Aké je najbezpečnejšie miesto v lietadle? Čo sa deje s odpadom v toalete na palubách lietadla? Prečo väčšina spoločností vynecháva na palube rad sedadiel s číslom 13? Odpovede na „záhady“ o lietaní sú vďaka portálu o lietaní Skyscanner odhalené.
Leto sa už pomaly blíži k svojmu koncu a spolu s ním aj najobľúbenejší čas dovoleniek. Než začnete plánovať tú ďalšiu, pozrite si odpovede na otázky o lietaní, ktoré väčšina pasažierov túži poznať, no bojí sa spýtať.
Opije sa človek počas letu v oblakoch rýchlejšie ako na zemi?
Výsledky štúdií Dr. Bhushana Kapura z University of Toronto dokazujú, že promile alkoholu v krvi sa vo zvýšenej nadmorskej výške nezvyšuje. Cestujúci však majú tendenciu piť viac v kratšom časovom úseku, čo ich často necháva v stave opilosti. Táto mylná predstava vychádza aj z účinkov hypoxie – podmienok so znížením prísunom kyslíka v dôsledku nízkeho tlaku a vysokej nadmorskej výšky. Práve tá sa môže postarať o symptómy zhodujúce sa s opilosťou.
Čo sa stane s ľudským odpadom z toaliet na palube?
Letecké spoločnosti nemajú povolené zbavovať sa odpadu počas letu – bez ohľadu na to, nad akou oblasťou sa práve nachádzajú. Z minulosti je však známych niekoľko prípadov, kedy došlo k trhlinám. V lietadlách väčšinou vzniká tzv. „modrý ľad“ – ľudský odpad, ktorý sa po kontakte s tekutým dezinfekčným prostriedkom vo veľkej nadmorskej výške mení na ľad. Spoločnosti sa ho spolu s odpadom zo servírovaných jedál zbavujú až po pristátí. Známy je však prípad z Veľkej Británie, kedy starší pár sediac na záhrade videl, ako „modrý ľad“ pristál na streche ich domu a následne priamo na ich hlavách. Po sebe zanechal ostrý zápach moču – rovnaký, ako keby bol rozpustený.
Musia letušky spĺňať kritériá ohľadom výšky a váhy?
Pravidlá nenariaďujú letuškám, koľko môžu pribrať v oblasti pásu, avšak hovoria o „proporčnej váhe v závislosti od výšky“. Členovia posádky sa musia zmestiť do sedadla a ľahko prejsť cez únikový východ. Čo sa týka výšky, mali by sa zmestiť do rozmedzia 160-185cm.
Čo sa stane, keď pilot odíde na toaletu?
Možno ste si počas letu už všimli, že občas náhodne a bezdôvodne zasvieti ikona s bezpečnostným pásom. Nejedná sa vždy o turbulencie – podobný prípad nastane, aj keď si pilot potrebuje odskočiť. Člen posádky vtedy stráži dvere štartovacej paluby, až kým sa pilot nevráti na svoje miesto.
Môže blesk spôsobiť zrútenie lietadla?
Lietadlá sú častým cieľom bleskov počas búrok – ročne tak zasiahnu v priemere asi jedno lietadlo. Avšak v dôsledku blesku sa od roku 1967 nezrútilo ani jedno dopravné lietadlo. Stroje totiž musia prejsť mnohými testami zameranými na odolnosť proti bleskom. Vonkajší plášť väčšiny z nich je z hliníka, ktorý slúži ako dobrý bleskozvod. Prúd potom prebieha od miesta zásahu zväčša k zadnej časti lietadla.
Prečo v lietadlách chýba rad sedadiel s číslom 13?
Air France, Emirates, Ryanair či Lufthansa – to je len niekoľko spoločností, na ktorých chýba rad sedadiel s číslom 13. Aerolinky sa ich často vzdávajú najmä kvôli poverčivým cestujúcim. Lufthansa okrem toho vynecháva aj rad sedadiel s číslom 17, ktoré sa považuje za nešťastné v Taliansku a Brazílii.
Môžu zapnuté mobilné telefóny spôsobiť zrútenie lietadla?
Experti tvrdia, že elektromagnetické vlny vysielané mobilnými telefónmi môžu narušiť funkciu elektronických zariadení potrebných pre navigáciu lietadla, a tak spôsobiť aj dopravnú nehodu. Vyšetrovanie uskutočnené magazínom New York Times z uplynulého roku však tieto dohady vyvrátilo. Platné nariadenia aj naďalej povoľujú aerolinkám zákaz používania akejkoľvek elektroniky, ktorá môže ohroziť bezpečnosť na palube.
Ktoré sedadlo v lietadle je najbezpečnejšie?
Najbezpečnejšie je sedadlo najbližšie k únikovému východu. Dokazujú to výsledky výskumu Univerzity v Greenwichi, ktorá preskúmala 105 najväčších leteckých nehôd vo svete. Sedadlá päť radov pred a za únikovým východom poskytujú v prípade požiaru najväčšiu šancu na záchranu. Rozdiel medzi miestom pri okne a pri uličke vraj v prípade nebezpečenstva nie je dôležitý. Výskum ďalej uviedol, že pasažieri v prednej časti lietadla majú 65-percentnú šancu na záchranu, pasažieri v zadnej časti len 53-percentnú.
www.news.com.au
www.skyscanner.com