BANSKÁ BYSTRICA 27. septembra (WEBNOVINY) – Predĺženie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka sa do programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 nedostalo preto, lebo nie je dostatočne projektovo a realizačne pripravené. Pre agentúru SITA to uviedol minister dopravy Ján Figeľ s tým, že pripravený je len úsek od Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču, nie však zvyšné úseky, zahŕňajúce aj tunel popod Hiadeľské sedlo. „Lacno zaradiť tieto úseky do programu výstavby by nebolo zodpovedné,“ povedal Figeľ.
Rezort sa chce vyhnúť sa chybám
Pripomenul, že plánovaná spojnica Banskej Bystrice s Ružomberkom zasahuje do územia Natura 2000, chráneného slovenskými aj európskymi normami, preto príprava musí spĺňať stanovené kritériá. „Pracuje sa na tom a čas, ktorý je pred nami, treba kvalitne využiť tak, aby schvaľovanie bolo úspešné a následná realizácia prospešná z hľadiska ekonomiky aj ekológie,“ uviedol Figeľ. Dodal, že pri príprave výstavby sa chce vyhnúť chybám, akých sa predchádzajúca garnitúra dopustila pri úseku D1 Turany – Hubová, ktorého výstavba stále nemá súhlas Európskej komisie. „Nateraz ešte stále neodblokovaný úsek D1 Turany – Hubová je pre nás mementom,“ uviedol Figeľ. Podľa neho v prípade, ak úsek Turany – Hubová v navrhovanom variante nezíska súhlas komisie, čo bude znamenať odloženie scelenia diaľnice na severe, o to viac vzrastie na váhe R1 a jej predĺženie z Banskej Bystrice do Ružomberka.
Súťaž na zhotoviteľa križovatky D1 s R1 sa má začať už v krátkom čase
Na rýchlostnej ceste, ktorá má po dokončení spájať Trnavu cez Nitru a Banskú Bystricu s Ružomberkom, majú budúci mesiac uviesť do prevádzky úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a v lete budúceho roka obchvat Banskej Bystrice, budované formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Nedostavaný potom zostane len zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka. Ako pripomenul minister Figeľ v projekte výstavby diaľnice D1 v úseku pri Ružomberku je už zahrnutá aj križovatka D1 s R1, súťaž na zhotoviteľa tohto úseku sa má začať v najbližších dňoch.
„Viem si predstaviť, že po ukončení bystrického obchvatu, by sme mohli pristúpiť k predlžovaniu R1 medzi Bystricou a Slovenskou Ľupčou a následne spustiť spojnicu medzi Ružomberkom a Slovenskou Ľupčou. Ešte stále nie je rozhodnutá forma investovania, či to bude klasickým spôsobom kombinácie štátnych prostriedkov a eurofondov, alebo pôjde o PPP projekt,“ dodal Figeľ.
Medzinárodný koridor E77
Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je plánované aj ako nový koridor časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom, respektíve od Budapešti na Krakov. Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly a okolia zdrojov pitnej vody do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi.
Podľa zámeru, ktorý na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská správa ciest, a ktorý od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň minulého roka získal súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča – Korytnica a Korytnica – Ružomberok začať výstavba v tomto roku a na úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča v roku 2012. Celé predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016.