BRATISLAVA 25. októbra (WebNoviny.sk) – Dvanásť občianskych združení na ochranu spotrebiteľa a pracovníci Odboru ochrany spotrebiteľa Ministerstva hospodárstva SR (MH) boli v stredu účastníkmi pracovného stretnutia na ministerstve hospodárstva, ktorého cieľom bolo navrhnúť riešenia na zlepšenie situácie v ochrane spotrebiteľa.
Zástupcovia občianskych združení (OZ) ostali po rokovaní sklamaní, nakoľko očakávali väčšiu ústretovosť rezortu v riešení problému. Súčasne vidia množstvo nedostatkov, a to aj vo financiách vyčlenených na ochranu spotrebiteľa.
Vývoj sa akoby zasekol
Zástupcov občianskych združení neprišlo veľa, keď sa z celkového počtu združení na ochranu spotrebiteľa (135) rokovania zúčastnilo iba dvanásť. „Ministerstvo hospodárstva nedotuje cestovné náklady na takéto porady. Aj preto sme sa stretli v menšom počte. Celkovo dotácie na ochranu spotrebiteľa sú na Slovensku minimálne, nepresahujú 80 000 eur,“ uviedla štatutárna zástupkyňa Združenia občianskej sebaobrany (ZOS) Jana Miklovičová.
Miklovičová od Odboru ochrany spotrebiteľa MH SR očakávala väčšiu ústretovosť. „Niektoré návrhy, ktoré sme predostreli, boli zapísané do zápisnice a MH SR sa nimi bude zaoberať a mali by sme dostať odpovede. Očakávali sme od nich väčšiu ústretovosť,“ uviedla zástupkyňa ZOS. Tá vidí problém aj v súčasnom stave ochrany spotrebiteľa, ktorá podľa nej stagnuje. „Sústavnými personálnymi zmenami na rezorte chýba ochrane spotrebiteľa kontinuita a vývoj sa akoby zasekol. Získanie väčšej podpory je beh na dlhé trate. Dvanásť rokov sa pýtam, či potrebuje MH SR vôbec OZ, nikto mi neodpovedá, čo hovorí za všetko,“ dodáva Jana Miklovičová.
Občianske združenia na ochranu spotrebiteľa zabezpečujú ochranu spotrebiteľa v rámci poskytovania právneho poradenstva, zastupovania v súdnych sporoch a sprostredkovania mimosúdnych riešení sporov. „V rámci týchto kompetencií združení sme požadovali od MH SR, aby ako orgán, ktorý zodpovedá za ochranu spotrebiteľov, poskytol adekvátnu technickú, peňažnú a morálnu podporu, respektíve to, aby sa MH SR reálne zastávalo ochrany spotrebiteľov,“ povedal riaditeľ Spotrebiteľského Centra Miroslav Antoňak.
Nedostatočný počet pracovníkov
Problémy vidia združenia aj v nevymožiteľnosti práv niektorých reklamácií, financiách a nedostatočnom počte pracovníkov na ochranu spotrebiteľa. Najviac ich však trápi neriešenie situácie. „Nie je možné, aby MH SR, napríklad pri reklamáciách topánok, štyri roky nekonalo. Ochrana spotrebiteľa je na Slovensku preukázateľne peňažne a personálne poddimenzovaná a štát nemá záujem o nápravu. Občianske združenia nebudú ďalej mlčať. Ministerstvo problémy pozná, akceptuje ich, zaoberá sa nimi, ale nerieši ich. Stále počujeme iba slovo budeme toto, budeme hento. Možno, keď sa problémy spotrebiteľov prenesú z OZ na MH SR, konečne si uvedomí, akú prácu vykonávame v zastúpení štátu,“ dodáva Miroslav Antoňak.
Dotácie MH SR na ochranu spotrebiteľa už roky nepresahujú 80 000 eur. Združenia za tým vidia politickú nevôľu chrániť spotrebiteľov. Záverom stretnutia podľa združení bolo vyjasnenie si postojov OZ a MH SR, ktoré prehlásilo, že sa bude viac zaoberať ochranou spotrebiteľa.