BRATISLAVA 24. augusta (WEBNOVINY) – Tender na výber strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. by mal podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) začať na jar budúceho roka. Budúci partner má v štátnom nákladnom prepravcovi získať najmenej 66 % akcií a jeho meno by malo byť známe do leta 2012. Ministerstvo dopravy chce dovtedy, na jeseň tohto roka, vybrať v už bežiacej verejnej súťaži poradcu pre vstup investora do Carga. O získanie podielu v Cargu uvažujú nielen Ruské železnice, ale aj iné spoločnosti v krajinách na západ od Slovenska.
Predbežný záujem štátnych Ruských železníc o kúpu majoritného podielu v Cargu považuje minister dopravy zatiaľ za predčasnú otázku. „Je veľmi dobre, že záujem o slovenské Cargo už existuje a stúpa. Tých signálov je viacero a nielen z východu. Revitalizujeme Cargo bez ohľadu na samotný budúci výsledok tendra,“ povedal Figeľ na otázku agentúry SITA po stredajšom rokovaní vlády. Železničný nákladný dopravca podľa ministra potrebuje mať zisky a nie obrovské straty, ktoré ho ťahali pod vodu. Výber strategického partnera pre Cargo, dodal, bude o to úspešnejší, o čo viac bude spoločnosť seriózna v budúcich vzťahoch.
K možnému vstupu českého nákladného železničného dopravcu ČD Cargo do slovenského Carga Figeľ poznamenal, že pozval českého kolegu Pavla Dobeša na Slovensko.„Ak pozvanie nielen prijme, ale dokáže si nájsť čas, tak v prvej polovici septembra by sme mali rokovať v Bratislave. Predpokladám, že tam by mohli zaznieť aj konkrétne témy okolo železníc a železničnej spolupráce,“ potvrdil Figeľ pre agentúru SITA.
Ministerstvá dopravy oboch štátov v minulosti zvažovali možnosti prepojenia českého a slovenského Carga vo forme spoločného podniku. V spoločnom štáte boli súčasťou jedného železničného podniku. „Dnes sú to dve spoločnosti, ale mnohé nielen technické a technologické predpoklady, či doslova mentálne a určite aj obchodné blízkosti, záujmy zostali veľmi prepojené,“ povedal Figeľ.
Pre české železnice sú slovenské oveľa bližšie, tvrdí minister
Svedčia o tom podľa neho aj tovarové toky. ČD Cargo prejavilo záujem o vstup do poľského nákladného železničného dopravcu PKP Cargo, v ktorom má investor získať 50 % plus jednu akciu. „Ekonomické a finančné aspekty musí zhodnotiť samotný záujemca o privatizované poľské Cargo,“ dodal Figeľ. „O tom potom,“ odvetil na otázku, ktorú z ponúk ČD Cargo a Ruských železníc na kúpu slovenského Carga by vybral.
Figeľ pripomenul, že železničné spoločnosti vstupujú do partnerstiev aj v okolitých krajinách. Železničná doprava v Európskej únii sa pritom stále viac otvára, zrovnoprávňujú sa podmienky pre jej fungovanie na trhoch rôznych krajín. „Zároveň sa integrujú mnohé spoločnosti do jednej nadnárodnej alebo spoločnej. V tomto procese by Slovensko nemalo byť na okraji, ale v strede, nemalo by byť v tieni, ale skôr atraktívne. Posledné signály, respektíve zmeny, ktoré evidujeme aj na ministerstve, potvrdzujú tento trend,“ dodal Figeľ. Zatiaľ je podľa neho skoro uzatvárať a vôbec komentovať nejaké pohľady, avšak seriózni partneri signalizujú záujem o Slovensko.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.