BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) – Minister obrany Ľubomír Galko (SaS) by chcel dosiahnuť, aby sa počas funkčného obdobia súčasnej vlády začal aspoň jeden veľký projekt obnovy armádnej techniky, a to obstaranie nových taktických dopravných lietadiel.
Taktické dopravné lietadla by mohli zostať vojakom
„Ja by som bol veľmi rád, keby po nás niečo zostalo. Nákup taktických dopravných lietadiel, či už dvoch alebo troch, by bol naozaj hmatateľný výsledok nielen rezortu obrany, ale aj vlády, lebo za posledné obdobie od roka 1993 vojaci prakticky nedostali nijakú novú väčšiu techniku,“ povedal Galko pre agentúru SITA.
Na budúci rok sa neplánuje žiadny projekt financovaný z mimorezortných zdrojov
Minister odhaduje, že na budúci rok sa ešte nerozbehne žiadny takýto veľký projekt, ktorý by už podľa Strategického hodnotenia obrany SR mali financovať z mimorezortných zdrojov.
Modernizácia vojenskej techniky a hlavných zbraňových systémov by sa mala podľa predstáv rezortu v budúcnosti platiť prostredníctvom osobitne sledovaných štátnych projektov.
„Nepredpokladám, že v budúcom roku, ktorý ešte zrejme bude problematický, by sme nejaký veľký modernizačný projekt naštartovali, aj keď to nevylučujem,“ uviedol šéf rezortu obrany.
Galko však hovorí, že v prípade spomínaných taktických lietadiel by vláda mimo rozpočet rezortu obrany napokon nemusela zaplatiť celú sumu, ale len časť z nej. Práve výmenu týchto lietadiel považuje minister za veľkú výzvu a vedenie rezortu urobí podľa neho všetko pre to, aby po sebe niečo nové zanechalo.
„Ak budeme šikovní a efektívne pracovať, mohli by sme nájsť vnútorne úspory. Potom nebudeme len stáť s natrčenou rukou a hovoriť vláde len daj, daj, daj, ale vláda dostane ponuku, že napríklad tretinu alebo polovicu vieme zaplatiť z vlastných úspor,“ konštatoval Galko.
Lietadlám An-26 v roku 2014 končí životnosť
V prípade taktických dopravných lietadiel začína rezort obrany tlačiť aj čas.
Už v roku 2014 sa totiž končí životnosť lietadla An-26, ktoré by bolo potrebné nahradiť novým strojom.
Už za bývalej vlády sa uskutočnil tender na nové lietadlá, v ktorom zvíťazil taliansky výrobca C-27J Spartan, ale pre nedostatok peňazí ich zatiaľ nekúpili.
„Už teraz máme informáciu, že cena 100 miliónov za dva kusy sa v ponuke posúva smerom dole,“ upozornil Galko. V prípade takejto techniky bývajú platby za jej dodanie rozložené do obdobia viacerých, napríklad desiatich rokov.
Minister Galko stále presadzuje myšlienku spojenia letiek rezortov obrany a vnútra a prechod leteckej dopravy ústavných činiteľov pod ministerstvo obrany. V tomto duchu vypracovali aj požadovanú analýzu pre rezort financií, ktorú mali podobne ako rezort vnútra pripraviť.
Vnútro však považovalo za vhodnejšie, aby letecká doprava politikov zostala pod civilnými krídlami. Záverečné slovo by mal na základe oboch analýz povedať rezort financií.