BRATISLAVA 11. decembra (WBN/PR) – Opäť sa blíži čas vianočných nákupných zhonov a mnohí z nás sa toho desia. Davy ľudí v obchodoch, zápchy na parkoviskách, stres, kvôli ktorému nakoniec kúpime aj niečo, čo sme vôbec nechceli, len aby sme to už konečne mali za sebou. Stále viac ľudí si preto radšej volí pohodlné nakupovanie cez internet. Uvaria si kávičku, otvoria virtuálny svet a hor sa nakupovať.
Z prieskumu, ktorý uskutočnila Slovenská asociácia elektronického obchodu (SAEC) v spolupráci s výskumnou agentúrou Mediaresearch Slovakia vyplýva, že až 96% internetovej populácie aktívne využíva on-line nakupovanie. V predvianočnom období navyše frekvencia takýchto nákupov prudko stúpa, pretože pribúda tzv. sezónnych zákazníkov. V rebríčku najčastejšie kupovaných produktov vedú knihy, oblečenie a obuv, nasledujú mobily a mobilné komunikačné zariadenia.
Nakupovanie cez internet so sebou, okrem množstva výhod, nesie aj isté riziko. Môže sa stať, že dostaneme neželaný tovar alebo dokonca prídeme o peniaze a nedostaneme vôbec nič. Tak ako všade, aj vo virtuálnom svete je mnoho podvodníkov, ktorí čakajú na dôverčivých zákazníkov.
Ako si teda máme vybrať ten správny elektronický obchod? Michal Suchoba, šéf spoločnosti iTVSi a.s., ktorá vyvíja mobilné a TV aplikácie radí: „Seriózny internetový obchod má na svojej stránke viditeľne umiestnené obchodné podmienky, dodacie a stornovacie lehoty, reklamačný poriadok, identifikačné údaje dodávateľa a presné informácie o produktoch a službách, ktoré ponúka. Nemali by sme nakupovať na neznámych portáloch a od neznámych predajcov. Vodítkom by mala byť serióznosť značky a dôveryhodnosť e-shopu overená predošlými nákupmi alebo referenciami od známych. Zodpovedné e-shopy uvádzajú na svojich stránkach aj certifikát bezpečnosti elektronického obchodu, ktorý si môžeme overiť na stránke Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.“
Je niekoľko spôsobov, ako môžeme za tovar platiť. Vždy by ste mali spozornieť, ak od vás predajca žiada platbu šekom, poštovou poukážkou alebo bankovým prevodom. Pri týchto platbách by bolo veľmi komplikované v prípade sporu získať svoje peniaze späť. Často využívaná je dobierka, ktorá však navyšuje cenu o poštové a balné. Praktické je použitie kreditnej karty, kde stačí uviesť do internetového formulára meno držiteľa, číslo karty, dátum expirácie a bezpečnostný kód zo zadnej strany. „Ak od vás predajca vyžaduje ďalšie údaje, napríklad PIN kód, alebo heslo ku karte, v žiadnom prípade ho neuvádzajte a radšej zo stránky odíďte,“ upozorňuje Suchoba. Ak máte obavy dať predajcovi prístup k informáciám o vašej kreditnej karte, použite on – line službu, napríklad PayPal, ktorá je bezpečná a bezplatná pre spotrebiteľa. „Za tovar zaplatíte svojou platobnou kartou tak, že číslo Vašej platobnej karty nezadáte priamo do formulára na danom e-shope, ale bude registrovaný len v PayPal účte. V PayPal účte nemusíte mať zostatok peňazí. Vždy, keď platíte, PayPal systém Vám sumu stiahne z účtu, ku ktorému ste zadali údaje z kreditnej karty. Platby cez PayPal účet sú celosvetovo uznávané a tento spôsob je praktický aj, keď nakupujete zo zahraničných obchodov. Výhodou PayPal je aj možnosť reklamácie do 45 dní od nákupu, ak je tovar poškodený alebo vôbec nedorazí. PayPal totiž celý čas blokuje úhradu obchodníkovi a pri reklamácii majú obe strany 30 dní na jej vybavenie. Ak sa potvrdia nečestné praktiky zo strany obchodníka, všetky peniaze sa vám vrátia späť na účet.“ hovorí Michal Suchoba.
Výhodou on-line nakupovania je aj možnosť nájsť, vďaka rozličným cenovým portálom, tú najvýhodnejšiu cenu za tovar, ktorý chceme kúpiť. Nie vždy je však najnižšia cena aj zárukou kvality. Vybraný tovar môže byť síce najlacnejší, ale môže to byť falzifikát. Preto si všímajte aj hodnotenia a názory zákazníkov na konkrétne produkty, prípadne diskusiu o spoľahlivosti predajcu.
Pri on-line nakupovaní si všímajte:
• Informácie o dodávateľovi – názov, sídlo, identifikačné číslo, kontaktná adresa, číslo bankového účtu
• Informácie o tovare – názov, zloženie, veľkosť, cena vrátane DPH, záručná doba, dodacia lehota
• Informácie o procese objednania a dodacie podmienky – možné spôsoby platby, spôsoby dopravy, ďalšie poplatky spojené s realizáciou objednávky, pravidlá poskytovania zliav a bonusov, spôsob stornovania, lehota na vrátenie peňazí
• Proces objednávky – celý proces nákupu musí byť zostavený tak, aby spotrebiteľ pred okamihom, keď je vyzvaný ku schváleniu/odoslaniu/potvrdeniu objednávky vedel, koľko bude celková cena objednávky, teda tovaru vrátane všetkých ďalších poplatkov a DPH
• Potvrdenie objednávky dodávateľom – dodávateľ musí spotrebiteľovi potvrdiť prijatie odoslanej objednávky
• Záručné podmienky a reklamácie – spotrebiteľ musí mať možnosť kedykoľvek oboznámiť sa na stránkach obchodu s informáciami o poskytovaných záručných dobách a riešení reklamácií
• Záruka ochrany osobných údajov spotrebiteľa – spotrebiteľ musí mať možnosť zoznámiť sa kedykoľvek na stránkach obchodu s informáciami či vôbec a pokiaľ áno, ktoré osobné údaje o spotrebiteľovi bude dodávateľ zhromažďovať, ako dlho a na aké účely s nimi bude nakladať*
*Zdroj: SAEC