BRATISLAVA 19. júna (WEBNOVINY) – Pri verejnom obstarávaní najmä veľkých diaľničných stavieb nie je podľa ministra dopravy Jána Počiatka nikdy možné úplne vylúčiť riziko následných dodatkov k zmluvám.
Môžu sa totiž objaviť vopred nepredvídané okolnosti, napríklad pri razení tunela či v geologických podmienkach, ktoré môžu spôsobiť dodatočné navýšenie ceny.
Ako v stredu povedal šéf rezortu dopravy, v prípade tendra na výstavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové sa Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) viackrát pýtala stavebných firiem a veľmi podrobne skúmala, či nimi navrhnuté ceny sú dostačujúce na to, aby dokázali diaľnicu plnohodnotne vybudovať.
„Každá z týchto zmlúv má klauzulu o tom ako sa vysporiadať so situáciou, keď vzniknú nepredvídané okolnosti, ktoré v momente podpisu zmluvy neboli známe. Nejaké odchýlky možné sú a vždy aj budú,“ tvrdí Počiatek.
Podľa ministra dopravy sú legitímne odchýlky z cien
Pri podobných stavbách a špeciálne pri razení tunelov sa to podľa neho vždy stáva a je legitímne, že stavebné firmy si nárokujú určité odchýlky od pôvodných cien. „Myslím si, že časy, keď sa dodatky podpisovali ako na bežiacom páse, sú už aj tak dávno za nami. Budem veľmi citlivo pozerať každý dodatok, ktorý sa do systému dostane, či je naozaj legitímny,“ dodal Počiatek.
Zákazku na vypracovanie realizačnej projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra môže získať združenie D1 Višňové DMM. NDS po opätovnom vyhodnotení tendra na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vylúčila najlacnejšiu ponuku spoločností Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o. a prijala druhú najnižšiu ponuku združenia v zložení Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd. Súčasťou diaľnice pri Žiline bude 7,5-kilometrový tunel Višňové.
ÚVO nariadil opätovné vyhodnotenie ponúk po tom, ako prijal námietky združenia s Doprastavom proti prvému vyhodnoteniu ponúk. Konzorcium spochybnilo ponuku firiem Skanska a Strabag, ako aj ich technológiu vetrania tunela.
Obrazom: Tunel Višňové začnú stavať ešte tento rok
Skanska a Strabag môžu požiadať o nápravu rozhodnutia NDS o ich vylúčení zo súťaže po opakovanom vyhodnotení ponúk. Ak neuspejú, majú ešte právo podať námietku na ÚVO. Ukončenie tendra na stavbu diaľnice s tunelom Višňové a začatie prác by sa tak opäť predĺžilo.
Skanska a Strabag navrhli diaľnicu s tunelom postaviť za 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 37,7 % zo štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur. Združenie s Doprastavom navrhlo cenu 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov.
Minister dopravy si myslí, že najnižšie ceny v tomto tendri sú reálne napriek veľkému rozdielu oproti predpokladanej cene. „Ostáva nám len veriť, že áno,“ povedal Počiatek. Priznal, že je atypické, keď sa ponuky až tak výrazne odchyľujú od expertíznych odhadov.
„Faktom je, že expertízny odhad zahŕňa aj prenos všetkých možných rizík, najmä geologických. V tomto prípade je veľká výhoda, že existuje prieskumná štôlňa, ktorá do veľkej miery naznačuje, aké geologické riziká možno očakávať,“ dodal Počiatek.
To, že NDS v spomínanej súťaži pôvodne akceptovala najlacnejšiu ponuku a po opakovanom vyhodnotení ju vylúčila a prijala druhú v poradí, nie je podľa ministra dopravy nič nové pri týchto tendroch. „Na to máme úrad, ktorý posudzuje námietky uchádzačov a obstarávatelia, ako v tomto prípade NDS, musia rešpektovať rozhodnutie úradu,“ uviedol Počiatek.
Diaľnica s tunelom Višňové by sa mala začať stavať v tomto roku
NDS aj ÚVO si podľa neho najali expertov, aby posúdili tieto veci. „Opäť sme v situácii, keď môžeme čeliť námietke Skanska a úrad sa s tým bude musieť vyrovnať. Niečo skonštatuje a na základe toho bude musieť NDS konať,“ dodal minister s tým, že takto je nastavený zákon o verejnom obstarávaní.
Napriek tomu je stále optimista a očakáva, že diaľnica s tunelom Višňové sa začne stavať ešte v tomto roku. Tender na stavbu tejto diaľnice sa začal už koncom roka 2011 a ponuky sa otvárali v treťom náhradnom termíne vlani v júni.
Počiatek dúfa, že nové podmienky verejného obstarávania, ktoré majú skrátiť lehoty a zjednotiť námietky do jedného konania, obstarávanie zrýchlia. Minister pripomenul, že v súčasnosti beží osem veľkých súťaží na výstavbu cestnej infraštruktúry, čo je viac ako 85 kilometrov v predpokladanej hodnote viac ako 1 mld. eur.
„Vedeli by sme ich uzavrieť, keby úspešne dopadli verejné obstarávania, v najbližších mesiacoch, čo by bolo veľmi pozitívne pre stavebníctvo,“ povedal. Stavbári si však podľa neho často sami hádžu polená pod nohy, keď donekonečna spochybňujú súťaže.
„Námietkujú častokrát aj iracionálne, keď sa spätne pozerám na to, čo je meritom námietok,“ dodal minister. Štát podľa neho nemôže byť celkovou spásou stavebného sektora, lebo hlavný výpadok, ktorý už roky drví stavebníctvo, je v privátnom dopyte po prácach. Ten je však všade v Európe, tvrdí Počiatek, a preto sa aj stavebný sektor musí prispôsobiť novým podmienkam. Konjunktúra do roku 2008 sa v najbližších rokoch asi nezopakuje.