Poistenie malých elektrických vozidiel rýchlejších ako 25km/hod alebo ťažších ako 25kg a zároveň rýchlejších ako 14km/hod bude UNIQA ponúkať od 1. augusta tohto roka. Povinnosť zaviedla novela zákona o PZP, ktorú schválil slovenský parlament na základe nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ.
Povinné poistenie zodpovednosti pre rýchle alebo ťažké elektrické kolobežky, elektrobicykle, ale aj – etrojkolky/švorkolky a e-golfové vozíky bude UNIQA ponúkať s poistným krytím na zákonný limit bez pripoistení.
„Takúto zákonnú úpravu na efektívne vymáhanie preplatenia škôd vítame, pretože najmä s masívnym využívaním elektrických kolobežiek naozaj výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, pribúdajú dokonca nehody so smrteľnými následkami,“ hovorí Michal Nestarec z oddelenia poistenia motorových vozidiel UNIQA.
Aký má mať poistenie charakter?
Povinné poistenie bude viazané na osobu a konkrétne vozidlo – t.j., ak je niekto majiteľom takejto e-kolobežky a e-bicykla zároveň, musí mať uzatvorené poistenie pre oba stroje. Pre uzatvorenie poistenia sú potrebné výrobné technické údaje, na základe ktorých vie poisťovňa identifikovať e-vozidlo, teda výrobné číslo vozidla príp. jeho motora, jeho výkon v kw a samozrejme lokalita. Výška poistného bude zatiaľ jednotná.
„Pre daný druh vozidla sme zatiaľ nastavili jednu kategóriu základnej sadzby, ktorá predstavuje cca 26 Eur. Vzhľadom na rozdelenie malých e-vozidiel na jednotlivé kategórie zvažujeme do budúcnosti samostatné tarifné skupiny,“ informuje Michal Nestarec z oddelenia poistenia motorových vozidiel UNIQA.
Opatrenia pre bezpečnejšie cesty
Povinné poistenie tak bude od 1.8. pokrývať škody, ktoré spôsobia majitelia elektrokolobežky svojou prevádzkou niekomu inému. Podľa štatistík UNIQA patria medzi najčastejšie škody nárazy e-kolobežiek do motorových vozidiel stojacich na ulici.
Výnimkou však nie sú ani prípady kolízií s chodcami, tvoria však zatiaľ menšinu udalostí. Kolízia s kolobežkou však predstavuje pre chodca silu okolo 150 kg, čo sa dá prirovnať k 6 baleniam cementu. Obzvlášť pre staršie osoby môže už len kolízia znamenať potenciálne zranenie s dlhodobými následkami.
„Ľudia by mali podľa platných pravidiel jazdiť na elektrických kolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze a na ceste musia dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Kolízie elektrokolobežiek sa tak posudzujú ako nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu ,“ upozorňuje Michal Nestarec z UNIQA. Často sa totiž stávalo, že kolobežky jazdili po chodníkoch príliš rýchlo a svojou jazdou ohrozovali chodcov.