Slovenskí výrobcovia modernizujú a idú s dobou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
0h6a9858.jpg
Foto: Lidl

Vďaka zodpovedným partnerom môžu napredovať a skvalitňovať svoju výrobu. Z dobrej spolupráce profitujú najmä zákazníci.

Podľa nedávneho prieskumu pochádzajú tri z piatich potravín na pultoch obchodných reťazcov zo zahraničia. Domáca produkcia má len o málo viac než 40%-ný podiel na vystavených produktoch. O reálnej podpore pre slovenských dodávateľoch to síce priamo nehovorí nič, no tento nelichotivý podiel naznačuje, že slovenské potravinárstvo žiaľ zaostáva.

Vlani sme zo zahraničia doviezli potraviny v hodnote o dve miliardy EUR viac než sme zo Slovenska exportovali. Odhaduje sa, že len na dobehnutie zahraničných potravinárov chýba domácej výrobe minimálne jedna miliarda EUR v podobe potrebných investícii. Bez podpory slovenských dodávateľov sa dostupnosť domácich potravín nezlepší. Aj z tohto dôvodu je podpora slovenských potravinárov kľúčová.

Img_8050.jpg
Foto: Lidl

Uvedomuje si to aj spoločnosť Lidl, ktorá každým rokom zintenzívňuje podporu domácich dodávateľov. Za slovenské výrobky minulý rok zaplatil diskont ich výrobcom cez 600 miliónov EUR v nákupných cenách. Ide o medziročný nárast vyše 70 miliónov. Nákupné ceny sa uvádzajú bez DPH a marže predajcu, ide teda o čistú sumu, ktorú dodávatelia dostanú na svoje účty

Spoluprácu so slovenskými dodávateľmi myslíme naozaj vážne. Lidl je stabilný a zodpovedný partner, popri ktorom sa rozvíjajú a rastú aj domáci potravinári. Aby sme vzájomnú spoluprácu prehĺbili, rozhodla som sa navštevovať našich partnerov osobne. S návštevami som začala pred niekoľkými týždňami a musím povedať, že doterajšie stretnutia boli konštruktívne a veľmi obohacujúce,“ hovorí Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu.

Diskont vstúpil na slovenský trh v roku 2004 a stabilným partnerom slovenských dodávateľov je teda už dve desaťročia. Aktuálne je partnerom takmer 300 slovenských potravinárov. Vďaka férovej spolupráci s reťazcom môžu domáci dodávatelia inovovať, skvalitňovať svoju výrobu a používať najmodernejšie technológie. Z dobrej vzájomnej spolupráce však profitujú nielen tieto dve strany, ale predovšetkým zákazníci.

Screen_000002962.jpg
Foto: Lidl

Dlhodobú spoluprácu oceňujú mnohé slovenské firmy, ktoré vďaka nej mohli investovať do svojej produkcie. „Vďaka veľkému dopytu, aj s prispením Lidl, sme nedávno uviedli a sprevádzkovali jednu z najmodernejších výrobných hál na výrobu syra typu Niva, za ktorú sme získali ocenenie Investícia roka,“ povedal Ján Husák, obchodný riaditeľ a člen predstavenstva Tatranské mliekarne.

Spoluprácu so silným partnerom vítajú aj pekári. „Najmä vďaka stabilnému partnerovi, akým Lidl pre nás je, vieme realizovať projekty, zamerané na inováciu pekárenskej výroby, strojového parku a spoločne realizovať vývoj, na ktorom aktívne pracujeme,“ povedala Andrea Želiezková, marketingová riaditeľka pekárenskej spoločnosti Dobrota.

Neoddeliteľnou súčasťou sortimentu sú aj čerstvé ovocie a zelenina, ktoré v posledných rokoch nachádzame na pultoch predajní čoraz viac. „Aj na impulz Lidla sme investovali do novej prevádzky baliarne koreňovej zeleniny. Hlavne vďaka tejto investícii a spolupráci s lokálnymi zákazníkmi sa nám podarilo rozšíriť produkciu mrkvy, petržlenu a zeleru na Slovensku, pričom postupne smerujeme k úplnej sebestačnosti,“ skonštatoval Juraj Mačaj, predseda predstavenstva Zeleninárska.

Zeleninari_15.jpg
Foto: Lidl

Mnohí slovenskí dodávatelia vyrástli spolu s Lidlom. Mnohé spolupráce, ktoré sa začínali skromne, dnes presahujú hranice Slovenska. Lidl aktuálne sprostredkúva 2% z celkového exportu agropotravinárskych výrobkov za rok. Od roku 2016 dodali potravinári zo Slovenska na pulty zahraničných Lidlov tovar za viac než pol miliardy EUR. Len v predošlom roku využili túto možnosť desiatky slovenských výrobcov a hodnota exportu domácich produktov presiahla 93 miliónov eur.

„Do zahraničia vyvážame vyše 40 percent produkcie našich syrov, či už typu camembert alebo Niva. Na trhu s mliečnymi výrobkami panuje tvrdá konkurencia a jedinou možnosťou, ako sa presadiť, je skutočne ich vysoká kvalita. S Lidl spolupracujeme už od jeho vstupu na slovenský trh. Náš pôvodný objem spolupráce sme v priebehu rokov niekoľkokrát znásobili aj vďaka exportným aktivitám tohto reťazca,“ doplnil Ján Husák.

Lidl neustále oslovuje slovenských dodávateľov. Okrem pravidelne organizovaných podujatí aj so záštitou Ministerstva pôdohospodárstva – Lidl akadémia a Lidl dodávateľský deň, komunikuje reťazec aj výzvu určenú domácim potravinárom. Formulár je dostupný na webe: https://www.lidl.sk/c/slovenski-dodavatelia/s10009143

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Lidl