Aj Vám sa stalo, že ste si kúpili sporák, ktorý bol naozaj „v dobrej cene“, ale bol z kvetu makového – skrátka nič nevydržal? Áno, v dnešnej dobe je takýchto produktov naozaj dostatok, výrobcovia najmä v krajinách s nižšou životnou úrovňou, aby sa presadili na trhu EÚ siahajú po páke, ktorá je v období krízy veľmi účinná – „nízka cena“. Samozrejme vyrábať a predávať lacno sa dá, ale najjednoduchšie je to použitím materiálov nižšej kvality. Zníženie kvality materiálu pre výrobu spotrebiča na tuhé palivo, ktorý je garanciou pre udržovanie kontroly nad otvoreným ohňom v byte a v prostredí, v ktorom bývame a relaxujeme je prinajmenšom rizikové.
Nápaditý pomocník
Zákazník, ktorý sa dostane do situácie, že cíti potrebu kúpy nového sporáka na tuhé palivo častokrát nemá dostatok informácii k tomu, aby sa rozhodol správne. Najčastejším javom je kúpa sporáka na základe najlepšej cenovej ponuky. Porovnávače cien – weby, ktoré sú častokrát vďaka návštevnosti na prvých priečkach vyhľadávačov, nám ukážu, kde daný produkt kúpime najlacnejšie. Získate produkt možno v najlepšej cene, avšak s množstvom budúcich starostí. Časová tieseň a potreba výmeny takéhoto nekvalitného produktu za bezpečný a kvalitný nás doženie k skúsenosti a naplneniu príslovia „nie sme takí bohatí, aby sme si kupovali najlacnejší tovar“. Krajiny, ako je Srbsko, Bosna a Hercegovina, Turecko, Rumunsko aj Bulharsko a samozrejme Poľsko a Čína sú najviac nastavené na ponuku svojich výrobkov práve pre oblasti s najnižšími príjmami v EÚ, medzi ktoré sa radí aj naša krajina. Tu našli priestor pre svoju realizáciu všetci importéri a predajcovia tovaru s krátkodobou životnosťou. Toto porekadlo sa však nevzťahuje iba na sporáky, ktoré nás najviac tlačia svojou „kvalitou“, jedná sa taktiež o krbové vložky, kachle, pece a domáce potreby vôbec. Nejeden zákazník, ktorý po krbovom „boome“ spred ôsmich rokov a inštalácii lacnej krbovej vložky, dnes prichádza do špecializovanej predajne a objednáva si stavbu a krbovú vložku podstatne kvalitnejšiu a drahšiu, na základe vlastnej negatívnej skúsenosti. Popritom krbová stavba, ktorá mala byť potešením a energetickou úsporou minimálne pre jednu generáciu trvala nanajvýš niekoľko desiatok mesiacov. Nekvalita je prezentovaná nie len v surovine, ktorá nemá požadovanú životnosť, ale aj vo finálnom vypracovaní produktu. Ohnisko, ktoré takmer nemožno zavrieť, v prípade nového a rozpáleného sporáka nezavrieme vôbec. Nekvalitné rošty a komponenty ohniska častokrát nemajú životnosť ani pre jednu vykurovaciu sezónu. Sporáky sú pritom produkty, ktoré sa využívajú celoročne.
K základným štandardom kvalitného sporáka patrí: účinná regulácia vzduchu, dokonalé tesnenia, kvalitný materiál platní k ohrevu, sušiareň pre sušenie a rozmrazovanie, kvalitná rúra na pečenie, teplomer, kvalitný teplovodný okruh s dochladovacou smyčkou a dostatočným vykurovacím výkonom, kvalitný materiál ohniska, kde najvyššiu životnosť dosahujú ohniská s liatinovými dielmi. Tieto diely sú naviac demontovateľné a vymeniteľné, možnosť prepínania krátkeho a dlhého okruhu odvodu spalín, dôležité hľadisko intervalu nakladania, studené kľučky atď. V konečnom dôsledku aj dizajn a povrch sporáka majú vplyv na vykurovanie, sálavé teplo a akumuláciu.
Akumulačná maiolika je najvyšším stupňom povrchovej úpravy sporákov, ako aj známkou najvyššej kvality. Dôležitým ukazovateľom, ak ho výrobca vôbec udáva správne, je účinnosť a emisie, ako percentuálny podiel. Nie každý z nás totiž ihneď chápe, že vlastne emisie, ktoré nám odchádzajú komínom, vrátane nespálených uhľohydrátov, nám nie len znečisťujú prostredie, ale zvyšujú náklady na objem palív, znečisťujú odťahový komínový systém, zvyšujú náklady na servis spotrebiča a komína a zvyšujú aj riziká zdravotnej a protipožiarnej bezpečnosti. Na strane druhej v honbe za nákupom za najnižšiu cenu za produkt sa stretávame aj s iným faktom. Klient poučený z nákupu, sa rozhodne pre kvalitný produkt. Avšak vyhľadá nákup opäť tam, kde je najnižšia cena. Problém vznikne až vtedy, keď musí vyhľadať záručný alebo pozáručný servis. Spotrebiče sú síce v najvyššej kvalite, ale aj tu je servis potrebný. Známe slovenské internetové obchody totiž nemajú buď žiadne, alebo len minimálne náklady na chod svojej firmy. Riadi ich zvyčajne jeden pracovník, ktorý riadi sám seba, predáva, objednáva od importéra alebo dováža zo zahraničia formou špedície a doručuje priamo k zákazníkom. Servis je absolútne nefunkčný, nakoľko internetové obchody nedisponujú servisným strediskom a autorizovaný predajca, ktorý znáša náklady na prevádzku servisu danej značky nemôže podporiť internetového predajcu, ktorý nerešpektuje záväzné cenníky. Obozretný zákazník si overí či nakupuje od autorizovaného predajcu danej značky a či v prípade problému skutočne nájde fyzicky predajcu. Optimálne je nakupovať u predajcov, ktorí zároveň disponujú kamennou predajňou, ktorú môžete kedykoľvek navštíviť. V opačnom prípade sa totiž môže stať, že klient je nútený vycestovať do zahraničia, odkiaľ bol produkt dovezený a hľadať pomoc na vlastné náklady. Najjednoduchšie zásahy a opravy je možné previesť aj svojpomocne, ako bežnú údržbu sporákov. To je neoceniteľný fakt, ktorý niekedy skutočne stojí za to, aby sme zvážili či zvoliť nákup u autorizovaného predajcu s komplexným servisom, kamennou predajňou alebo ponukou o niečo síce výhodnejšou, ale v netransparentnom predaji od neovereného internetového predajcu vrátane budúcich rizík.