Železnice Slovenskej republiky minulý týždeň zaznamenali tri zrážky vlaku s ľuďmi. Všetky tri prípady mali smrteľné následky.
Išlo o zrážky na traťových úsekoch Raslavice – Bardejov a Cífer – Trnava, ako aj na železničnej stanici Piešťany. V dôsledku toho bolo zmeškaných spolu 29 vlakov osobnej dopravy.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v šiestom týždni (4. – 10. februára) dve zrážky auta s vlakom na železničných priecestiach v ich správe. Počas jazdy nákladného vlaku v úseku Lehnice – Kvetoslavov došlo na priecestí v tomto úseku k zrážke s cestným motorovým vozidlom, pričom vodič bol ľahlko zranený. Následkom nehody bolo zmeškaných päť vlakov osobnej dopravy a štyri odrieknuté na trase Lehnice – Kvetoslavov a späť.
„Rušňovodič nákladného vlaku ohlásil zrážku s autom na priecestí v úseku Bratislava-Petržalka – Rusovce. Vodič auta neubrzdil a rušeň vlaku mu vrazil do prednej časti automobilu. K zraneniu osôb nedošlo, doprava bola v danom úseku prerušená zhruba hodinu a pol,“ informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Vyzývajú k opatrnosti
ŽSR ako správca infraštruktúry opakovane apelujú na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, aby si pred železničným priecestím počínali vždy mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčili, či môžu bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Na železničných priecestiach označených dopravnou značkou „Stoj, daj prednosť v jazde!“, je podľa ŽSR vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať. Musí dbať však na to, aby vozidlo nezasahovalo do priechodného prierezu koľaje, kde by mohlo byť zachytené prechádzajúcim vlakom. To sa vzťahuje aj na chodcov a cyklistov.
V núdzi treba závory preraziť
„V prípade uviaznutia vozidla na železničnom priecestí je potrebné zavolať Integrovaný záchranný systém (IZS) na telefónne číslo 112 a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), umiestnené na zadnej strane výstražníkov alebo dopravného značenia,“ uviedol Lukáč. „Operátori IZS následne vykonajú opatrenia na varovanie rušňovodiča koľajového vozidla,“ poznamenal.
Ak vozidlo zastaví na priecestí, spustí sa svetelná výstraga a zatvoria sa závory, je podľa železníc potrebné spustené závory bez váhania preraziť. Za krátku chvíľu totiž vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá v drvivej väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.
Osoby v koľajisku
„Neoprávnene sa pohybujúcu osobu v priechodnom priereze koľaje spozoroval rušňovodič nákladného vlaku v úseku Slovenské Nové Mesto – Streda nad Bodrogom. Privolaná hliadka polície osobu nenašla, udalosť nemala vplyv na dopravu,“ priblížil Lukáč.
V úseku Spišská Nová Ves – Vydrník takisto spozoroval rušňovodič osobu v koľajisku, ktorú sa následne nepodarilo nájsť. Na žiadosť polície boli v úseku Devínska Nová Ves – Bratislava Hlavná stanica vlaky vyrozumené o jazde so zvýšenou opatrnosťou z dôvodu možného pokusu o samovraždu.