Portál Môj Elektromobil otestoval od januára do apríla takmer 30 elektrických vozidiel na prímestskom okruhu na zimných pneumatikách, aby zistil, ktoré majú najlepšiu energetickú efektívnosť a najnižšiu spotrebu.
Pri výbere nového auta uplatňuje každý z nás individuálny prístup. Dnešná trhová ponuka elektromobilov je mimoriadne bohatá a rôznorodá, pričom atraktívne modely možno nájsť aj v nižších cenových kategóriách. Ceny nových elektromobilov sa dnes začínajú už od 17 000 €.
Dojazd nemusí byť kľúčové kritérium
Kým niektorí kladú dôraz na dizajn, iní potrebujú viac priestoru pre rodinu alebo často cestujú na dlhé vzdialenosti, kde dojazd hraje dôležitú úlohu. Avšak prílišná pozornosť je často venovaná dojazdu.
Ak vaše týždenné jazdy po meste nepresiahnu 100 kilometrov, nemá zmysel investovať do elektromobilov s dojazdom 500 alebo 600 kilometrov. Vystačíte si s vozidlom s menším dojazdom, ktoré bude nielen lacnejšie, ale vďaka nižšej hmotnosti ponúkne aj lepšiu spotrebu, jazdné vlastnosti a menšie opotrebenie pneumatík.
Štýl jazdy je najdôležitejší faktor
Diskusie o dojazde elektromobilov sú intenzívne a sústreďujú sa na metodiky ich merania. Automobilky, podobne ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, udávajú dojazd na základe štandardizovaného cyklu, ktorý je jednotný pre všetkých výrobcov. Dôležité je však pripomenúť, že ide len o teoretickú normu, a reálne podmienky na ceste sa môžu výrazne líšiť, pričom odchýlky sú bežné.
Dojazd ovplyvňuje množstvo faktorov, a preto sa v súčasnosti na meranie spotreby a dojazdu používa testovací harmonogram WLTP. Tento nový cyklus bol zavedený s cieľom, aby hodnoty udávané výrobcami lepšie korešpondovali s tým, čo vodiči reálne dosahujú.
Charakterizuje ho vyššia maximálna aj priemerná rýchlosť, dôslednejšie zohľadňovanie hmotnosti vozidla a celkovo dynamický charakter. WLTP testovanie zahŕňa laboratórny cyklus a praktickú jazdu (RDE), avšak cyklus RDE, ktorý sa vykonáva v reálnych podmienkach, je primárne určený na meranie emisií, nie spotreby.
Udávané hodnoty možno prekonať
Porovnanie bolo vykonané na testovacom prímestskom okruhu o dĺžke 30 kilometrov, ktorý vychádza z Bratislavy, vedie cez okolité obce a vráti sa späť. Rýchlostné limity na tejto trase sa pohybujú medzi 50 až 90 km/h. Plynulý štýl jazdy na okruhu zameraný na nižšiu spotrebu zvyčajne neobmedzuje ostatnú premávku, pričom sa drží maximálnych povolených rýchlostí.
Spočiatku je jasné, že plug-in hybridy vykazujú vyššiu spotrebu, čo však nie je nečakané. Tieto vozidlá kombinujú dva druhy pohonu, čo znamená väčšiu hmotnosť a výrazne vyšší počet komponentov v porovnaní s čistými elektromobilmi alebo tradičnými spaľovacími vozidlami. V oboch prípadoch dosahujú solídne výsledky, pretože ich spotreba je nižšia a dojazd vyšší, ako hodnoty, ktoré udáva výrobca.
Vozidlo | Dosiahnutá spotreba | Teoretický el. dojazd v prímestskom režime | Udávaný kombinovaný dojazd (WLTP) | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 360 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 374 – 434 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 450 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 583 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 535 – 565 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 394 – 400 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 621 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 521 – 547 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 454 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 394 – 425 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 424 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 457 – 515 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 426 km | 4 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 412 km | 7 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 475 km | 4 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 285 km | 8 °C |
Pri testovaní sa vonkajšia teplota počas jazdy sa častokrát pohybovala na hodnotách blízkych bodu mrazu (výnimkou bola len Kia EV6 GT testovaná v apríli, stále však na zimných pneumatikách), v prípade vyššej teploty či použitia letných pneumatík by sa teda dali dosiahnuť ešte lepšie hodnoty.
Menej priaznivé klimatické podmienky
Na druhej strane sa pri testovaní maximálne snažilo o elimináciu vplyvu vetra (keďže testy prebiehali na okruhu) a ďalších faktorov, ako sú dážď alebo sneženie. Testy sa uskutočňovali s predohriatou batériou počas bežnej jazdy, väčšinou dopoludnia alebo večer, keď bol minimálny vplyv hustoty premávky na plynulosť jazdy.
Aj v zimných podmienkach je teoreticky možné s niektorými vozidlami dosiahnuť dojazd až 600 kilometrov na plne nabitú batériu, čo umožňuje jazdu na jedno nabitie počas celého týždňa, alebo si vybrať model s menšou kapacitou batérie a nižším výkonom, ktorý by mohol ponúknuť ešte nižšiu spotrebu elektrickej energie.
Aké sú výsledky?
Rebríčku spotreby kraľuje Citroen ë-C4 X s nameranou spotrebou 11,2 kWh / 100 km. Pri hlbšom zamyslení to až tak neprekvapí, nakoľko ide o auto relatívne ľahké (menšia baterka), nízke, s aerodynamickou karosériou a nižšími jazdnými odpormi vďaka pohonu len jednej nápravy.
V tesnom závese sa nachádza Fiat 600e, tohtoročná novinka na trhu, ktorá pochádza rovnako z dielne koncernu Stellantis. Hodnota 11,3 kWh / 100 km predstavuje len minimálny odstup od víťaza.
Prvá päťka pokračuje vozidlami MG4 (to nás prekvapilo aj solídnou spotrebou na diaľnici, čo pri hatchbackoch nebýva zvykom), Hyundai Ioniq 6 (najdlhší teoretický dojazd – až 627 kilometrov), či dlhodobo najpredávanejší model Škoda Enyaq. Tohtoročná modernizácia priniesla masívne zmeny po technologickej stránke (zlepšil sa najmä softvérový manažment batérie), čo sa odzrkadlilo aj na parametroch spotreby.
Najlepšie dosiahnuté spotreby tak v prepočte znamenajú prevádzkové náklady pod úrovňou 2 eur na 100 kilometrov pri domácom nabíjaní, o čom sa vozidlám so spaľovacím motorom môže len snívať.