Organizácie Cyklokoalícia a Znepokojené matky merali znečistenie ovzdušia v uliciach Bratislavy. Z výsledkov meraní podľa nich vyplýva, že vzduch v hlavnom meste je veľkým rizikom pre zdravie obyvateľov.
Upozorňujú na to, že problémom narastajúcej bratislavskej dopravy nie sú primárne zápchy, ale najmä ohrozovanie zdravia jej obyvateľstva a bezpečnosť. Merania realizovali odborníci z nemeckej organizácie Deutsche Umwelthilfe (DUH).
Meranie prebehlo na viacerých uliciach
Kvalitu ovzdušia v Bratislave merali po ceste z Hodžovho námestia, cez Štefánikovu a Šancovu ulicu až po Račianske mýto.
„Odborníci sledovali priamo v teréne dva druhy znečistenia – oxidy dusíku a ultrajemné prachové častice,“ približujú organizácie s ktorými sa meraní zúčastnili aj reprezentanti z viacerých inštitúcií na otázky znečisteného ovzdušia. Merania realizovali aj vo štvrtok 8. februára pred základnou školou na Vazovovej ulici, na Šancovej, na Trnavskom mýte, autobusovej stanici a na Štefánikovej.
Ovzdušie v Európe: Zdravotné riziká pretrvávajú napriek prísnejším normám
„Analýza štvrtkových meraní naznačuje, že na viacerých miestach V Bratislave je oveľa horšie znečistenie ovzdušia ako ukazujú oficiálne dáta. Výsledky ukazujú naozaj vysoké hodnoty oxidu dusíka aj ultrajemných častíc, ktoré predstavujú riziko pre zdravie” poznamenala Hanna Rhein z DUH. Ako doplnila, ak chce Bratislava ochrániť zdravie svojich obyvateľov, je nutné, aby podnikli účinné kroky na znižovanie množstva dopravy v uliciach.
Pomohli by viaceré riešenia
Podľa prezidenta Cyklokoalície Dana Kollára je riešením napríklad zlepšovanie pešieho pohybu v meste, výstavba cyklistickej infraštruktúry, zlepšovanie verejnej hromadnej dopravy či zníženie maximálnej povolenej rýchlosti. Urbanistka zo združenia Znepokojené matky Ivana Nemethová upozornila, že znečistenie ovzdušia má výrazný vplyv na zdravie, a to špeciálne pre deti, tehotné ženy či iné rizikové skupiny obyvateľstva.
Slovensko sa umiestnilo na čele európskeho rebríčka v udržateľnosti budov, najviac ich má Bratislava
„Počet áut v Bratislave rýchlo stúpa, a pritom riešenia máme, potrebujeme len odvahu ich presadzovať,“ doplnila Némethová.
Druhou časťou bude meranie oxidov dusíka pomocou dlhodobého merania na 25 miestach v Bratislave, z ktorého výsledky budú známe v máji. Merania sa uskutočnili v rámci dlhodobého projektu meraní koncentrácií NO2 v ovzduší, ktorý aktuálne okrem Bratislavy realizujú aj v Prahe, Ostrave, Budapešti a Sofii.