Mnoho podnikateľov sa v súčasnej dobe snaží zachrániť svoje podnikanie. Niektoré podniky (najmä výrobné), ak to majú písomne zakotvené v kolektívnej zmluve, alebo po dohode so zástupcami zamestnancov, využívajú nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času. Tzv. konto pracovného času má svoje špecifiká. Jedným zo špecifík je napríklad povinnosť zaviesť účet konta pracovného času. Na konte sú zaznamenávané rozdiely medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným časom zamestnanca. A tiež medzi reálne poskytnutou základnou zložkou mzdy a základnou zložkou mzdy, na ktorú by mal zamestnanec právo za fakticky odpracovaný čas. Na druhej strane, podnikateľ využívajúci konto pracovného času nemusí zamestnancov prepúšťať a má nárok na štátnu podporu na zmiernenie dopadov súčasnej pandémie. Podpora je podmienená práve udržaním pracovného miesta na určitý čas, a to aj po skončení krízového obdobia. Na štátnu podporu, samozrejme, majú nárok aj ostatní podnikatelia, ktorí nemajú možnosť zavedenia nerovnomerného pracovného času, ale mimoriadnou situáciou sú postihnutí tiež. Spomenuté možnosti ako neskrachovať počas koronakrízy, podnikatelia využívajú najčastejšie.
Počas tejto, ale aj minulých kríz, výrazne klesajú výdavky podnikateľov na marketing, vrátane reklamy. Je to pochopiteľné – ťažko sa predpokladá budúci vývoj, a preto prichádza na rad šetrenie. Reklama je však stále jeden z veľmi účinných nástrojov na budovanie značky a stimuláciu predaja výrobkov či služieb.
Nevyhnutnosť webovej stránky / eshopu
Najväčší, ak nie celý obrat povinne zatvorených prevádzok pochádza v čase izolácie z eshopov. Napriek uvoľneným opatreniam, mnoho ľudí ostáva opatrných a nákup cez internet uprednostňuje naďalej. Z týchto dôvodov sa vlastný internetový obchod urýchlene rozhodli otvoriť aj firmy, ktoré sa bez neho doteraz obišli. Príkladom môže byť darčeková predajňa s novootvoreným eshopom www.darcekypreteba.sk, kde ponúka online mydlové kytice, darčeky pre ženy, pre mužov i pre deti. Stránku vytvorila firma Grandiosoft s dlhoročnými skúsenosťami.
Internetová reklama
Jedna vec je tvorba eshopu, druhá vec je eshop zviditeľniť v online prostredí. Keď ľudia trávia počas karantény viac času na internete, internetová reklama je výborný spôsob ako sa aj v ťažkej dobe udržať zákazníkom na očiach.
Tak ako v kamennom obchode, aj pri predaji cez internet výška tržieb závisí od dopytu po konkrétnom tovare alebo službe. Na začiatku pandémie prudko stúpal dopyt po dezinfekčných prostriedkoch. Skrz množstvo voľného času sa poniektorí pustili do svojpomocnej rekonštrukcie domu či bytu, a preto bol záujem aj o stavebný materiál a predaj alebo prenájom lešenia. Kým dezinfekčné prostriedky sa vo všetkých eshopoch predali takmer okamžite, lešenie si ľudia obstarávali zo stránok, ktoré sa nachádzali na najvyšších priečkach google vyhľadávača. Optimalizácia webovej stránky pre vyhľadávače (SEO) sa oplatí v bežných, ako aj krízových časoch. A síce podnikatelia počas krízy uprednostňujú online reklamy s rýchlo a jasne merateľným výsledkom (PPC a pod.), treba uvažovať aj viac do budúcna.
V kríze je možné za menej peňazí získať viac muziky práve kvôli tomu, že mnoho podnikateľov reklamu obmedzuje, a internetová reklama sa tak stáva lacnejšou. Či ide o obchod s lešeniami alebo darčekových predmetov, koronakrízu môžu všetci podnikatelia využiť na vytvorenie, prestavbu a modernizáciu webovej stránky, ale aj budovanie povedomia a dobrých vzťahov so svojimi súčasnými i potenciálnymi zákazníkmi.
Informačný servis