BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) – Problémy s nasadením nového informačného systému Finančnej správy SR spôsobuje autor starého systému spoločnosť Novitech, a.s. Košice, konkrétne jej stopercentná dcérska spoločnosť Novitech Tax, s.r.o. Košice.
„Finančnej správe neposkytuje súčinnosť, ktorá by urýchlila nasadenie systému a snaží sa tak akýmkoľvek spôsobom zachovať si svoje monopolné postavenie jediného dodávateľa informačného systému,“ uviedol námestník generálneho riaditeľa Finančného riaditeľstva SR Michal Hutník.
Spoločnosť Novitech Tax podľa neho svojou komunikáciou s orgánmi štátnej a verejnej správy nepriamo potvrdila, že na Finančnú správu SR vytvára neprimeraný tlak hraničiaci s vydieraním. „V komunikácii sa riadia heslom všetko, alebo nič. Potvrdzuje to korešpondencia s Finančnou správou SR a Ministerstvom financií SR,“ konštatuje Hutník.
Mikloš sa vyjadrí v pondelok
Minister financií Ivan Mikloš chce v pondelok na tlačovej konferencii oznámiť, aké rozhodnutia a kroky prijal v súvislosti so situáciou vo finančnej správe. Vyhlásil to v diskusnej relácii TA3 V politike.
„Viem, že problém existuje. Bol som v priebehu troch týždňov na štyroch daňových úradoch a dostával informácie, že je tam napätie a nespokojnosť,“ priznal.
Šéf rezortu financií pritom poukázal na to, že dochádza k zásadnej reorganizácii, keď sa mení 102 daňových úradov na 9 a prechádza sa z jedného informačného systému na iný.
„Takéto obrovské organizačné zmeny a zmeny v informatizácii vždy vedú k istým, pomerne veľkým problémom pri nábehu. Pripúšťam, že tie problémy mohli byť menšie,“ uviedol Mikloš. Táto téma je však podľa neho spolitizovaná, keďže do parlamentných volieb zostávajú tri týždne.
Finančná správa priznáva výrazné problémy
Vedenie finančnej správy priznáva, že súčasný stav daňového informačného systému je vážny. Poverený prezident finančného riaditeľstva SR Igor Krnáč však tvrdí, že o tom, že nie všetky časti systému sú funkčné, bol informovaný až v piatok. „Až dnes som bol fyzicky informovaný o tom, že určité časti systému nie sú dostatočne funkčné,“ vyhlásil na piatkovom brífingu Krnáč.Vedenie finančnej správy nastupuje podľa jeho slov do riešenia situácie až teraz a musí do niekoľkých hodín, resp. dní problémy vyriešiť.
Igor Krnáč na brífingu, v ktorom reagoval na piatkový poslanecký prieskum na daňovom úrade v Bratislave, uviedol, že súčasný stav spôsobilo aj zrýchlené tempo reformy daňovej a colnej správy.
„Balík problémov, ktorý tu dnes máme, ako samotná naša konsolidácia systémov, ktoré dnes konsolidujeme, je v tom krátkom čase s výraznými problémami,“ povedal Krnáč.
Ministerstvo financií však hovorí, že ide o nesprávnu interpretáciu reformy. „Harmonogram projektu Unitas bol daný dopredu a podopretý aj legislatívne,“ uviedol hovorca ministerstva financií Martin Jaroš pre agentúru SITA.
Jozef Kollár: Situácia je havarijná
Brífingu zástupcov vedenia finančnej správy sa zúčastnilo aj niekoľko zamestnancov daňového úradu v Bratislave. Po jeho skončení jedna z pracovníčok uviedla, že ak budú chcieť zamestnanci daňovej správy dobehnúť prácu, ktorú pre nefunkčnosť systémov nemohli urobiť, budú musieť pracovať „dvanásť hodín denne. „Prosíme len o to, aby nám spustili funkčný systém,“ zhrnula požiadavky zamestnancov pracovníčka daňovej správy.
Aktuálnu situáciu na daňových úradoch si v piatok boli preveriť na poslaneckom prieskume aj poslanci NR SR. Informačný systém daňovej správy je podľa ich vyjadrení v havarijnom stave a vedenie Finančnej správy SR to podľa ich slov odmieta priznať.
„Situácia je naozaj havarijná, mňa osobne veľmi mrzí, že najvyššie vedenie Finančnej správy Slovenskej republiky si to nepriznáva, pretože nás presviedčali celé tie dve hodinky, ako je to celé fajn, ako je to veľmi blízko optimálneho stavu,“ vyhlásil po skončení prieskumu predseda parlamentného výboru pre financie a rozpočet Jozef Kollár (SaS).