BRATISLAVA 29. augusta (WEBNOVINY) – Spoločná zastávka pre električky a autobusy už je realitou aj v Bratislave. Bratislavský primátor Milan Ftáčnik v stredu oficiálne spustil do prevádzky novú integrovanú zastávku Blumentál na Radlinského ulici.
Od piatka 29. augusta budú na zastávke už zastavovať električky 2, 3, 5, 6 a 8. Na začiatku školského roka, od 2. septembra, začne zastávka slúžiť aj pre autobusy č. 31, 39, 94 a N55.
Doteraz využívané zastávky Floriánske námestie, Radlinského a Vazovova i obe zastávky pre autobusy pred školou na Vazovovej sa tým zrušia. Novou integrovanou zastávkou tzv. „viedenského typu“ chce mesto podporiť verejnú dopravu v Bratislave.
Nová zastávka má byť komfortnejšia
„Na jednej hrane nastupujú cestujúci aj do električky aj do autobusu. Sústreďujú sa tu všetky zastávky z okolia na jedno miesto, čiže uľahčuje sa tak prestup pre cestujúcich,“ vysvetlil zmysel novej zastávky primátor Ftáčnik.
Nová zastávka Blumentál má 65 metrov, zastaviť pri nej môžu zároveň buď dve električky alebo električka a autobus. Radlinského ulica je po vybudovaní novej zastávky opäť prejazdná aj pre autá, tie tu však musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Naďalej pre ne platí aj pravidlo, že ak príde električka alebo autobus, autá musia počkať pred zastávkou, kým cestujúci do spoja nastúpia, pripomenul Ftáčnik. Mesto však uvažuje aj o možnosti, že by automobilovú dopravu z tejto časti ulice vylúčili úplne.
„Uvažujeme o tom, že by sme individuálnu dopravu z toho úseku úplne vylúčili, aby bol komfort pre cestujúcich a bezpečnosť na maximálnej úrovni. Vodiči, ktorí niekoľko mesiacov tadeto nejazdili, keď sa budovala zastávka, si našli obchádzkové trasy a nespôsobilo to veľké zápchy či neriešiteľné problémy,“ vysvetlil Ftáčnik.
Radnica totiž podľa dopravného inžiniera Bratislavy Tibora Schlossera pri dopravných prieskumoch zistila, že vodiči si cez Radlinského, Kollárovo námestie a Nám. 1. mája skracujú tranzit cez mesto, a práve tomu sa chce radnica vyhnúť.
„Ak zistíme, že doprava bude na týchto zastávkach z centra mesta vytvárať kolóny, tak zakážeme tadiaľto jazdiť autám,“ priblížil Schlosser. Zatiaľ však budú testovať prevádzku novej zastávky na Radlinského ulici aj s autami.
Bratislava chce preferovať verejnú dopravu
Vybudovanie novej integrovanej zastávky si vyžiada aj zmenu organizácie dopravy na Vazovovej ulici. V súčasnosti tade autá jazdia v dvoch pruhoch, v ktorých odbáčajú na Radlinského, kde sa zužujú do jedného až po križovatku na Račianskom mýte. Pred križovatkou sa cesta opäť rozširuje do dvoch pruhov pre autá, stáť teda môžu aj na električkovej trati.
Takéto riešenie však podľa primátora Ftáčnika obmedzuje električky, mesto totiž chce dosiahnuť, aby električky cez Radlinského prešli na jednu zelenú na semafore. Mesto preto navrhuje dva pruhy na Vazovovej zlúčiť do jedného ešte pred odbočením na Radlinského, a potom pokračovať tak ako to bolo doteraz, a pred križovatkou na Račianskom mýte cestu opäť rozšíriť na dva pruhy.
„Robíme to preto, lebo chceme mať preferovanú verejnú dopravu,“ vysvetlil riešenie Ftáčnik.
Integrovaných zastávok by mohlo byť viac
S výstavbou integrovanej zastávky, ktorá zjednotila niekoľko existujúcich zastávok v okolí, mesto začalo začiatkom apríla. Na vybudovanie integrovanej zastávky mesto získalo príspevok 124-tisíc eur z operačného programu Bratislavský kraj a 14-tisíc eur investovala do zastávky bratislavská radnica.
Magistrát bude v najbližších mesiacoch prevádzku novej zastávky testovať, sledovať budú napríklad, či sa po zrušení zastávky na Floriánskom nám. skráti jazdný čas pre električky. Ak by boli výsledky prevádzky integrovanej zastávky pozitívne, mesto uvažuje o jej zriadení aj v iných častiach mesta. Jedna by mohla v budúcnosti pribudnúť napríklad na Molecovej ulici v Karlovej Vsi, tam však podľa primátora budú musieť prerobiť koľajnice tak, aby po nich mohli jazdiť aj autobusy.