O zrušení IC vlakov na železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami bude mimoriadne rokovať parlamentný výbor pre hospodárstvo. Rokovanie zvoláva jeho predseda Ján Hudacký (KDH). „Ministerstvo dopravy bezhlavo ustupuje súkromnému prepravcovi RegioJet,“ povedal v pondelok Hudacký pre agentúru SITA.
Podľa Hudackého minister dopravy Ján Počiatek týmto politickým rozhodnutím jasne priznal, že jeho ministerstvo nezvládlo svoju úlohu v procese liberalizácie komerčnej osobnej železničnej dopravy. Argumenty manažmentu štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá prevádzkuje komerčné IC vlaky, sú podľa neho skôr prejavom ich subjektívneho zlyhania ako odrazom skutočne objektívnych dôvodov.
Štátne IC vlaky produkujú stratu, v januári skončia
Existencia konkurencie v komerčnom prostredí má podľa Hudackého vždy pozitívny dopad na cestujúceho. „Ústup štátnych IC vlakov z tohto komerčne významného trhu znamená de facto jeho otvorenie pre monopolné postavenie súkromnému prepravcovi. Upiera totiž cestujúcemu možnosť výberu dopravcu. Nemá to nič spoločné s našou snahou o skutočnú liberalizáciu a transparentné fungovanie tohto dôležitého trhu v prospech cestujúcich,“ dodal Hudacký.
Spoločnosť RegioJet vo svojej reakcii uviedla, že rozhodnutie o zrušení IC vlakov ZSSK v žiadnom prípade nebude znamenať jej monopol na trase Bratislava – Košice a späť. Väčšina cestujúcich na tejto trati totiž využíva vlaky ZSSK. Rýchliky štátneho dopravcu na uvedenej trase podľa súkromného prepravcu prevezú asi 80 % cestujúcich a približne polovica z nich má možnosť cestovať zadarmo. „Týchto zákazníkov nemá RegioJet možnosť akokoľvek osloviť. ZSSK tak zostáva na trhu v pozícii výrazného dominanta a bude pre RegioJet predstavovať priamu konkurenciu, ktorá ako jediná môže ponúknuť výraznej časti zákazníkov výhodu cestovania zdarma,“ uviedol hovorca RegioJet Aleš Ondrůj. „RegioJet túto možnosť nemá. Navyše prevádzka týchto spojov ZSSK je dotovaná zo strany štátu,“ dodal.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) od 18. januára 2016 zastaví prevádzku stratových InterCity (IC) vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť. Manažment osobného vlakového dopravcu o tom rozhodol v piatok z dôvodu situácie na trhu komerčnej železničnej dopravy. ZSSK nedokáže naplniť očakávania ministerstva dopravy ako akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. ZSSK tak rozhodla deň po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek v parlamente pripustil zastavenie prevádzky štátnych IC vlakov a ustúpenie pozície súkromnému dopravcovi RegioJet.