Súčasná inflácia pribrzdila naše vedomé udržateľné správanie, aj keď, paradoxne, pomohla k šetreniu iných zdrojov. Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK.
Finančné problémy
Podľa prieskumu 4 z 10 domácností pociťuje zhoršenie finančnej situácie vo svojej domácnosti, pričom až 37 percent očakáva, že sa ich finančná situácia v nasledujúcich 12 mesiacoch ešte zhorší, 42 percent si myslí, že zostane rovnaká a 21 percent očakáva zlepšenie.
Len 13 percent domácností sa v súčasnosti cíti zabezpečene, ďalších 45 percent vyjde zo súčasnou finančnou situáciou, 34 percent vyjde len tak tak a 8 percent má vážne finančné problémy.
Globálne otepľovanie zrejme prvý raz prekročí hranicu 1,5 stupňa Celzia. Čo to pre ľudstvo znamená?
„Inflácia je celosvetovo jednou z top tém, ktorá trápi spotrebiteľov. Avšak témy ako klimatické zmeny či znečistenie životného prostredia sa dostali po inflácií a pandémii na popredné pozície. Na Slovensku sú tieto témy pre väčšinu ľudí kľúčové,“ skonštatoval Ladislav Csengeri, riaditeľ divízie spotrebiteľského panelu GFK.
Zálohovanie plastových obalov a plechoviek
Podľa Csengeriho viac ako 70 percent ľudí ich považuje za extrémne závažné. Podľa jeho slov ľudia prijali pozitívne myšlienku a realizáciu zálohovania plastových obalov a plechoviek.
Takmer 80 percent slovenských domácností vníma túto myšlienku ako dobrú a užitočnú. Oproti minulému roku sa zvýšil aj počet domácností, kde úplne súhlasia s touto aktivitou.
Ódor považuje zelené témy za extrémne dôležité, Slovensko sa bude správať zodpovednejšie voči planéte
Približne pätina domácností na Slovensku je eko aktívna, pričom domácnosti, ktoré sa správajú najviac ekologicky, majú najmenej finančných problémov.
Nevedia, ktoré sú udržateľné
V prieskume tiež zisťovali, čo bráni ľuďom správať sa udržateľnejšie.
„Na prvých dvoch pozíciách sú ekonomické problémy, pretože udržateľné produkty sú pre väčšinu kupujúcich príliš drahé. Na druhej strane je veľa Slovákov, ktorí nevedia nájsť alebo rozpoznať udržateľné výrobky,“ vysvetľuje Csengeri.
Dodáva, že ľudia očakávajú od firiem (predajcov, výrobcov), že budú zavádzať environmentálne opatrenia a 42 percent slovenských domácností chce, aby sa aj vláda venovala viac tejto téme. Až tretina domácností by sa chcela správať ekologicky, ale nevedia, ako k tomu pristúpiť.
Viac ako tretina slovenských firiem sa zaoberá udržateľnosťou, znížiť chcú najmä spotrebu energie
Návyky a zvyky treba budovať
Priniesť odpovede do domácností môžu deti alebo študenti. K tomu, aby bolo ekologické správanie udržateľné, je potrebné tieto návyky a zvyky ďalej kontinuálne budovať.
To je aj hlavnou ideou projektu Odpad je surovina a edukačného muzikálu Odpad je poklad. Ambíciou tohto muzikálu je priblížiť odpad ako recyklovateľnú surovinu, žiakom, študentom a neskôr aj ich rodičom, po celom Slovensku.
„Škola hrou je účinná metóda učenia, ktorá je blízka detskému naturelu. Práve takýto cieľ sme sledovali, keď sme spojili vzdelávanie s umením a vytvorili vzdelávací muzikál Odpad je poklad,“ uviedla autorka projektu a muzikálu Bohumila Tauchmannová.