Do diaľničnej siete na Slovensku pribudol od pondelkového dňa nový vyše päťkilometrový obchvat Tvrdošína. Nová diaľnica výrazne zmierni dopravné ťažkosti v regióne hornej Oravy a odbremení takmer desaťtisícové mesto, ktoré bude o 6 500 vozidiel denne ľahšie.
Výhody aj pre dopravu do Poľska
Obchvat zároveň uľahčí situáciu dopravcom smerujúcim do Poľska a z Poľska, ktorí sa do svojej destinácie dostanú pohodlnejšie, plynulejšie a rýchlejšie.

Fico navštívil ministerstvo dopravy a pochválil Ráža. Prezradil, aké sa budú otvárať diaľničné úseky - VIDEO, FOTO
„Investície do regiónov, presnejšie do ich dopravnej infraštruktúry, majú obrovský význam. Obzvlášť v prihraničných oblastiach, pretože práve týmito dopravnými uzlami podporujeme mobilitu tovarov i pracovnej sily a zvyšujeme atraktivitu regiónu,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž. Doplnil, že Slovensko má pre dopravcov mimoriadne výhodnú polohu v medzinárodnom meradle a drvivá väčšina nákladnej dopravy prúdi zo severu na juh a naopak.
Denný prínos pre mesto je výrazný
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filipa Macháčka Tvrdošínom denne prejde takmer 17-tisíc vozidiel, z toho viac než 2 500 nákladných.
„Analýzy ukazujú, že nová diaľnica absorbuje medzi 1 000 až 1 500 nákladných vozidiel denne, takže ich mestom prejde zhruba o polovicu menej než pred otvorením úseku,“ povedal Macháček s tým, že nová diaľnica vyprevadí z mesta aj 5 000 osobných vozidiel denne.
Menej kamiónov znamená menej smogu
Takýto markantný odliv kamiónovej dopravy výrazne odbremení Tvrdošín nielen od upchatých ciest, ale aj od smogu, prachu a hluku z dopravy.

Na stavbe R3 Tvrdošín – Nižná pracuje 150 stavbárov, práce na mostoch sa blížia do finále – VIDEO
„Úbytok počtu nákladných vozidiel v desiatkach percent sa za posledné roky potvrdil v takmer 30 obciach, v blízkosti ktorých sa otvorila nová diaľnica. Najvýraznejšie to bolo vidieť po otvorení úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku klesol počet kamiónov až o 94 %. Na východnom Slovensku zase úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh odlákal až 89 % kamiónov z Prešova v rámci daného smeru a takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa,“ doplnil Macháček.
Trasa vedie mimo zastavaného územia
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej. Úsek je postavený v polovičnom profile s úpravou šírkových pomerov na začiatku a na konci úseku. V km 3,900 – 4,160 povedie cesta v plnom profile.

Odovzdanie križovatky diaľnic D1 a D4 či dokončenie úsekov na R2, Národná diaľničná spoločnosť má v novom roku aj ďalšie plány
Za mostom v km 4,160 bude vybudovaná len pravá strana rýchlostnej cesty ukončená v km 4,400 mimoúrovňovou križovatkou s privádzačom. Akceptovaná zmluvná hodnota bez DPH je 62 050 731 €. Projekt obchvatu Tvrdošína bol financovaný zo zdrojov Európskej únie – z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Programu Slovensko.