Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť spomínanú diaľnicu ako dva samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové v dĺžke 5,4 kilometra má odhadované stavebné náklady 237 mil. eur a vyše 8-kilometrový úsek Višňové – Dubná Skala, z toho tunel bude mať 7,5 kilometra, by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný v budúcom roku. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.
NDS zatiaľ len predbežne oznámila, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice pri Žiline. Samotný tender môže pravdepodobne vyhlásiť v priebehu niekoľkých dní, prípadne týždňov. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra.
Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne čiastočne z úveru Európskej investičnej banky.
Národná diaľničná spoločnosť nedávno informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. „Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. „Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.
„Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie,“ dodal Krajčovič.
Pôvodne cez PPP
Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát. Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové – Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Vrátane 11,3 kilometrového úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku a privádzača, môže výstavba južného diaľničného obchvatu Žiliny stáť okolo 1,5 mld. eur.
Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané. Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.