Skončila sa éra Greenwashingu?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Skončila sa éra Greenwashingu?
Ilustračné foto: www.gettyimages.com

Európsky parlament minulý týždeň odhlasoval podnikom zákaz tvrdiť, že sú ich produkty uhlíkovo neutrálne vďaka kompenzačným systémom, ako je vysádzanie stromov na kompenzáciu emisií CO2. Majú obavy, že programy sú neefektívne a netransparentné. Reklamné agentúry vďaka tomu zápasia so škandálmi, ktoré sa spájajú s kontroverznou témou greenwashing a ich podporou pre klientov, ktorí spôsobujú klimatické a prírodné krízy.

Greenwashing klame a jeho jediným cieľom je zvyšovanie zisku a lepší image firmy

Greenwashing je marketingová taktika, ktorá spočíva v klamnom tvrdení alebo naznačovaní, že určitý produkt, služba, či podnikateľská činnosť je ekologicky zodpovedná a priateľská k životnému prostrediu, aj keď to tak nie je. Greenwashing môže zahrňovať použitie falošných a neoverených certifikátov, zavádzajúcu reklamu, nesprávne tvrdenia o udržateľnosti produktov, ale aj to, že sa firma zaujíma o životné prostredie, aj keď je jej jediným cieľom zvýšenie zisku a lepší image.

Spoločnosti by mali čeliť prísnejším pravidlám v Londýne a v Bruseli. Pojmy ako „uhlíkovo neutrálne“, „prirodzene pozitívne“ a výrazy, ktoré sa týkajú kompenzácie, budú podrobené väčšej kontrole zo strany organizácií, ako je Úrad pre normy reklamy v Spojenom kráľovstve. Aby mohli agentúry prijať tieto opatrenia, musia prehodnotiť klientov, ktorí sa považujú za hlavný zdroj znečisťovania.

Slovné spojenia, ako „šetrné k životnému prostrediu“ dostali STOPKU

Nejasné tvrdia, ako „šetrné k životnému prostrediu“ sa skončili. Zavádzajúce environmentálne tvrdenia sú pod drobnohľadom zo strany regulačných orgánov reklamy, dozoru spotrebiteľov a vlád.
V mnohých organizáciách stále existuje veľká priepasť medzi marketingovým tímom a tímom udržateľnosti,“ povedal Ben Essen, generálny riaditeľ globálnej marketingovej agentúry Iris Worldwide. Dodal, že častokrát vzniká medzi nimi „vnútorné napätie“.

V rámci reklamného priemyslu pretrvávajú spory v agentúrach, ktoré pokračujú v spolupráci so spoločnosťami vyrábajúcimi fosílne palivá. Clean Creatives, organizácia so sídlom v USA, každoročne vydáva „F-zoznam“ agentúr, ktoré spolupracujú s niektorými z najväčších svetových znečisťovateľov. V roku 2022 odhalila 230 reklamných a PR agentúr, ktoré spolupracujú s priemyslom fosílnych palív.

Aj na Slovensku môžeme nájsť príklady greenwashingu. Niektoré spoločnosti využívajú ekologické frázy a symboly v marketingu, ale ich environmentálny dopad je minimálny alebo zanedbateľný. Sme zvedaví, ako si väčšie spoločnosti poradia s novými nariadeniami z Európskej únie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie clean