Energia zo solárnych panelov dnes už bežne poháňa domy a dokonca aj celé obce. Americký elektrikár Scott Brusaw sa preto zamýšľal, ako by mohla poháňať celé krajiny bez toho, aby pôsobila ako päsť na oko v krásnej prírode. Výsledkom je projekt Solar Roadways (Solárne cesty), ktorý si za cieľ kladie pokryť povrch diaľnic a rýchlostných ciest špeciálnymi fotovoltaickými panelmi a dodať elektrinu do verejného osvetlenia a všetkých domácností.
Cesta, ktorá si na seba zarobí
„Pred rokmi, keď spojenie „globálne otepľovanie“ naberalo na popularite, sme sa začali pohrávať s myšlienkou výmeny asfaltových a betónových povrchov za solárne panely, na ktorých by bolo možné jazdiť. Bolo to ako s čiernou skrinkou v lietadlách – nevedeli sme, z akého je materiálu, no i napriek tomu je jasné, že dokáže ochrániť citlivé elektronické zariadenia aj pri najhorších leteckých katastrofách,“ spomína Brusaw.
So svojím tímom začal postupne hľadať vhodné materiály, ktoré by odolali aj obrovskej záťaži a pritom v sebe dokázali uchovať solárne články na „rozsvietenie celej krajiny“.
„Mohli by sme postaviť cestu, ktorá by si časom na seba zarobila. Ak by sme do farby použitej na značenie pruhov a krajníc „priliali“ LED svetlá, jazdenie v noci by bolo bezpečnejšie. Ak by sme pridali aj ohrievací element – aký sa napríklad používa pri rozmrazovaní predného skla – zabránili by sme tvorbe ľadu a hromadeniu snehu v chladnom počasí. Nápady a možnosti sa zbierali, a tak sa zrodil aj náš projekt,“ vysvetlil elektrikár.
Inteligentné šesťuholníky
Do práce na prvom prototype sa vrhol ešte v roku 2009 za štátnej podpory Federal Highway Administration (FHWA). Systémom pokus-omyl sa americkému tímu podarilo preklenúť do ďalšej fázy projektu, v ktorom ich fotovoltaické panely dokážu odolať záťaži do 120-tisíc kilogramov. Každý zo šesťuholníkov má v sebe zabudovaný mikroprocesor a 36-wattový solárny panel, ktorý zo 69 percent pokrývajú solárne bunky. Šesťuholníky medzi sebou dokážu bezdrôtovo komunikovať a monitorovať všetky vzniknuté problémy. Vytvorenú energiu potom zbierajú centralizované elektrárne.
Takýmto povrchom sa dajú pokryť všetky cesty, diaľnice, chodníky, parkoviská či dokonca detské ihriská. Vzniknutá energia by sa dala použiť aj na pohon ekologických elektrických áut, ktorých hlavnou nevýhodou je krátky dojazd – vozidlá by sa totiž mohli dobíjať priamo za jazdy. Solárne cesty by však hlavne dodávali energiu do rozvodných sietí v celej krajine.
„Len si to predstavte – žiadne výpadky prúdu, žiadna potreba pálenia uhlia, znížený dopyt po pohonných palivách, menšia závislosť na dovážaných olejoch a oveľa menšie znečistenie,“ menuje Brusaw, ktorý svoj prototyp „solárnej cesty“ momentálne testuje na ploche parkoviska. Aby sa realizácia projektu urýchlila, elektrikár zbiera financie aj prostredníctvom crowdfundingovej stránky Indiegogo. Američan verí, že je len otázkou času, kedy sa solárne cesty stanú realitou v USA a neskôr aj vo zvyšku sveta.
„Nastal čas zvýšiť úroveň infraštruktúry – ciest i elektrární – pre potreby 21.storočia,“ dodal Brusaw.
www.solarroadways.com, www.designboom.com