Zatvorenie barov a reštaurácií v dôsledku koronakrízy výrazne ovplyvnilo aj tržby predajcov alkoholických nápojov. Hoci sa domáca spotreba alkoholu v tomto čase v mnohých krajinách citeľne zvýšila, na Slovensku sa podľa distribútorov nezmenila a nezmierni tak straty z gastronómie.
„Slovenský trh je sociálne zameraný, spotrebiteľ rád chodí do barov a reštaurácií. Je to významná časť trhu, ktorú postihol dramatický pokles,“ informuje predseda Sekcie importérov liehovín Zväzu obchodu SR a Managing director Stock Slovensko Group Roman Pócs.
Zasiahnuté prémiové produkty
Zasiahnuté sú najmä prémiové produkty, ktoré sú oveľa viac orientované na gastro. Zmena spotreby sa ale v rámci jednotlivých kategórií môže líšiť. „Narástli napríklad predaje vodky, pretože ju spotrebitelia vnímajú ako synonymum čistoty. Ale celkovo nevidím odklon od normálnu,“ vysvetľuje Pócs.
Stredoeurópske trhy sa podľa neho nevyvíjajú rovnako. V Čechách predaj v maloobchode mierne narástol, ale gastronómia zaznamenala citeľný prepad, pretože spotrebitelia majú podobné zvyky ako na Slovensku.
„Pokles v gastronómii nás v týchto krajinách zasiahol. Tržby našej spoločnosti totiž z 30 percent generuje práve gastronómia,“ hovorí Pócs.
Silné Poľsko
Na veľmi silnom poľskom trhu je však situácia diametrálne odlišná. Podiel gastrosegmentu je tam ďaleko menší, pretože ľudia sú zvyknutí dlhé roky kupovať alkohol v malých „obchodoch na rohu.“ Konzumácia tam dokonca počas koronakrízy podstatne vzrástla.
Aj vďaka rastúcemu Poľsku tak skupina Stock Spirit Group nemusela obmedzovať výrobu, ani prepúšťať zamestnancov či im znižovať platy. „Tým, ktorí nemohli vykonávať svoju prácu, sme našli alternatívnu činnosť. Ale takých je veľmi málo,“ potvrdil Roman Pócs.
Pomalý návrat na predkrízovú úroveň
Nezávisle od krízy spoločnosť reorganizuje svoj biznis a mení riadenie marketingu. Trhy s podobným portfóliom zaraďuje do tzv. klastrov, v ktorých bude riadenie značiek prebiehať synergicky z jednej centrály. Prvou lastovičkou je klaster Čechy+Slovensko.
R. Pócs však upozorňuje, že firma očakáva len pomalý návrat spotreby na predkrízovú úroveň. „Produkty, ktoré nie sú nutné na každodenný život a luxusnejšie produkty sa budú zapínať pomalšie. Ľudia sú vystrašení a budú šetriť. Počítame s tým a sme na to pripravení,“ hovorí.
Krok späť
Súčasnú situáciu prirovnáva k hospodárskej kríze z roku 2008. Nepredpokladá, že spotrebitelia prestanú piť úplne, pretože to patrí k sociálnemu životu, ale budú produkty selektovať.
„V uplynulých rokoch sa nám podarilo upgradovať spotrebiteľa na vyššiu kvalitu dobrou ponukou. Ľudia pochopili, že je lepšie piť menej a kvalitnejšie, a preto sa viac orientovali na prémiové produkty. Teraz sa zrejme načas vrátia o krok späť a budú kupovať lacnejšie výrobky. Najviac pritom utrpia prémiovejšie drahšie značky,“ odhaduje.
Spotreba vína rastie
Aj keď už niekoľko rokov bežia intenzívne kampane na zníženie pitia alkoholu, spotreba sa na Slovensku v absolútnom čísle nemení, dokonca mierne stúpa. Podľa nedávno zverejnenej štatistiky Eurostatu vypije priemerný Slovák ročne vyše 11 litrov čistého alkoholu. To nás radí na nelichotivé 9. miesto na svete.
Podľa R. Pócsa však toto číslo neodráža zmeny v štruktúre spotreby. Započítava sa totiž do neho aj konzumácia vína, piva či ciderov.
„Na Slovensku sa mení kultúra gastronómie, výrazne rastie spotreba vína. Čiže to neznamená, že sa pije stále rovnako a každý pije 40-percentnú borovičku. Práve naopak, spotreba sa postupne presúva k produktom, ktoré nemajú až taký vysoký podiel alkoholu,“ uzatvára predseda Sekcie importérov liehovín Zväzu obchodu SR a Managing director Stock Spirits Group Roman Pócs.