BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) – Doterajší záujem o bezplatnú prepravu vo vlakoch pre žiakov, študentov a dôchodcov podľa premiéra Roberta Fica potvrdzuje oprávnenosť tohto rozhodnutia spred šiestich mesiacov vlani 17. novembra. Na bezplatnú vlakovú dopravu sa doposiaľ zaregistrovalo 762-tisíc oprávnených ľudí, pričom denne sa registruje zhruba tisíc osôb.
„Zvýšil sa počet cestujúcich vo vlakoch o viac ako 17 percent. V žiadnom prípade nedošlo k poklesu platiacich cestujúcich, ako niekedy namietali naši kritici pri zavádzaní tohto opatrenia,“ vyhlásil v piatok Fico na bratislavskej Hlavnej stanici. Značne sa zvyšuje počet cestujúcich rodín s deťmi, v prípade detí do 15 rokov vzrástol o polovicu.
Fico očakáva ešte väčší nárast cestujúcich
Po zvýšení zľavy na 50 percent pre dochádzajúcich do práce vlakom od 1. februára tohto roka narástol počet týchto cestujúcich o vyše desať percent. „Očakávame, že tento nárast bude predstavovať až 20 percent,“ uviedol Fico. Oponenti bezplatného cestovania vlakmi podľa premiéra nemali pravdu.
„Je to opatrenie, ktoré neznamenalo zníženie príjmov a znamená väčšie využívanie vlakov na viaceré účely,“ dodal. Napríklad viacerí, ktorí predtým cestovali do Bratislavy autom, po zavedení bezplatnej prepravy a zvýšení zľavy vo vlakoch obmedzili tento spôsob dopravy a dochádzajú vlakom.
Obe spomínané opatrenia sú súčasťou prvého balíka sociálno-ekonomických opatrení na zlepšenie životnej úrovne obyvateľov. Z pätnástich je splnených, resp. sa realizuje zatiaľ dvanásť. Premiér tvrdí, že prvý balíček je nastavený veľmi dobre. Smer na sobotnom sneme v Bratislave plánuje schváliť už skôr avizovaný druhý sociálno-ekonomický balíček.
„Čo umožnilo kapacitne zvládať nárast cestujúcich, ktorý v tomto období nastal. Neustále modernizujeme vlaky a snažíme sa zvyšovať kvalitu. Do konca tohto roku bude premávať po Slovensku 61 nových regionálnych vlakov, ako aj 70 zmodernizovaných vagónov a deväť rušňov,“ uviedol Počiatek.
Ľudia majú podľa Fica od Smeru obrovské očakávania
Fico dáva ľuďom drobné a oligarchom miliardy, tvrdí KDH
Fico predstavil druhý sociálny balíček, má 15 opatrení
Smer zabojuje o voliča lacnejšími autobusmi i nižšou DPH
K zásadnému poklesu platiacich cestujúcich nedošlo
V novom programovom období eurofondov 2014 až 2020 plánuje ministerstvo dopravy nákup ďalších 35 nových vlakov, čo umožní, aby regionálnu dopravu zabezpečovalo 60 percent nových vlakov.
Štát plánuje kompenzovať dopravcom výpadok príjmov v bezplatnej preprave vlakmi v tomto roku naďalej v plánovanej výške 13 miliónov eur. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. by z tejto sumy mala dostať 12 miliónov eur a súkromný dopravca RegioJet pri prevádzke vlakov medzi Bratislavou a Komárnom jeden milión eur.
„Nedošlo k zásadnému poklesu platiacich cestujúcich,“ uviedol Počiatek. Pri dochádzaní vlakmi za prácou počet cestujúcich stúpol, z toho v apríli o 20 percent, a vzrástli aj tržby. Ľudia viacej kupujú miestenky. „Celkovo nezaznamenávame dramatický výpadok tržieb. Zatiaľ trváme na tom, že 13 miliónov eur by malo byť dostačujúcich. Ukáže čas, ako sa to bude vyvíjať,“ uzavrel Počiatek.
Tretí balíček podporí aj autobusovú dopravu
Zvýšenie zliav pre študentov v autobusoch, na ktoré nadväzujú vlaky, by malo byť súčasťou až tretieho sociálno-ekonomického balíčka vládnej strany. Potvrdil to premiér Robert Fico. Doposiaľ sa predpokladalo, že toto opatrenie by malo byť v druhom balíčku, ktorý Smer predstaví na svojom sobotňajšom sneme.
„Ak som povedal, že sa budeme týmto opatrením zaoberať v januári 2016 a berieme na vedomie, že zajtra (v sobotu) bude predstavený druhý sociálny balíček, tak je zrejmé, že súčasťou tohto druhého sociálneho balíčku toto konkrétne riešenie autobusovej dopravy a dopravy vlakovej nebude,“ vyhlásil v piatok Fico.
Potrebné je ešte zladiť prepojenie prímestskej autobusovej dopravy a vlakovej dopravy vo verejnom záujme. Zriadenie centrálneho orgánu alebo väčšia koordinácia medzi štátom a samosprávnymi krajmi, ktoré objednávajú a financujú regionálne autobusové spoje, môže podľa premiéra zvýšiť úspory a viesť k vyššej efektivite oboch druhov verejnej dopravy.
„Nemôžeme si dovoliť, aby na tej istej trase súčasne chodili autobus aj vlak a mali v podstate dvakrát podporu zo strany štátu. Chceme vniesť poriadok, pokiaľ ide o dopravu autobusovú a železničnú,“ dodal Fico.
Dotácie sú ako začarovaná špirála
Analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne štúdie – INESS Radovana Ďuranu v súvislosti s chystaným druhým sociálno-ekonomickým balíčkom Smeru upozornil, že dotácie sú ako začarovaná špirála.
„Vždy sa objaví skupina obyvateľov alebo firiem, ktorí boli vynechaní. Vláda teraz spraví ďalšie kolečko aby sa následne ozvala ďalšia skupina – cestujúci, ktorí nemajú vhodné vlakové spojenie. Treba zdôrazniť, že výdavky na vlaky zadarmo predstavujú len päť percent výdavkov, ktoré smerujú do prepravy osôb vlakom,“ uviedol ekonóm.
„Aj bez nich občania platili len veľmi malú časť ceny prepravy v podobe cestovného. Viac ako dve tretiny si občania zaplatia na daniach – rovnako to bude s dotáciami autobusov. Ani obed, ani cestovanie zadarmo neexistujú,“ dodal Ďurana. Na jednej strane podľa neho vláda cestovanie autobusmi daňovo zaťažuje (spotrebné dane a DPH na naftu), na druhej strane ho z tých istých výnosov chce zlacňovať.
Riaditeľ mimovládnej organizácie INEKO Peter Goliáš si myslí, že vo viacerých prípadoch ide o neefektívne opatrenia. „Nižšia DPH napríklad pomáha aj bohatým ľuďom, vyššia minimálna mzda vytvára bariéru pre zamestnávanie ľudí s nižšou kvalifikáciou. Navyše ide často o opatrenia, ktoré zvyšujú deficit verejných financií,“ tvrdí Goliáš.
Súčasný priaznivý vývoj ekonomiky podľa neho by vláda mala využiť skôr na rýchlejšie znižovanie verejného dlhu a nie na rozdávanie peňazí potenciálnym voličom. INEKO podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti.