LE MANS 14. júna (WEBNOVINY) – Päťročnú dominanciu značky Audi na 24 hodín Le Mans ukončil jeho koncernový konkurent Porsche. Stuttgartská automobilka ovládla 83. ročník najslávnejších vytrvalostných motoristických pretekov sveta, jej vozidlá zaujali prvé dve miesta v kráľovskej kategórii prototypov LMP1.
Triumfovala najpodceňovanejšia posádka Porsche
Vyhrala najpodceňovanejšia posádka Porsche s číslom 19 v zložení Nico Hülkenberg (Nem.), Earl Bamber (N. Zél.) a Nick Tandy (V. Brit.), ktorá s modelom 919 Hybrid absolvovala 395 kôl. Prvý menovaný je súčasným jazdcom formuly 1 a práve on priviedol do cieľa víťazné auto.
Druhá pozícia patrila ich tímovým kolegom s číslom 17 Timovi Bernhardovi (Nem.), Markovi Webberovi (Aus.) a Brendonovi Hartleymu (N. Zél.), tí odjazdili o jedno kolo menej. Tretí stupienok si vybojovali obhajcovia prvenstva Marcel Fässler (Švaj.), André Lotterer (Nem.) a Benoit Tréluyer (Fr.) s vozidlom Audi R18 e-tron quattro.
Japonská Toyota nestačila rýchlostne, sklamal aj nováčik-navrátilec z krajiny „vychádzajúceho slnka“ Nissan.
Porsche dosiahlo rekordný sedemnásty triumf
Porsche sa na trón v „pretekoch pretekov“ vrátilo už na druhý pokus po svojom minuloročnom návrate do maratónskych podujatí. Dosiahlo rekordný sedemnásty triumf na okruhu la Sarthe, ktorý je 13 629 metrov dlhý a v jeho vnútri sa nachádza futbalový štadión či hipodróm. Audi má na konte o štyri úspechy menej. V roku 2015 zavítalo do francúzskeho Le Mans 263 500 divákov, najviac v histórii dvadsaťštyrihodinovky.
„Je to úžasné, vyhrať hneď pri svojej prvej účasti. Som nesmierne šťastný, aj za celý tím. Porsche je späť v Le Mans, s víťazstvom na druhý pokus po návrate,“ ospevoval po príjazde do cieľa vo vysielaní televíznej stanice Eurosport International 27-ročný Nemec Nico Hülkenberg počin čísla 19.
V početnej a vyrovnanej kategórii prototypov LMP2 sa vďaka výkonu 358 kôl radovala hongkonská stajňa KCMG a jazdecké trio Matthew Howson, Richard Bradley (obaja V. Brit.) a Nicolas Lapierre (Fr.). Medzi profesionálnymi posádkami automobilov špecifikácie GTE s 337 kolami opanovala 24h LM trojica Oliver Gavin (V. Brit.), Tommy Milner a Jordan Taylor (obaja USA) na americkom Chevrolete Corvette CR7. V GTE Am, kde sa miešajú profesionáli s amatérmi, bolo najúspešnejšie (332 kôl) Ferrari 458 Italia s obsadením pilotov Viktor Šajtar (Rus.), Andrea Bertolini (Tal.), Alexej Basov (Rus.).
LMP1: 1. Nico Hülkenberg (Nem.), Earl Bamber (N. Zél.), Nick Tandy (V. Brit.) Porsche 919 Hybrid 395 kôl, 2. Timo Bernhard (Nem.), Mark Webber (Aus.), Brendon Hartley (N. Zél.) Porsche 919 Hybrid +1 kolo, 3. Marcel Fässler (Švaj.), André Lotterer (Nem.), Benoit Tréluyer (Fr.) Audi R18 e-tron quattro +2 kolá
LMP2: 1. Matthew Howson, Richard Bradley (obaja V. Brit.), Nicolas Lapierre (Fr.) Oreca 05 – Nissan 358 kôl, 2. Simon Dolan (V. Brit.), Mitch Evans (N. Zél.), Oliver Turvey (V. Brit.) Gibson 015S – Nissan +48,182 s, 3. Roman Rusinov (Rus.), Julien Canal (Fr.), Sam Bird (V. Brit.) Ligier JS P2 – Nissan +1:47,522 min
GTE Pro: 1. Oliver Gavin (V. Brit.), Tommy Milner, Jordan Taylor (obaja USA) Chevrolet Corvette CR7 337 kôl, 2. Davide Rigon (Tal.), James Calado (V. Brit.), Olivier Beretta (Poľ.) Ferrari 458 Italia +5 kôl, 3. Gianmaria Bruni (Tal.), Toni Vilander (Fín.), Giancarlo Fisichella (Tal.) Ferrari 458 Italia +6 kôl
GTE Am: 1. Viktor Šajtar (Rus.), Andrea Bertolini (Tal.), Alexej Basov (Rus.) Ferrari 458 Italia 332 kôl, 2. Patrick Dempsey, Patrick Long (obaja USA), Marco Seefried (Nem.) Porsche 911 RSR +1 kolo, 3. William Sweedler, Townsend Bell, Jeffrey Segal (všetci USA) Ferrari 458 Italia +2 kolá