BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. v rámci obnovy svojho parku koľajových vozidiel v utorok predstavila v Bratislave prvý trojsystémový elektrický rušeň radu 381.
Moderný rušeň môže ovládať vlakové súpravy push-pull (ťahaný – tlačený) a plynule prechádzať medzi napájacími trakčnými sústavami. V budúcnosti môže jazdiť aj na tratiach do Českej republiky, Rakúska, Maďarska a Poľska, informovalo ministerstvo dopravy.
Z auta do vlaku
Železničná spoločnosť uviedla, že nový rušeň bude premávať so súpravami vlakov push-pull z Nových Zámkov cez Bratislavu do Kútov a z Leopoldova do Bratislavy.
„Vďaka eurofondom pribúdajú na slovenské trate nové vlaky a od dnes už aj nové rušne. Železničná doprava potrebuje silný stimul, aby sme presvedčili ľudí, že má zmysel prejsť z dopravy autom na verejnú železničnú dopravu. Pevne verím, že aj tento nový rušeň prispeje k zvyšovaniu kvality cestovania a poskytne komfort cestujúcim, ktorí budú radi a čoraz častejšie využívať služby železničnej dopravy,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH) počas prezentácie nového rušňa.Súčasťou projektu obnovy vozového parku Železničnej spoločnosti Slovensko je dodávka dvoch nových rušňov od spoločnosti Škoda Transportation Plzeň, a.s.
Cena za obidva rušne je takmer 8,5 mil. eur. Rušeň dosahuje maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a v budúcnosti po malej softvérovej úprave môže zvýšiť rýchlosť až na 200 kilometrov za hodinu.
Môže byť pritom použitý na troch trakčných napájacích systémoch. Kamerový systém v poschodových vlakoch možno presunúť do rušňa. Na slovenských tratiach jazdí v súčasnosti jedenásť z plánovaných 32 nových vlakov, z toho šesť elektrických poschodových vlakov, tri súpravy typu push-pull a dva dieselové motorové vlaky.
Peniaze zo štátu i Bruselu
Realizácia projektu na obnovu vozidlového parku Železničnej spoločnosti, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov cez Operačný program Doprava, umožní do dvoch rokov vymeniť až pätinu regionálnych a prímestských vlakov na slovenských železniciach.Celkové náklady projektu dosahujú 231,96 mil. eur, z toho oprávnené náklady 186,34 mil. eur.
Výška nenávratného príspevku na realizáciu projektu pritom predstavuje 177,02 mil. eur, z čoho zdroje Európskej únie tvoria 88,51 mil. eur.
Európska komisia schválila projekt 15. júla 2010 a zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku bola uzavretá 24. augusta 2009.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.