Obrazom: Na diaľnici D3 začali raziť tunel Považský Chlmec

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tunel Považský Chlmec
Celkový pohľad na portál tunela Považský Chlmec, ktorý je súčasťou diaľnice D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno pred začatím razenia. Považský Chlmec, 10. marec 2015. Foto: SITA/Milo Fabian

ŽILINA 10. marca (WEBNOVINY) – Na kysuckom úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno začali v utorok raziť 2,2-kilometrový tunel Považský Chlmec.

Celý úsek by mal byť hotový v júni 2017 a stáť 255 miliónov eur, čerpaných prevažne z eurofondov. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka výstavba tunela by mala byť rýchla, keďže v jednom úseku tunel vychádza na povrch a jeho razenie je teda možné až zo štyroch strán.

Obrazom: Začali raziť tunel Považský Chlmec

„Tento úsek je špecifický aj tým, že zo 4,2 kilometra jeho dĺžky je 2,2 kilometra v tuneli a takmer dva kilometre na estakáde, ktorá vedie cez Hričovskú priehradu. Je to jeden z najnáročnejších úsekov, pretože po klasickom teréne nejde skoro žiadna jeho časť. Ale je veľmi dôležitý, pretože bude odkláňať premávku smerujúcu dnes po D1 a cez mesto Žilina smerom na Poľsko,“ uviedol minister Počiatek.

Zdôraznil, že výstavba tohto úseku by sa nikdy nepodarila, keby sme nemali k dispozícii európske fondy. „Čiže patrí medzi klasickú eurofondovú stavbu na kľúčovom koridore,“ podotkol minister.

Tunel má vodičom ušetriť čas a zlepšiť bezpečnosť

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš predpokladá, že obidve tunelové rúry by mohli byť prerazené na jar budúceho roka. Celý 4,2-kilometrový úsek medzi žilinskými mestskými časťami Strážov a Brodno by mal byť hotový v júni 2017.

Video: Vizualizácia stavby D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno

https://www.youtube.com/watch?v=cSBM4fypdfg

Podľa ministerstva dopravy severozápadný obchvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút a zvýši bezpečnosť na cestách v centre mesta. „Dôležité tiež je, že postupujeme v budovaní diaľničného prepojenia s naším severným susedom. Slovensko dnes nemá s Poľskom také potrebné diaľničné spojenie, čím trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale trpia aj ľudia žijúci pri hlavných cestných ťahoch,“ povedal Počiatek.

Objednávateľom výstavby úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno je Národná diaľničná spoločnosť, zhotoviteľom združenie firiem Eurovia SK, a.s., Hochtief CZ a.s., Stavby mostov Slovakia, a.s. a hlavným zhotoviteľom tunela je spoločnosť Hochtief CZ a.s..

V okolí Žiliny stavajú štyri diaľničné tunely

Vyše štvorkilometrový úsek tvoria prevažne mosty a tunel. Súčasťou projektu sú dva mostné objekty, z toho jedna náročná 1,4-kilometra dlhá estakáda ponad Hričovskú priehradu. Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z nich 35 bude vo vode. Samotná realizácia mostov prebieha z prístupovej komunikácie, ktorá je nasypaná do priehrady zo štrkopieskov a slúži ako obslužná komunikácia pre realizáciu estakády.

V súčasnosti sa v okolí Žiliny stavajú štyri diaľničné tunely – Považský Chlmec, Žilina, Ovčiarsko a Višňové v celkovej dĺžke takmer 13 kilometrov. Všetky rozostavané diaľničné úseky v Žilinskom kraji na diaľniciach D1 a D3 sú spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava a nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

Operačný program Doprava 2007 – 2013, ktorý pokrýva najvýznamnejšie projekty na budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku, v týchto dňoch prekročil hranicu čerpania na úrovni dvoch miliárd eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR