BRATISLAVA 28. marca (WEBNOVINY) – Predseda KDH Ján Figeľ odmieta obvinenia premiéra Roberta Fica v súvislosti s reštrukturalizáciou spoločnosti Váhostav – SK, a.s. (Váhostav), že ako minister dopravy vyvíjal tlak na stavebné firmy v diaľničných tendroch.
„Robert Fico znovu klame ako boľševik. Ako právnik by mal vedieť, že ceny v súťaži neurčuje minister, ale transparentná medzinárodná súťaž,“ povedal v piatok Figeľ.
Rokovať o cenách nie je úlohou politikov
Vysúťažené ceny na stavbu diaľnic počas vlády Ivety Radičovej, aj keď boli nižšie oproti štátnej expertíze, boli podľa šéfa kresťanských demokratov porovnateľné s okolitými štátmi, spĺňali všetky kritériá a zadania. Platilo to aj v prípade meškajúcej stavby diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, ktorú sa Váhostav zaviazal postaviť za 137,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (o takmer 60 percent menej oproti predpokladanej cene).
„Môžem premiéra ubezpečiť, že som o cenách nerokoval a ani to nie je úloha politikov. Premiér svojou kritikou v podstate priznáva, že za jeho prvej vlády sa ceny určovali inak – politicky, nie serióznou súťažou. A víťaz bol viac-menej dohodnutý, možno v sérii súťaží, v rámci konzorcií alebo iných súvislostí,“ povedal Figeľ. Víťaz sa podľa neho nemá hľadať v zákulisí a vopred.
Fico podporuje vyšetrovanie Váhostavu, mohlo ísť o zločin
Sieť chce, aby štát odkúpil časť pohľadávok voči Váhostavu
Opozícia: Široký vybabral so živnostníkmi, Fico sa prizerá
Figeľ poukázal na Ficovu nekonzistentnosť
Predseda KDH pripomenul tender na stavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Štátna expertíza predpokladala maximálnu cenu 900 miliónov eur. Taliansko-slovenské konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha, a.s. získalo túto zákazku vlani v lete, čiže za súčasného ministra dopravy Jána Počiatka za necelých 410 miliónov eur bez dane.
„Ak by Robert Fico bol konzistentný s tým, čo hovorí, Jána Počiatka by odvolal. Táto cena je o 55 percent menej než expertíza,“ uviedol Figeľ. Pripomenul, že minister dopravy Ľubomír Vážny v prvej Ficovej vláde podpísal výstavbu toho istého stavebného úseku (v rámci plánovaného PPP projektu) za 1,150 miliardy.
Smer nepodporil návrhy KDH
Figeľ si myslí, že Fico nesie za situáciu živnostníkov, poškodených aj v reštrukturalizácii Váhostavu, plnú zodpovednosť a nespravil nič na jej riešenie. Upozornil, že KDH štyrikrát predložilo v parlamente od roku 2012 návrh zákona na ochranu subdodávateľov vo verejnom obstarávaní a Smer-SD ho ani raz nepodporil.
„V podstate to bolo nekonanie, ktoré pomáhalo Váhostavu a poškodzovalo malých a slabých,“ tvrdí líder KDH s tým, že to bude mať dopady na tých, ktorí boli cez správanie sa Váhostavu podvedení. „Stratégia súčasnej vlády je jasná – umožniť Váhostavu dokonať podvod na slabších,“ dodal Figeľ. KDH chce preto iniciovať mimoriadnu schôdzu parlamentu na túto tému.
Návrh Smeru, aby sa vo verejných súťažiach nezúčastňovali firmy v reštrukturalizácii, je podľa Figeľa obdobou návrhu KDH na ochranu subdodávateľov. Ďalší návrh Smeru, aby podnikatelia odvádzali štátu DPH až po úhrade faktúry, už skôr dvakrát predložilo KDH, ale vládna strana ho vtedy odmietla.
Čo s tým majú oni?
Strana Sieť informovala, že chce spravodlivosť pre živnostníkov a malé firmy. „Ich pohľadávky by mali byť uspokojené v plnej výške, presne tak, ako budú uspokojené banky, ktoré Váhostavu požičali. Malí a slabí majú nárok na rovnaký prístup ako veľkí a silní,“ povedal v piatok predseda Siete Radoslav Procházka.
Za neuveriteľný cynizmus označila strana vyjadrenie premiéra Roberta Fica, ktorý lúpež Váhostavu na malých podnikateľoch za účasti štátu okomentoval slovami: „Čo my s tým máme?“. „Robert Fico neváha. Stavia sa vždy na stranu bohatých a silných. Malí a slabí majú istotu, že táto vláda a jej premiér sa ich nezastanú,“ tvrdí Procházka.
Líder Siete pripomenul, že premiér nemal problém s pomocou nemeckým, talianskym a francúzskym bankám, ale od problémov domácich podnikateľov dáva ruky preč.