Výstava Dizajn pre obývateľnú budúcnosť (Design for the livable future) bola jednou zo sprievodných podujatí na Budapešť Design week 2010 a zamerala sa na medzinárodné projekty z oblasti architektúry a dizajnu súvisiace s témou udržateľnosti zdrojov. Výber vystavených prác bol prehľadom tvorby inšpirovanej zodpovedným prístupom k životnému prostrediu. V rámci satelitnej výstavy sa predstavili vzrušujúce nápady vo forme prototypov od profesionálov aj študentov.
Príťažlivá recyklácia
Medzi najzaujímavejšie kusy nepochybne patrila kolekcia stoličiek 111 navy chair od firmy Emeco, vyrobená podľa originálu stoličky z roku 1944 pre americké námorníctvo. Na výrobu 111 kusov stoličiek použili 3 milióny recyklovaných pet fliaš. Stolička 111 navy chair debutovala v Apríli 2010 na milánskom salóne Internazionale de Mobile. Podobným projektom firmy Emeco, zaoberajúcej sa dizajnom stoličiek, je kolekcia Chair+. Ide o ručne vyrobenú sériu stoličiek navrhnutú svetoznámymi dizajnérmi ako Starck, Gehry, Foster, či Sottsass Associati. Opätovne využívajú odpad, tentoraz 80%-ný recyklovaný hliník.
Rovnako ako Emeco, aj množstvo ďalších vystavovaných projektov reagovalo na hrozby ekologickej krízy, s ktorými súvisí nadmerné čerpanie prírodných zdrojov a znečisťovanie životného prostredia. Konceptom diel bolo využívanie čo najväčšieho podielu recyklovaných materiálov a ich využitie v rôznych sférach každodenného života. O tomto neprestajnom záujme dizajnérov riešiť problémy spracovania odpadu hovoria viaceré projekty podporované svetoznámymi značkami. Electrolux prišiel s návrhom ultratichého vysávača Ultrasilencer green and ultraone green enviromental-friendly wacuum cleaner vyrobeného z 55% recyklovaného plastu. Pri jeho výrobe z recyklovaného materiálu je potrebná o 90% menšia energia v porovnaní s výrobou z nového materiálu, zároveň šetrí až 80% vody počas procesu čistenia.
Evo design predstavil kuchynský riad Preserve food storage zhotovený zo 100%-ného industriálneho plastového odpadu. Stopercentnou recykláciou papiera a drevoviny vznikla aj Stolička Parupu od švédskej firmy Södra. Napriek svojej malej hrúbke, len 2 mm, je stolička pevná, vode odolná, neuveriteľne ľahká a lacná na výrobu. Od poľských dizajnérov Katarzyny Okinczyc a Renigiusza Truchanowicza ste mohli vidieť prototyp biologicky rozložiteľnej nákupnej tašky 60 bag z netkaného ľanovo-viskózneho textilu, produkovanú z industriálneho odpadu pri spracovávaní ľanového vlákna.
Austrálska značka Aussiebum prišla s čerstvou novinkou – prvý krát použila vlákno vyťažené z banánov na výrobu spodnej bielizne. Kolekcia z prírodného materiálu vznikla kombináciou 27% banánového vlákna a 64% bavlny. Je ekologická a zároveň ponúka neobyčajné pohodlie počas nosenia. Najnovší dizajn od firmy Puma priniesol inovatívny nápad krabice na topánky. Puma box kombinuje kartónový a látkový obal, rieši problém so skladovaním a redukuje množstvo použitého kartónu o 65% bez použitia igelitovej tašky.
Objavili sa aj novinky z oblasti stavebníctva. Napríklad od spoločnosti Ecomat, ktorá sa pri návrhu stavebných blokov zo 100% recyklovaného plastu inšpirovala systémom LEGO. Jej úsilím bola redukcia času výstavby, pretože stavebný systém sa ľahko a rýchlo inštaluje, súčasne si zachováva dobré termálne a akustické izolačné vlastnosti.
Dobré správy pre 2,6 bilióna obyvateľov
Niektoré z vystavených projektov „zápasili“ s problémami krajín tretieho sveta. Napríklad švédsky dizajn sa zaoberal problémom podstatne veľkej časti populácie, postihujúci 40% obyvateľstva, a to zlý prístup k základným hygienickým potrebám. Dizajnéri Anders Wilhelmsen, Camilla Wirseen a Peter Thumvander prišli s návrhom biologicky rozložiteľného plastového vrecka – PeePoo bag. PeePoo je vrecúško na vykonávanie toaletnej potreby, čo je podstatné, zabraňuje šíreniu infekčných a patogénnych vírusov a baktérií, čím pomáha predchádzať kontaminácii biologickým odpadom v krajinách tretieho sveta. Umožňuje tak žiť ľudom hygienickejšie a zdravšie.
„Solárne“ novinky
Pre priemyselných dizajnérov sa naopak stal výzvou problém nadmerného čerpania prírodných zdrojov. Výsledkom hľadania ďalších alternatív boli technické novinky používajúce integrované solárne panely, či šetrné LED osvetlenie.
LG Electronics prišiel na trh s prototypom mobilného telefónu POP GD 510 s dotykovým displejom a zabudovaným solárnym panelom na zadnej strane, ktorý umožňuje nabíjanie telefónu prostredníctvom solárnej energie. Jedenásť minút na slnku vám poskytne energiu na vykonanie 3-minútového hovoru.
Voltaic a jeho vak Backpack kombinuje uplatňuje recykláciu plastov a využívanie solárnej energie. Extra ľahký vak je vyrobený zo 100%-ne recyklovaných PET fliaš, je vode odolný a extrémne pevný. Na čelnej strane má zabudované solárne panely, z ktorých získaná energia poslúži majiteľovi na nabíjanie mobilu, MP3 a pod.
Českú republiku zastupovalo pražské štúdio Novague, ktoré odprezentovalo hojdacie kreslo Move your energy, ktorého súčasť tvorí dynamo a LED osvetlenie, ktoré sa nabíja pri hojdaní.
Z architektonických projektov nás zaujalo riešenie mostného osvetlenia na Kurilpa pedestrian bridge v austrálskom Brisbane navrhnutého štúdiom Cox Architects. Dozvedeli sme sa, že 84 integrovaných solárnych panelov ročne produkuje energiu 38 MW/ h. Toto množstvo energie postačuje pre mostné LED diódové osvetlenie, ktorého výkon je 100kW/h.
Na záver ešte spomenieme rozhodne impozantný projekt od Bertranda Piccarda – zostrojenie solárne poháňaného lietadla. Konštrukčné práce na lietadle začali už v roku 2007. Im predchádzali niekoľko ročné výskumy konštruktérovho 50-členného multi-disciplinárneho tímu. Lietadlo Solar Impulse má zabudované solárne panelmi na krídlach, ich rozpätie je neuveriteľných 80 metrov. V júli tohto roku dokázalo lietadlo uskutočniť 26 hodinový let nad Švajčiarskom iba za pomoci solárnej energie. Počas letu sa pilotom podarilo dosiahnuť výšku 8 700 metrov.
Banánové spodné prádlo, hojdacie kreslo s dynamom, solárne lietadlo, vak či mobil – všetky tieto nápady upútajú dnešného spotrebiteľa. Svieže produkty poukazujú na problémy doby. Kreatívni dizajnéri otvárajú nové možnosti. Dôležitosť dizajnu vidia v jeho sociálnom a ekonomickom rozmere. Dizajn, ktorý je chápaný ako katalyzátor neustálych inovácií, produkujúci novú kvalitu a pridanú hodnotu produktov.