Elektronický účet poistenca zjednodušuje komunikáciu so Sociálnou poisťovňou. Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr, poisťovňa postupne elektronizuje všetky svoje údaje a služby, čím prístup k nim zjednodušuje pre svojich klientov.
Dvojaká aktivácia účtu
Každý poistenec, ktorý zaplatil odvody do Sociálnej poisťovne, má automaticky zriadený elektronický účet poistenca, stačí si ho len aktivovať.
>>> Celý video rozhovor s Martinom Kontúrom
Trináste dôchodky už vyplatia podľa novej legislatívy. Ako to bude prebiehať? (rozhovor)
„Keď nemám občiansky preukaz s čítačkou a aktivovanú schránku na slovensko.sk, tak v takom prípade zájdem do pobočky sociálnej poisťovne, vyplním jednoduché A4 tlačivo a naši kolegovia vám pomôžu aktivovať prístup,“ vysvetľuje Martin Kontúr zo Sociálnej poisťovne.
Ak poistenec disponuje občianskym preukazom s čítačkou a aktivovanou schránkou, môže si účet aktivovať aj online. Cez elektronický účet poistenca môže sledovať proces schvaľovania dávky v nezamestnanosti, stav výplaty elektronickej PN či kontrolovať výšky rodičovského dôchodku a rodinné väzby.
„Keď ostanem bez práce, nemusím ísť do Sociálnej poisťovne. Idem na úrad práce, kde sa zaregistrujem a požiadam o dávku v nezamestnanosti. V elektronickom účte potom môžem sledovať, ako prebieha schvaľovanie mojej dávky,“ objasňuje Kontúr.
Zdigitalizovali už milióny dokumentov
Ďalšou dôležitou funkciou je podľa jeho slov digitalizácia papierových dokumentov. Sociálna poisťovňa má už zdigitalizovaných približne šesť miliónov papierových dokumentov, čo umožňuje poistencom priebežne kontrolovať svoju pracovnú históriu a prispôsobovať si dôchodkovú stratégiu.
Keď jedna výplata nestačí. Viacnásobný zdroj príjmu malo minulý rok 14 percent pracujúcich Slovákov
„Pre klientov vo veku 39 a starších máme digitalizovanú ich celú pracovnú históriu alebo históriu sociálneho poistenia,“ dodáva Kontúr.
Sociálna poisťovňa zverejnila nový zoznam dlžníkov. Obsahuje viac než 113-tisíc záznamov
Elektronický účet poistenca tiež poskytuje informácie o druhom dôchodkovom pilieri, napríklad v ktorej správcovskej spoločnosti sa nachádza ich dôchodkový účet.
Martin Kontúr verí, že postupom času poisťovňa prinesie produkt, ktorý klientom umožní len nevyhnutne fyzicky navštevovať pobočky. „Už teraz, chorí aj tí, čo hľadajú prácu, nemusia chodiť do Sociálnej poisťovne. Pomáha to aj nám lepšie zvládať počet klientov, ktorí potrebujú niečo riešiť osobne,“ uzavrel Martin Kontúr.