BRATISLAVA 21. júna (WBN/PR) – Mdzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý prináša do hlavného mesta európsku tanečnú špičku, ponúkne zajtra – 22. júna o 20.00 – v divadle Nová scéna predstavenie Basse Danse tanečného zoskupenia Hodworks z Maďarska, ktoré získalo v tomto roku prestížnu Labanovu cenu za najlepšie súčasné tanečné predstavenie v Maďarsku. Príďte sa zabaviť!
HODWORKS / BASSE DANSE (Nová scéna, 22. júna o 20. 00)
Basse danse je tanečný zošit, presný rozpis hudby a pohybov.
Basse danse je priestor na pomedzí – medzi divadlom a opusteným miestom.
Basse danse je presne tým okamihom, kedy si dovolíš presun z jednej reality do druhej. Medzi slobodou a obmedzením, prebytkom a nutnosťou, fikciou a pravdou, medzi pokojom a nepokojom, emocionalitou a zdržanlivosťou.
Basse danse zobrazuje ustavičné zmeny, ktorých osudom je zostať rovnakými. Posunutá harmónia, blesk takmer bez hromu, miesto odporu, kde hluk ide ruka v ruke s nádherou renesančnej hudby.
Basse danse je tanec za hranicou konceptualizmu a postmoderny.
Basse danse je iba tanečný zošit s presným rozpisom hudby a pohybov.
Predstavenie je inšpirované európskou hudbou 15. storočia. Basse danse bol najbežnejším dvorným tancom, založený na ľahkých, elegantných pohyboch. Rámec predstavenia určuje hudobný štýl a štruktúra pohybov. Hudba daného obdobia slúži na vytváranie harmónie, plynúceho času, zábavy a tanca, existencia pôsobí povznášajúco, elegantne a bez tiaže.
Základným princípom choreografie je nepredvídateľnosť, zhluk svalov a reflexov. Komunita vzniká z exaltovaných sól, simultánne pohyby sa stávajú synchronizovanými. Rozdrobené prvky pohybu získavajú nové tvary. Mentálny stav vychádzajúci z fyzickosti a jeho dopad na pohyb zas vrátia choreografiu späť do nekonečna.
21. 3. 2012 získal Basse Danse Labanovu cenu za najlepšie súčasné tanečné predstavenie v Maďarsku.
Adrienn Hód
Choreografka a tanečníčka Adrienn Hód je známa svojim radikálnym prístupom k telu, priestoru, experimentálnej hudbe a ich prienikom – vrátane publika. Počas štúdia sa zoznámila so širokou škálou pohybových štýlov a divadelných prístupov, ktoré jej umožňujú sústrediť sa na tanečníkov a dekonštrukciu/rekonštrukciu ich správneho pohybu. Jej tvorba skúma to, čo sa „naozaj“ odohráva vo vnútri tanečníka, aby to spojila s publikom, ktoré je často plné hravosti a sebaspytujúceho humoru. Adrienn Hód najradšej uvádza svoje choreografie v priestoroch s minimom scénického dizajnu. Ako sama hovorí: „Minimalizmus do hĺbky. V mojom ponímaní dokážu telá a hlasy zaplniť akýkoľvek priestor. Priťahuje ma úplná prázdnota. Ničota je nositeľom inšpirácie, na ktorú reaguje moja duša.“