Predstavitelia Európskeho parlamentu a Rady Európy sa v pondelok 18. decembra dohodli na nových pravidlách znižovania emisií cestnej dopravy pre osobné automobily, dodávky, autobusy, nákladné vozidlá a prívesy.
Aktualizované limity pre emisie výfukových plynov
Cieľom nariadení je podporiť prechod na elektromobilitu a udržať ceny osobných a úžitkových vozidiel dostupné pre občanov a podniky, nakoľko navrhované zmeny v spaľovacích motoroch by boli nákladné.
Autority sa dohodli, že pre osobné a dodávkové vozidlá sa zachovajú súčasné podmienky normy Euro 6 a limity emisií výfukových plynov. Na žiadosť Parlamentu sa bude počet častíc vo výfukových plynoch merať na úrovni PN10, namiesto PN23, ktoré zahŕňajú menšie častice.
V prípade autobusov a nákladných vozidiel sa rozhodli poslanci zachovať prísnejšie limity pre emisie výfukových plynov v laboratórnych (napr. limit NOx 200 mg/kWh) aj reálnych jazdných podmienkach (limit NOx 260 mg/kWh).
Menšie emisie častíc z pneumatík a bŕzd, zvýšená životnosť batérie
Normy týkajúce sa znečistenia sa teraz venujú aj emisiám, ktoré vznikajú z bŕzd automobilov a mikroskopických častíc uvoľňovaných z pneumatík. Tento typ znečistenia predstavuje výzvu aj v kontexte prechodu na elektromobilitu.
Zavedenie normy Euro 7 stanovuje základné požiadavky na životnosť batérií v elektrických a hybridných vozidlách. Počíta sa s tým, že po piatich rokoch používania alebo pri najazdení 100-tisíc kilometrov by malo byť zachovaných 80% kapacity batérie, a po ôsmich rokoch alebo 160-tisíc kilometrov by kapacita nemala klesnúť pod 72%.
U dodávkových vozidiel sú tieto hodnoty stanovené na 75% po piatich rokoch alebo 100-tisíc kilometroch alebo na 67% po ôsmich rokoch alebo 160-tisíc kilometroch.
Lepšie informovanie spotrebiteľov
Nové pravidlá prinášajú aj tzv. Environmentálny pas vozidla, ktorý má byť k dispozícii pre každé vozidlo a má obsahovať informácie o jeho environmentálnych vlastnostiach v čase registrácie (napríklad limitné hodnoty emisií znečisťujúcich látok, emisie CO2, spotreba paliva a elektrickej energie, dojazd na elektrický pohon, životnosť batérie).
Používatelia vozidiel budú mať prístup aj k aktuálnym informáciám o spotrebe paliva, stave batérie a emisiách. Tieto údaje budú k dispozícii v reálnom čase prostredníctvom palubných monitorov vozidiel.Okrem toho budú musieť výrobcovia automobilov navrhovať svoje vozidlá tak, aby sa zabránilo manipulácii so systémami kontroly emisií prostredníctvom digitalizácie monitorovania automobilov.
Kedy vojde norma do platnosti?
Parlament a Rada musia dohodu formálne schváliť, aby mohla nadobudnúť platnosť. Nariadenie sa bude uplatňovať 30 mesiacov po nadobudnutí účinnosti pre osobné a dodávkové vozidlá a 48 mesiacov pre autobusy, nákladné vozidlá a prívesy (pre vozidlá vyrobené malosériovými výrobcami sa bude uplatňovať od 1. júla 2030 pre osobné a dodávkové vozidlá a od 1. júla 2031 pre autobusy a nákladné vozidlá).