BRATISLAVA 10. januára (WEBNOVINY) – Uzavretie tendra Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá vyše roka od jeho vyhlásenia sa opäť predlžuje. Správca železničnej infraštruktúry v závere uplynulého roka už vyzval úspešného uchádzača, firmu Skanska, a.s., ktorá predložila najnižšiu cenu, na predloženie návrhu zmluvy o dielo. Uzavretie zmluvy však zablokovali ďalšie námietky konkurenčného záujemcu, Združenia pod Brezinou, zastúpeného Trnavskou stavebnou spoločnosťou, a.s., ktorá od začiatku tohto roka už pôsobí pod novým menom TSS Grade, a.s. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) tak podľa železničiarov pozastavil ich konanie v spomínanom tendri.
„Zmluvu bude možné uzavrieť až po doriešení revíznych postupov,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. O prvej námietke trnavskej firmy proti výsledkom vyhodnotenia súťaže rozhodol úrad podľa ŽSR ešte 15. decembra 2010 s tým, že železnice mali odstrániť protiprávny stav pre neuvedenie obchodného mena a adresy úspešného uchádzača. To však nemalo vplyv na výsledok súťaže.
„V uvedenom tendri sme boli na základe zadaných platných súťažných kritérií vyhodnotení na prvom mieste. Po desiatich mesiacoch vyhodnocovania tendra, vysvetľovania a argumentovania na rôzne námietky podané na ÚVO, ktoré zakaždým vyhodnotil ako nerelevantné, nám bola 27. decembra 2010 doručená od ŽSR výzva na predloženie návrhu zmluvy o dielo, čo sme v zákonnej lehote urobili a návrh zmluvy sme predložili,“ potvrdila v pondelok pre agentúru SITA Magdaléna Dobišová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK, a.s. Bratislava.
Ako dodala, je na ÚVO, aby ďalšiu námietku vyhodnotil či je relevantná, alebo ide iba o ďalšiu obštrukciu a zdržiavanie. Skanska vo vyjadrení upozornila, že ak sa potvrdí, že TSS rozširuje o nej vo verejnosti a médiách nepravdivé informácie, bude to považovať za ohováranie. „Veľmi rýchlo podnikneme adekvátne právne kroky, pretože pre našu spoločnosť je transparentné konanie základnou podnikateľskou stratégiou,“ uzavrela Dobišová.
TSS podala v decembri minulého roka žalobu na Krajskom súde v Bratislave na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia ÚVO z 15. decembra o prvej námietke neúspešného uchádzača. Ten mal pochybnosti o splnení kvalifikačných požiadaviek ŽSR na uchádzačov. Jeden z nich mal podľa trnavskej firmy uviesť vo svojej ponuke nepravdivé informácie o referenciách preukazujúcich splnenie predpokladov odbornej spôsobilosti pre riadenie projektu. Podľa neoficiálnych informácií, ktoré agentúru SITA predtým dostala od nemenovaného zdroja, nepravdivé údaje mal v tendri uviesť práve úspešný uchádzač. Skanska sa však v stanovisku voči tomu ohradila. TSS napriek tomu požiadala ŽSR o podrobné preskúmanie referencií dotknutého uchádzača. Keďže železnice žiadosť o nápravu odmietli, TSS podali na ÚVO koncom vlaňajška spomínané námietky voči nedostatočnému prevereniu ŽSR splnenia podmienok technickej spôsobilosti uchádzača. Trnavská firma žiada, aby ÚVO zrušil rozhodnutie ŽSR o výsledku vyhodnotenia ponúk v súťaži. TSS podala na Krajský súd v Bratislave koncom septembra 2010 žalobu aj na rozhodnutie ÚVO zo 14. septembra, ktorým rozhodol o vrátení do súťaže pôvodne vylúčenej firmy Skanska.
Podľa neoficiálnych informácií mali vraj ŽSR v najbližších dňoch podpísať zmluvu so Skanskou, čo podľa nemenovaného zdroja môže vyvolať podozrenie na netransparentné vyhodnotenie zákazky. „Nejde o rýchle ani netransparentné podpísanie zmluvy,“ reagovali ŽSR s tým, že zmluvu nie je možné podpísať skôr, ako budú doriešené revízne postupy. Vyzvanie na predloženie návrhu zmluvy ešte totiž neznamená jej uzatvorenie.
V tendri na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá pre rýchlosť vlakov 160 kilometrov za hodinu s predpokladanou cenou viac ako 296 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty boli ponuky uchádzačov otvorené 10. marca 2010. Najnižšiu cenu podala Skanska , a to takmer 201 mil. eur. Druhú najnižšiu cenu podalo združenie firiem Trnavská stavebná spoločnosť, Bögl a Krýsl a Construction enginiering – 244,97 mil. eur. Konzorcium v zložení OHL ŽS, a.s., Doprastav, a.s., Váhostav – SK, a.s. a Eurovia CZ, a.s. navrhlo 263,008 mil. eur a skupina Viamont DSP, TeeragAzdag, Texopratner a Strabag, s.r.o. 279,065 mil. eur.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009. Stavebné práce majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace a majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať.