BRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) – Zdržanie pri vypracovaní programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 neohrozuje prípravu ich výstavby ani vyhlasovanie tendrov. „Termíny to neohrozuje, pretože proces beží,“ informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády v súvislosti s meškaním diaľničného programu. Na rokovanie vlády ho mal predložiť do konca apríla, zatiaľ však nie je ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Tento týždeň ešte trvajú záverečné rokovania ministerstva dopravy s rezortom financií o konečnej podobe plánu výstavby diaľnic. „Ide o veľké čísla a veľké dopady aj na štátny rozpočet, a ďalšie súvislosti hlavne finančného charakteru, napríklad európske,“ uviedol šéf rezortu dopravy. Program výstavby diaľnic na štyri roky by mal rezort dopravy predstaviť v najbližšom čase.
Minister pripomenul, že Národná diaľničná spoločnosť, a.s. nedávno otvárala ponuky 13 uchádzačov v tendri na výstavbu prvej časti úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči. Koncom marca začal tender aj na práce na budúcom úseku D1 Fričovce – Svinia pri Prešove a aktuálne aj na výstavbu úseku D1 Dubná Skala – Turany pri Martine.
„To nie je len plán, ale postupná realita obstarávania výstavby. Veľmi si želám, aby ešte v júni, keďže aj časovo to zhruba sedí, začala reálna výstavba,“ vyhlásil ďalej Figeľ. Následne bude podľa neho pripravený aj program výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014.
„Smeruje aj za tento horizont. Nechceme, aby sa všetko sekalo voľbami a dátumami, ale skôr aby to bol postupný proces, ktorý má svoje úseky aj celkovú stratégiu,“ dodal minister dopravy. Pripravovaný diaľničný program podľa neho počíta aj s peniazmi z eurofondov v budúcom sedemročnom programovacom období 2014 až 2020.
Najlacnejší spoločný návrh spoločností Váhostav
Dvanásť z trinásť uchádzačov v tendri na výstavbu prvej etapy úseku D1 Jánovce – Jablonov predložili nižšie cenové ponuky ako je predpokladaná cena vo výške 94,65 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Najlacnejší spoločný návrh spoločností Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl za takmer 60 mil. eur bez dane je oproti tejto sume nižší o 37 %.
„To, že už sú hodnotené aj verejne informácie o výrazných zľavách oproti štátnej expertíze, je potvrdenie, že dá sa stavať lacnejšie za súčasných nielen časovo, ale aj kvalitatívne nastavených parametrov. A to potvrdzuje správnosť nášho prístupu. Pri transparentných a intenzívnych súťažiach cena hovorí o tom, že možno z troch plánovaných postaviť štyri (kilometre) tým, že sa výrazne ušetria prostriedky,“ pokračoval Figeľ. Minister predpokladá, že pri výstavbe diaľnic štát takto ušetrí peniaze.
Chýba súhlas Európskej únie
Ide o veľké významné investície, ktoré ak by neboli účelné alebo efektívne, ale boli predražené, tak by to podľa ministra dopravy ešte viac zhoršilo finančnú situáciu Slovenska. „Pri serióznom prístupe a kvalitnej verejnej kontrole, verím, že firmy budú schopné dodržať svoje záväzky,“ odvetil Figeľ na otázku, či bude vysúťažená cena aj reálna a nebude následne zvýšená o dodatky.
Keby minister vlani koncom leta nezastavil prvý balík PPP, dodnes by sa podľa neho nerealizoval. Stále totiž chýba súhlas Európskej únie s financovaním výstavby úseku D1 Turany – Hubová pre výhrady ochranárov k trase diaľnice.
„Preto bolo rozumné ho rozbaliť a dať do súťaží jednotlivo. Má to svoje časové súvislosti, ale považoval som to za rozumné, dobré pre ľudí. Možno to nebolo dobré pre niektoré firmy. Áno, Váhostav sa ozýval aj niektorí ďalší, ale dnes vnímam, že prijímajú pravidlá, ktoré sme nastavili ako európske a otvorené,“ dodal Figeľ. Ocenil pritom, že na Slovensku sa môže dariť aj domácim firmám. To, že firmy tieto pravidlá prijímajú, je preňho povzbudením, pretože zámerom bolo, aby najlepší vyhrávali.
