BRATISLAVA 26. novembra (WEBNOVINY) – Cestní dopravcovia na stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom v pondelok vyslovili svoju nespokojnosť s pripravovaným plošným zákazom pre kamióny na krajských cestách II. a III. triedy.
Zástupcovia Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na svojom nesúhlase síce trvajú, ale s vedením rezortu sa dohodli, že o zákaze pre ťažké nákladné automobily budú ešte rokovať na budúci týždeň v stredu a nebudú hroziť štrajkami či protestnými akciami.
K dispozícii by mali mať aj odborné stanoviská a analýzy o využívaní regionálnych ciest nákladnými vozidlami. Generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich po stretnutí na ministerstve dopravy povedal, že pre nich je prijateľné rokovať dovtedy, pokiaľ nevznikne návrh na plošný zákaz jázd kamiónov po regionálnych cestách.
Návrh je pre nich neprijateľný
„Pre nás je jediné možné riešenie to, aby sa to nedotklo slovenských dopravcov, hlavne vnútroštátnych, ktorí tieto cesty potrebujú,“ povedal Reich. Za neprijateľný označil stop kamiónom v podobe, ako o ňom hovorili premiér Robert Fico a predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš.
Vláda rozhodla o zavedení zákazu pre ťažké nákladné autá v skrátenom legislatívnom konaní na spoločnom stretnutí s predsedami samosprávnych krajov a zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska 21. novembra.
„Dohodli sme sa, že zatiaľ nebudeme situáciu riešiť razantne, to znamená hrozbami štrajkov a podobne. Sadneme si ešte raz budúci týždeň k odborným stanoviskám a analýzam a potom uvidíme, čo ďalej,“ informoval po rokovaní s dopravcami štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
Stretnutie bolo plánované dlhšie z úplne iných dôvodov, napokon na ňom diskutovali len o aktuálnej téme týkajúcej sa plánovaného zákazu pre kamióny. Zatiaľ je otázne, ako sa plošný zákaz pre kamióny presne stanoví.
„Je to pomerne zložitá vec, či už sa to týka legislatívy alebo technických podmienok,“ dodal Holák. Keďže SR je členom Európskej únie a je viazaná určitými pravidlami pre voľný pohyb tovaru, kapitálu a služieb, podľa neho zrejme neprichádza do úvahy uplatnenie zákazu len pre zahraničných cestných dopravcov.
Presnú definíciu budú ešte zvažovať
„Budeme citlivo zvažovať definíciu,“ dodal štátny tajomník. Domáci dopravcovia sú podľa neho za určitých podmienok pripravení akceptovať aj plošný zákaz, ale musí byť precízne pripravený a nesmú byť poškodení legitímne podnikajúci.
Pre UNAS nás je akceptovateľné všetko, čo dobre funguje v okolitých štátoch. „Pre nás je zaťažujúca akákoľvek ďalšia daň, akýkoľvek iný zákaz. Sme v situácii, kedy už z hľadiska nákladov nevieme konkurovať ostatným krajinám. Počkáme si na analýzy,“ povedal zástupca UNAS-u Luboš Suchý s tým, že sú kľúčové.
Za cieľ označil, aby sa kamióny, ktoré údajne obchádzajú mýtom spoplatnené cesty cez komunikácie II. a III. triedy, vrátili na cesty I. triedy. Dopravcov trápi aj nejednotné a vysoké dane z motorových vozidiel, ktoré na svojich cestách vyberajú jednotlivé kraje. „Naša predstava je taká, aby boli určitým spôsobom naviazané na cesty,“ dodal s tým, že by to pomohlo stavu ciest i dopravcom.