BRATISLAVA 8. februára (WEBNOVINY) – Allianz-Slovenská poisťovňa vlani evidovala 46 poistných udalostí z povinného zmluvného poistenia, ktorých príčinou vzniku bola zrážka s vlakom alebo električkou, v celkovej výške takmer 750 tis. eur. Dopravné nehody, ktoré vznikajú ako dôsledok zrážky s vlakom, patria podľa vyjadrení spoločnosti k menej početným poistným udalostiam, ale ich následky sú podľa nich často tragické a spôsobujú obrovské finančné škody.
Tie zároveň v posledných rokoch rastú. Kým v roku 2010 zapríčinili takéto nehody škody za 67 tis. eur, v roku 2011 to bolo 123 tis. eur a v roku 2012 to bola suma 289 tis. eur. V roku 2013 tak škody za štyri roky narástli viac ako 10-násobne.
Kritickými miestami pri vzniku dopravných nehôd, ktorých súčasťou je vlak, sú podľa Allianzu najmä železničné priecestia. Zrážka vozidla s vlakom napríklad v januári 2013 spôsobila škodu vo výške viac ako pol milióna eur a vyhasol pri nej aj jeden ľudský život.
Vinníkmi nehôd sú väčšinou vodiči
„Vodičovi posypového vozidla sa pri prechádzaní železničného priecestia vypol motor a nepodarilo sa mu ho opätovne naštartovať. Do tohto stojaceho vozidla narazil prichádzajúci vlak, v ktorom v čase zrážky bolo až 276 cestujúcich. Obeťou nešťastia bol rušňovodič,“ opísal situáciu riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí v Allianzi Jozef Hrdý.
V drvivej väčšine prípadov sú vinníkmi nehôd na železničných priecestiach podľa Allianzu vodiči, ktorí vojdú na priecestie v čase, keď im to zákon zakazuje, pričom nerešpektujú zabezpečovacie zariadenia priecestia.
Nehody si vyžiadali desať mŕtvych
„Vodiči si často neuvedomujú, že vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha je niekoľko sto metrov a pri rýchlosti vyššej ako 100 kilometrov za hodinu dosahuje aj viac ako kilometer,“ skonštatoval Hrdý. Podľa štatistík Železníc Slovenskej republiky, si nehody na železničných priecestiach vyžiadali minulý rok až desať mŕtvych a 12 ťažko zranených.
Všetky tragické nehody zavinili účastníci cestnej premávky, ktorí pred priecestím nezastali a nepresvedčili sa o bezpečnom prejazde cez priecestie, išli na červenú alebo dokonca cez zatvorené závory.