Charakteristický znak mnohých začínajúcich podnikateľov sa dá zhrnúť do jednoduchej rovnice – dobrý nápad – nedostatok financií na jeho realizáciu. Potenciálni investori sa často riadia heslom „čas sú peniaze“ a zaujať ich preto býva ťažký oriešok. Vo Fínsku sa ho rozhodli vyriešiť unikátnym spôsobom – nádejní podnikatelia musia svoj nápad predstaviť vonku v ľadovej vode. Na zaujatie majú presne toľko času, koľko vydržia v mínusových teplotách.
Predstavenie projektu (po anglicky „pitch”, čo znamená aj „nadhod“ v bejzbale) patrí k pravidelným aktivitám všetkých nádejných podnikateľov, ktorí zakladajú nový start-up. Bystrí biznismeni už dávno zistili, že získať pozornosť ľudí, ktorí nemajú hlboko do vrecka, aby prepožičali peniaze práve ich nápadu, je nesmierne náročné. Preto začali používať malý trik – akoby náhodou nastupovali do výťahov k vplyvným ľuďom, ktorí v stiesnenom priestore nemali kam utiecť. Takto získali čas asi jednu minútu, počas ktorej museli svoju myšlienku formulovať precízne a s veľkým zápalom. Odtiaľto sa odvodzuje aj názov „elevator pitch“ (elevator – výťah) a hoci sa začiatok podnikania nemusí odohrať práve pri zdolávaní poschodí v kabínke, táto technika prezentácie sa postupne rozvinula až do súťažnej disciplíny.
Sľubní podnikatelia, ktorí v piatok zavítajú do mesta Oulu na severe Fínska, si môžu vyskúšať unikátnu obmenu chytľavých prezentácií. Namiesto vkĺznutia do výťahu sa v plavkách musia ponoriť zamrznutého jazera, odkiaľ budú prezentovať svoje nápady. Extrémny test výdrže podľa organizátorov preverí nielen rečnícke schopnosti budúcich podnikateľov, ale aj ich odhodlanie a výdrž. „Existujú start-upy, ktoré chcú svetu ukázať, že bez ohľadu na to, v akých problémoch sa ocitnú, sú ochotní riskovať a vrhnúť sa do hry. Hovorí sa, že zóna komfortu je krásne miesto, ale nič v nej nerastie. Toto podujatie je presne tým miestom, kde musíte vystúpiť z tejto zóny a riskovať vo veľkom,“ uviedla manažérka projektu Polar Bear Pitching (Pitch ľadových medveďov) Mia Kemppaala.
Mesto Oulu leží v subarktickom pásme, kde sa v zime teploty pohybujú len v mínusových hodnotách. I napriek tomu sa do unikátneho projektu zapojilo okolo 20 začínajúcich podnikateľov, ktorí sú ochotní ponoriť sa do ľadovej vody. Manažérka je presvedčená, že podnikatelia zo seba vydajú všetko, keďže vo vode nikto nevydrží viac ako 5 minút. Na ich bezpečnosť budú dozerať aj záchranári. Ak „ľadové medvede“ investorov zaujmú, spoločnosť pre nich zorganizuje ďalšie stretnutie, na ktorom môžu prebrať detaily.
Jedna z podnikateliek Niina Palmu prezradila, že na prezentáciu poctivo trénovala. „Kúpeme sa takto každý pracovný deň – opakovanie je kľúč k vytvoreniu nového zvyku. Počas toho sme sa naučili, že podpora tímu je kľúčová. Začali sme pri piatich sekundách a náš plán bol zvýšiť tento čas každý ďalší deň o osem sekúnd,“ uviedla Niina. O tom, či sa jej príprava vyplatila, sa môžu presvedčiť diváci na celom svete. V piatok 7. februára od 13. do 16. hodiny miestneho času sa priamy prenos z podujatia bude premietať aj cez live stream. Sledovať ho môžete TU.
www.pitchfestoulu.com