Figeľ je za spresnenie novely cestného zákonaMinister dopravy Ján Figeľ (KDH) je za spresnenie časti novely zákona o cestnej premávke. Pasáž týkajúca sa zákazu vjazdu kamiónov nad 12 ton na regionálne cesty druhej a tretej triedy vyvolala nespokojnosť Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia. „Formulácia textu si vyžaduje presnejšie vyjadrenie. Som tomu otvorený.
Aby všeobecné pravidlo dostatočne presne vystihovalo zámer, je veľmi dôležité. Zároveň sme vo vláde prijali možnosť ustanovenia výnimiek z tohto pravidla. Aj logika prepravy si to vyžaduje.
A preto považujem túto tému za vážnu. Nie je uzavretá, pretože návrh je vecou ďalšieho rokovania v parlamente,“ povedal Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády.
Návrh novely cestného zákona, ktorý vláda schválila minulý týždeň, podľa ministra dopravy počíta nielen so zákazom tranzitu kamiónov nad 12 ton, ale aj so všeobecnou výnimkou, ktorú v podobe osobitného výnosu zákon predpokladá.
„Tam všade by samotný tranzit nebol zakázaný, to znamená, bol by vyňatý zo všeobecného pravidla. Zároveň všetky vjazdy a výjazdy, nakládky, vykládky sú súčasťou riešenia,“ uviedol ďalej Figeľ s tým, že zásobovanie sídiel na regionálnych cestách bude ďalej fungovať aj v prípade, že kamióny budú mať hmotnosť hoci 20 ton.
Nespokojný Česmad
Prezident Česmadu Pavol Jančovič pre nespokojnosť s novelou cestného zákona sa v utorok stretol s ministrom dopravy. „Na stretnutí s pánom ministrom som bol nútený konštatovať, že tento zákon je zlý a nepripravený a cestní dopravcovia s takýmto znením nemôžu súhlasiť. Preto obe strany hľadali prijateľné riešenie, ktoré sa pokúsia do uvedenej novely v najbližších dňoch zapracovať“, informoval Jančovič agentúru SITA.
Pokiaľ by sa takéto riešenie nenašlo, Česmad bude podľa neho trvať na zrušení novely a navrhne predmetný zámer rezortu dopravy riešiť jednoduchými dopravnými značkami. „Tie by mohli na objektívne zdôvodniteľných úsekoch ciest inštalovať vyššie územné celky, ktoré cesty II. a III. triedy majú v územnej správe a vyberajú dane z motorových vozidiel,“ uzavrel Jančovič.
Vláda minulý týždeň zapracovala do novely cestného zákona technickú pripomienku, týkajúcu sa obmedzenia využívania ciest druhej a tretej triedy kamiónmi. Podľa pôvodného návrhu mali mať vodiči kamiónov nad 12 ton právo použiť nevyhnutné úseky týchto ciest, len ak sa pri nich nachádza miesto nakládky alebo vykládky tovaru. Podľa schválenej pripomienky to bude aj v prípade, ak by sa na danom úseku nenachádzala cesta prvej triedy a využitie zvyšných ciest by predstavovalo veľké predĺženie trasy.
Ministerstvo dopravy považuje ochranu ciest druhej a tretej triedy za potrebnú. Tie sú od zavedenia mýta začiatkom roka 2010 enormne zaťažované nákladnou dopravou, vyhýbajúcou sa spoplatnenej cestnej sieti. Podľa rezortu dopravy to spôsobuje veľké problémy samosprávnym krajom ako správcom regionálnych ciest. Musia tak vynakladať nemalé finančné prostriedky na opravu týchto ciest, keďže nie sú na veľkú záťaž konštruované.
Prejazd nákladnej dopravy cez obce zároveň narúša statiku nehnuteľností obyvateľov a tiež negatívne vplýva na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v obciach. Ministerstvo dopravy preto v medzirezortnom pripomienkovom konaní k návrhu novely zákona o cestnej premávke navrhlo ministerstvu vnútra doplniť právnu úpravu tak, aby v stanovených prípadoch obmedzovala prejazd ťažkej nákladnej dopravy s hmotnosťou vozidiel nad 12 ton po cestách druhej a tretej triedy.