Orava si vydýchne od upchatých ciest aj smogu, otvorili diaľničný obchvat Tvrdošína - VIDEO

Takýto markantný odliv kamiónovej dopravy výrazne odbremení Tvrdošín nielen od upchatých ciest, ale aj od smogu, prachu a hluku z dopravy.
Obchvat Tvrdošín

Do diaľničnej siete na Slovensku pribudol od pondelkového dňa nový vyše päťkilometrový obchvat Tvrdošína. Nová diaľnica výrazne zmierni dopravné ťažkosti v regióne hornej Oravy a odbremení takmer desaťtisícové mesto, ktoré bude o 6 500 vozidiel denne ľahšie.

Výhody aj pre dopravu do Poľska

Obchvat zároveň uľahčí situáciu dopravcom smerujúcim do Poľska a z Poľska, ktorí sa do svojej destinácie dostanú pohodlnejšie, plynulejšie a rýchlejšie.

„Investície do regiónov, presnejšie do ich dopravnej infraštruktúry, majú obrovský význam. Obzvlášť v prihraničných oblastiach, pretože práve týmito dopravnými uzlami podporujeme mobilitu tovarov i pracovnej sily a zvyšujeme atraktivitu regiónu,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž. Doplnil, že Slovensko má pre dopravcov mimoriadne výhodnú polohu v medzinárodnom meradle a drvivá väčšina nákladnej dopravy prúdi zo severu na juh a naopak.

Denný prínos pre mesto je výrazný

Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filipa Macháčka Tvrdošínom denne prejde takmer 17-tisíc vozidiel, z toho viac než 2 500 nákladných.

„Analýzy ukazujú, že nová diaľnica absorbuje medzi 1 000 až 1 500 nákladných vozidiel denne, takže ich mestom prejde zhruba o polovicu menej než pred otvorením úseku,“ povedal Macháček s tým, že nová diaľnica vyprevadí z mesta aj 5 000 osobných vozidiel denne.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Menej kamiónov znamená menej smogu

Takýto markantný odliv kamiónovej dopravy výrazne odbremení Tvrdošín nielen od upchatých ciest, ale aj od smogu, prachu a hluku z dopravy.

„Úbytok počtu nákladných vozidiel v desiatkach percent sa za posledné roky potvrdil v takmer 30 obciach, v blízkosti ktorých sa otvorila nová diaľnica. Najvýraznejšie to bolo vidieť po otvorení úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku klesol počet kamiónov až o 94 %. Na východnom Slovensku zase úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh odlákal až 89 % kamiónov z Prešova v rámci daného smeru a takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa,“ doplnil Macháček.

Trasa vedie mimo zastavaného územia

Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej. Úsek je postavený v polovičnom profile s úpravou šírkových pomerov na začiatku a na konci úseku. V km 3,900 – 4,160 povedie cesta v plnom profile.

Za mostom v km 4,160 bude vybudovaná len pravá strana rýchlostnej cesty ukončená v km 4,400 mimoúrovňovou križovatkou s privádzačom. Akceptovaná zmluvná hodnota bez DPH je 62 050 731 €. Projekt obchvatu Tvrdošína bol financovaný zo zdrojov Európskej únie – z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Programu Slovensko.

Viac k osobe: Filip MacháčekJozef Ráž
Firmy a inštitúcie: EU Európska úniaNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)

Ďalšie k téme