Prípravu výstavby diaľnic treba zrýchliť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Andrej Holák
Andrej Holák Foto: archív

Na čo zameriate svoje pôsobenie na poste štátneho tajomníka v rezorte dopravy?

Prioritou mojej agendy je urýchlenie výstavby diaľnic a modernizácia železničnej siete, pretože len s kvalitnou infraštruktúrou môžeme podporiť hospodársky rast v regiónoch. Vzhľadom na moje predchádzajúce pôsobenie v rezorte v rokoch 2006 až 2010 chcem využiť svoje skúsenosti a odborné znalosti na dosiahnutie cieľov, ktoré som spomínal.

Čo považujete za najväčšie problémy v rezorte dopravy a ako ich chcete riešiť?

Treba výrazne zrýchliť a zefektívniť prípravu a výstavbu nadradenej cestnej infraštruktúry. Budeme musieť analyzovať aj ďalší postup ohľadne fungovania podriadených organizácií, konkrétne Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.

Ako by mala pokračovať výstavba diaľnic a rýchlostných ciest a z akých zdrojov by mala byť financovaná?

Je potrebné zdynamizovať proces prípravy výstavby diaľnic a obstarávania. Treba legislatívne vstúpiť do procesov majetkovo-právneho vysporiadania aj zákona o verejnom obstarávaní. Je nemysliteľné, aby jeden obstarávací proces trval trištvrte roka, to nám výstavbu infraštruktúry zbytočne predlžuje. Čo sa týka zdrojov, prioritou je, samozrejme, čerpanie eurofondov a využitie súčasných kapacít. Zvážime aj ďalšie financovanie formou PPP projektov, ale aj iné možnosti financovania, ktoré budú k dispozícii.

Čo bude ďalej so zadlženými štátnymi železničnými spoločnosťami?

Momentálne si dávame do poriadku vstupné dáta, ktoré sme našli v neporiadku. Máme k dispozícii rôzne, často protirečivé údaje z ministerstva a podriadených organizácií. Po ich „uprataní“ pripravíme a predstavíme adekvátne riešenia. Uvedomujem si dôležitosť riešenia situácie, železničná doprava je bezpečná a ekologická alternatíva, ktorú podporujeme my aj Európska únia. Je dôležité, aby po diaľnici nejazdili tisícky áut s jedným cestujúcich, ale aby mala cestujúca verejnosť adekvátnu kvalitnú alternatívu.

Andrej Holák
Foto: archív

Aká je perspektíva Carga, ak nepredáte podiel štátu v spoločnosti?

Na ministerstve čaká neuzavretá súťaž na výber poradcu na vstup strategického partnera. Musíme zhodnotiť všetky podklady a potom prijmeme najvhodnejšie riešenie. Vieme, že musíme tento problém akútne riešiť, aj vzhľadom na krízu a pokles prepravných výkonov, ktorý sa nevyhnutne prejavuje v hospodárení Carga.

Boli ste vedúcim služobného úradu na ministerstve dopravy v rokoch 2006 až 2010, keď bol ministrom Ľubomír Vážny. Čo očakávate od spolupráce s ministrom dopravy Jánom Počiatkom?

Jána Počiatka poznám ako profesionála a tímového hráča. S ministrom aj druhým štátnym tajomníkom Františkom Palkom nás spája podobný vek aj názory na manažérske a projektové riadenie, preto očakávam veľmi efektívnu a plodnú spoluprácu pri riešení problémov, ktorých je dnes v rezorte veľa.

Ste okresným predsedom Smeru-SD v okrese Bratislava III. Čím ste sa zaoberali uplynulé dva roky.

Uplynulé dva roky som pôsobil ako poslanecký asistent Martina Glváča (v novej vláde je ministrom obrany). Mám poradenskú firmu, ktorá v súčasnosti nie je aktívna a plánujem ju v najbližšom čase zrušiť.

Pýtal sa Martin Benko

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej HolákĽubomír VážnyMartin Benko