ŽILINA 10. marca (WEBNOVINY) – Na kysuckom úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno začali v utorok raziť 2,2-kilometrový tunel Považský Chlmec.
Celý úsek by mal byť hotový v júni 2017 a stáť 255 miliónov eur, čerpaných prevažne z eurofondov. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka výstavba tunela by mala byť rýchla, keďže v jednom úseku tunel vychádza na povrch a jeho razenie je teda možné až zo štyroch strán.
„Tento úsek je špecifický aj tým, že zo 4,2 kilometra jeho dĺžky je 2,2 kilometra v tuneli a takmer dva kilometre na estakáde, ktorá vedie cez Hričovskú priehradu. Je to jeden z najnáročnejších úsekov, pretože po klasickom teréne nejde skoro žiadna jeho časť. Ale je veľmi dôležitý, pretože bude odkláňať premávku smerujúcu dnes po D1 a cez mesto Žilina smerom na Poľsko,“ uviedol minister Počiatek.
Zdôraznil, že výstavba tohto úseku by sa nikdy nepodarila, keby sme nemali k dispozícii európske fondy. „Čiže patrí medzi klasickú eurofondovú stavbu na kľúčovom koridore,“ podotkol minister.
Tunel má vodičom ušetriť čas a zlepšiť bezpečnosť
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš predpokladá, že obidve tunelové rúry by mohli byť prerazené na jar budúceho roka. Celý 4,2-kilometrový úsek medzi žilinskými mestskými časťami Strážov a Brodno by mal byť hotový v júni 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=cSBM4fypdfg
Podľa ministerstva dopravy severozápadný obchvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút a zvýši bezpečnosť na cestách v centre mesta. „Dôležité tiež je, že postupujeme v budovaní diaľničného prepojenia s naším severným susedom. Slovensko dnes nemá s Poľskom také potrebné diaľničné spojenie, čím trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale trpia aj ľudia žijúci pri hlavných cestných ťahoch,“ povedal Počiatek.
Objednávateľom výstavby úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno je Národná diaľničná spoločnosť, zhotoviteľom združenie firiem Eurovia SK, a.s., Hochtief CZ a.s., Stavby mostov Slovakia, a.s. a hlavným zhotoviteľom tunela je spoločnosť Hochtief CZ a.s..
V okolí Žiliny stavajú štyri diaľničné tunely
Vyše štvorkilometrový úsek tvoria prevažne mosty a tunel. Súčasťou projektu sú dva mostné objekty, z toho jedna náročná 1,4-kilometra dlhá estakáda ponad Hričovskú priehradu. Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z nich 35 bude vo vode. Samotná realizácia mostov prebieha z prístupovej komunikácie, ktorá je nasypaná do priehrady zo štrkopieskov a slúži ako obslužná komunikácia pre realizáciu estakády.
V súčasnosti sa v okolí Žiliny stavajú štyri diaľničné tunely – Považský Chlmec, Žilina, Ovčiarsko a Višňové v celkovej dĺžke takmer 13 kilometrov. Všetky rozostavané diaľničné úseky v Žilinskom kraji na diaľniciach D1 a D3 sú spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava a nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
Operačný program Doprava 2007 – 2013, ktorý pokrýva najvýznamnejšie projekty na budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku, v týchto dňoch prekročil hranicu čerpania na úrovni dvoch miliárd eur.