ČESMAD prijal návrh ministerstva dopravy k zľavám na mýte. Potvrdil, že akceptuje ponuku uplatňovať zľavy na všetky kilometre spätne na konci roka. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska odmietli oba varianty rezortu dopravy na mýtne zľavy pre nákladné vozidlá.
„Napriek úsiliu ministerstva dopravy vecne rokovať a urobiť ústupky pri množstevných zľavách na mýtnom, autodopravcovia UNAS-u odmietajú diskusiu a uprednostňujú radikálne riešenia. Úpravy sadzby a zliav na mýtnom spolu až vo výške 26 % z mýtnych poplatkov, tak ako žiada UNAS, sú nereálne. Po prepočítaní by objem týchto zliav predstavoval viac ako 30 mil. eur. V stredu UNAS predložil ďalší návrh, ktorý by predstavoval až 40 mil. eur na zľavách na mýtnom. SR by sa týmto dostala aj do rozporu s európskymi pravidlami,“ informovala o tom v stredu hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká.
Požiadavky UNAS nie sú možné
„Vítam prístup ČESMADU. Ja som sa chcel dohodnúť so zástupcami všetkých autodopravcov. Snažil som sa dosiahnuť kompromis aj s UNAS-om, ale nepočúvajú a odmietajú naše argumenty. Ich požiadavky nie sú možné a nemôžeme ich prijať. Žiadajú od nás viac ako súčasná legislatíva umožňuje. Dostali by sme sa do rozporu s európskymi normami o mýte a do problémov s Európskou komisiou. Výraznejšie zľavy by sa negatívne prejavili na údržbe ciest a príprave diaľnic. Toto sú racionálne argumenty, ktoré musia akceptovať, inak ich štrajkové aktivity budeme považovať za predvolebné politické hry. My stále nezatvárame dvere pred UNAS-om a naša ponuka zliav, ktorá im bola navrhnutá naďalej platí, “ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
Zmeny v mýtnom systéme navrhované ministerstvom je ČESMAD pripravený akceptovať, UNAS nie
Únia autodopravcov Slovenska stále žiada aj úplné pozastavenie výberu mýta. Slovenské cesty by však potom podľa MDV SR využívali vo zvýšenej miere najmä zahraniční vodiči, ktorí by tak šetrili na nákladoch a preplnili by slovenské cesty. „Mýtne sadzby sa vo všeobecnosti pohybujú na úrovni priemeru V4 a nevymykajú sa rámcom okolitých krajín. Dnešný systém zliav predstavuje zľavy v objeme približne 4 milióny eur ročne, na ktorých benefitujú slovenskí dopravcovia na úrovni cca 85 %,“ uzavrela Ducká.
Konanie ČESMAD-u považujú za podrážanie nôh
UNAS predložil v pondelok svoju ponuku, ktorá sa však podľa MDV SR pohybovala na maximálnych možných finančných úrovniach, čo nie je v sile štátu finančne naplniť. „S návrhmi, čo nám v pondelok predložili, nesúhlasíme. Drobné neberieme, nech si ich minister vezme. Mýtny systém, odkedy sa spustil, stál 800 miliónov eur,“ upozornil ešte v pondelok podpredseda UNAS Stanislav Skala s tým, že na to peniaze boli.
„Čo sa týka mýtneho systému navrhujeme, aby sa pozastavil, kým sa celá situácia nevyjasní. My dane platiť chceme, ale spravodlivou cestou,“ uviedol Skala. Ako dodal, ak sa do štvrtka nedohodnú, budú štrajkovať opäť. „Konanie ČESMAD-u považujeme za podrážanie nôh. Oni na cestách pri štrajku nemrzli,“ poznamenal Skala.