- aktualizované 8. novembra, 13:43
Dopravné projekty v Bratislave boli riadené neefektívne, finančné zaťaženie mesta sa prehlbuje. Vyplýva to z výsledkov prierezovej kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR zameranej na systém projektového riadenia v bratislavskej samospráve a jej dopravnom podniku (DPB) pri využívaní európskych finančných prostriedkov v rokoch 2020 – 2023.
Úverové zaťaženie a zlyhanie manažmentu
Kontrolóri preverovali sedem projektov za viac ako 291 miliónov z balíka 490 miliónov eur, ktoré získalo hlavné mesto vďaka zapojeniu sa do európskych nástrojov finančnej pomoci. Tieto zdroje mali slovenskej metropole pomôcť pri rozširovaní nosného systému MHD. Ide napríklad o trolejbusovú trať Autobusová stanica – Nové SND, novú električkovú trať v Petržalke či modernizáciu trate Dúbravsko-karloveská radiála.
„Projekt trolejbusová trať Hlavná stanica – Patrónka – Riviéra musel DPB dofinancovať sumou bezmála 1,1 milióna z vlastných prostriedkov, pretože do konca roka 2023 nebol finančne ani fyzicky ukončený a bol zaradený medzi nefungujúce projekty,“ konštatuje NKÚ.
V Trnave bude jeden deň jazdiť bratislavská „harmonika“, mesto chce otestovať prejazdnosť autobusu ulicami (foto)
Ten hlavnému mestu vyčíta úverové zaťaženie a významné zlyhania manažmentu v riadení projektov hradených z fondov EÚ, ktoré môžu ohroziť finančnú stabilitu Bratislavy a jej možnosti realizovať nové investičné projekty. Hlavné mesto v kontrolovaných rokoch čerpalo z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) prostriedky v sume bezmála 163 miliónov eur v rámci 24 projektov.
Riziko neefektívneho riadenia
DPB získal v rámci 17 projektov európske zdroje vo výške viac ako 327 miliónov eur. NKÚ vyberal vzorku spomedzi všetkých projektov na základe troch kritérií – nízka úroveň čerpania, projekty porovnateľné s projektmi EŠIF realizovanými krajskými mestami a zazmluvnená výška nenávratného finančného príspevku. Kontrola potvrdila riziko nedostatočného, až neefektívneho projektového riadenia a taktiež risk manažmentu.