- aktualizované 12. marca 2024, 14:48
Do Bratislavy dorazili prvé z objednávky desiatich obojsmerných električiek. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, nasledovať bude proces ich homologizácie, po ktorom bude nová električka nasadená do premávky.
„Obojsmerné električky momentálne premávajú na linke 3 do Petržalky, týmito novými električkami chceme posilniť najmä linku 4,“ uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Rybanský. Nákup električiek je financovaný vďaka Ministerstvu dopravy SR a eurofondom prostredníctvom Operačného programu integrovaná infraštruktúra.
Novší model svojich predchodkýň
Ako doplnil primátor, nové obojsmerné električky sú novším modelom svojich predchodkýň a majú dnes už štandardnú výbavu, vrátane klimatizácie a kamerového systému.
Predĺženie električkovej trate v Petržalke bude pokračovať aj v ďalšom roku, ide o nosný projekt rozvoja dopravy
„Táto nová električka je ekologická, má 32 metrov a odvezie až 240 cestujúcich,“ poznamenal Vallo. Hodnota jednej obojsmernej električky je 2,6 milióna eur, v porovnaní s jednosmernou, ktorej hodnota je približne 2,3 milióna eur.
Možnosť využitia pri rekonštrukciách
„Výhodou obojsmerných električiek je, že sa dajú využiť pri rekonštrukciách tratí, keďže na rozdiel od jednosmerných električiek môžu byť ovládané z oboch smerov,“ doplnil Rybanský.
Bratislava predstavila nový model električky a hybridného trolejbusu, 60 miliónov eur čerpala aj z eurofondov (foto)
Nové električky budú postupne zaraďovať do prevádzky počas najbližších mesiacov. Po nákupe 20 jednosmerných električiek a 10 obojsmerných električiek DPB plánuje v blízkej dobe ďalší nákup 10 jednosmerných električiek.
Viaceré vylepšenia
„Odovzdávame prvé z desiatich obojsmerných električiek, ktoré sú nízkopodlažné, pohodlné a klimatizované. Vďaka zdrojom z Európskej únie sa nám podarilo v priebehu posledných rokov vyčleniť takmer pol miliardy eur do ekologickej verejnej dopravy v hlavnom meste,“ dodala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková s tým, že okrem električiek investujú tiež do trolejbusov, električkových a trolejbusových tratí a údržbových základní.
Obojsmerné električky Škoda 30T3 koncepčne vychádzajú z vozidiel dodávaných v rokoch 2014 – 2015, odlišujú sa však tuhšou karosériou, inovovaným brzdným systémom či výkonnejšou klimatizáciou.
Odlišovací prvok
„Hlavným odlišovacím prvkom v exteriéri sú červeno-čierne čelá vpredu aj vzadu a plnofarebné informačné displeje, ktoré umožňujú farebné odlíšenie liniek aj zobrazenie času zostávajúceho do odchodu z východiskovej zastávky,“ vysvetlil hovorca DPB Jozef Vozár.
Po zaradení 10 nových obojsmerných električiek do premávky budú môcť zvýšiť počet nízkopodlažných spojov v rámci celej električkovej trakcie. Už dnes sú pritom električkové linky 3 a 9 plne nízkopodlažné.
„Po zaradení všetkých nových električiek do premávky budeme môcť víkendovú výpravu všetkých liniek realizovať výhradne nízkopodlažnými a klimatizovanými električkami,“ doplnil Vozár.