BRATISLAVA 27. júna (WEBNOVINY) – Bratislavskí mestskí poslanci nesúhlasia s trasovaním ropovodu cez Bratislavu a vyzývajú vládu, aby od tohto trasovania upustila a zvážila možnosť trasovania ropovodu cez Karpatský koridor.
Takéto uznesenie vo štvrtok na návrh mestského poslanca za KDH Petra Lenča schválili bratislavskí mestskí poslanci.
Poslanci primátora Milana Ftáčnika tiež poverili, aby na najbližšie rokovanie zastupiteľstva o ropovode prizval aj ministra hospodárstva Tomáša Malatinského.
Rozruch v mestskom zastupiteľstve však spôsobilo CD s alternatívami trás ropovodu, ktoré priniesli občianski aktivisti.
Informácie na CD s trasami ropovodu mal magistrát dostať vlani vo februári od vtedajšieho vedenia rezortu hospodárstva s tým, že má ostať utajený. Podľa primátora Ftáčnika ho odborní zamestnanci magistrátu vtedy neprijali.
Obrazom: Ako to bude vyzerať, keď pôjde ropovod stredom mesta
Na rokovanie zastupiteľstva vo štvrtok prišli vyjadriť svoj názor k trasovaniu ropovodu cez Bratislavu aj občianski aktivisti zo združenia Nie ropovodu. Pred poslancov sa postavil jeden z členov združenia Miroslav Dragun, ktorý so sebou priniesol podľa jeho slov utajovaný materiál na CD s informáciou o trasách ropovodu vedúcich aj cez Bratislavu.
O projekte ropovodu vedel aj Milan Ftáčnik
Materiál mali vytvoriť autori projektu ropovodu, podľa Draguna na stole ho mal mať aj bratislavský primátor Milan Ftáčnik.
„Primátor rok a pol vie o tom, že ropovod má viesť trasami dva a desať a vo všetkých materiáloch tvrdil, že o tom nemá informácie,“ povedal Dragun.
Primátor Milan Ftáčnik uviedol, že na magistrát bolo doručené CD s informáciami o trasovaní ropovodu, ktoré sa nemali dostať na verejnosť, priamo však o ňom nevedel.
Odborní zamestnanci magistrátu sa však podľa primátora rozhodli tento materiál neprevziať, pretože informácie sa pri prácach na územnom pláne utajiť nedajú.
Materiál s alternatívnymi trasami ropovodu malo magistrátu vo februári 2012 poslať ešte bývalé vedenie rezortu hospodárstva s tým, že materiál bude utajený. Primátor Ftáčnik však nerozumie, prečo by malo byť trasovanie ropovodu utajované, je to podľa neho vec, ktorá je predmetom diskusie.
„Celkom nerozumiem postupu ministerstva hospodárstva z minulej vlády, ktoré chcelo postup utajovať. Tento postup sme odmietli a myslíme si, že o týchto veciach by sa malo hovoriť verejne,“ vysvetlil Ftáčnik. Ako dodal, ďalší pokus o utajovanie informácii už nezaznamenali.
S materiálom k trasovaniu ropovodu, ktorý primátor Ftáčnik predložil na štvrtkové rokovanie zastupiteľstva, neboli spokojní občianski aktivisti ani bratislavskí poslanci. Podľa Draguna z OZ Nie ropovodu materiálom predloženým na zastupiteľstvo boli nepríjemne šokovaní.
„Podľa nášho názoru je hanbou magistrátu a primátora, že si dovolil predložiť trojstranový paškvil na rokovanie mestského zastupiteľstva o tak závažnom bode,“ povedal Dragun.
Ešte v apríli totiž žiadali primátora, aby do materiálu zapracoval aj stanoviská hlavnej architektky mesta i dopravného inžiniera Bratislavy. Tie v materiáloch k ropovodu však chýbali.
Bratislavskí poslanci materiál vrátili na prepracovanie
Primátor Ftáčnik sa bráni tým, že rezort hospodárstva trasovanie ropovodu do Rakúska cez Slovensko nespresnil a preto sa k nemu nemohli odborne vyjadriť.
Známe je podľa Ftáčnika len uznesenie vlády, ktoré preferuje mestský koridor vedúci cez Petržalku. Bratislavskí poslanci preto materiál o trasovaní ropovodu cez Slovensko primátorovi vrátili na dopracovanie.
O ropovodnom prepojení medzi Slovenskom a Rakúskom, ktoré by mohlo viesť cez Bratislavu, teda cez takzvaný mestský koridor, informoval vládu minister hospodárstva Tomáš Malatinský začiatkom januára.
Ministerstvu hospodárstva SR sa na základe štúdie spoločnosti KPMG pozdávajú dve trasy z desiatich posudzovaných.
Prvá trasa ropovodu s dĺžkou viac ako 81 kilometrov (z toho na území Slovenska 27,5 kilometra) by mala viesť pozdĺž diaľnice z Veľkého Bielu cez Bratislavu až po hraničný priechod Petržalka-Kittsee. Druhá trasa ropovodu s dĺžkou takmer 85 kilometrov (z toho na území Slovenska 32,5 kilometrov) je až na mierne zmeny totožná s prvou trasou.