Poznáte predvianočný nákupný sviatok Black Friday? Kde sa vzal a prečo je taký obľúbený? Povieme si v článku.
História Black Friday
Pojem Black Friday pochádza z Philadelphie. Tradične išlo o označenie dopravného zmätku, ktorý nastal deň po Dni vďakyvzdania. Pomenovanie sa viac rozšírilo v 60. rokoch 20. storočia.
Iné zdroje vznik pomenovania Black Friday pripisujú panike na americkej burze v roku 1869, kedy došlo k pádu zlata.
Nech už pojem Black Friday pochádza odkiaľkoľvek, je tu s nami až do dnes a mnohí sa naň tešia počas celého roka.
Hoci obchodníci považovali toto označenie za negatívne a nevhodné pre veľké marketingové akcie, pokus o zmenu na Big Friday bol neúspešný. A tak sa postupne pojem Black Friday stal synonymom pre veľké predvianočné akcie najskôr v USA a postupne na celom svete.
Kedy je Black Friday 2022
Black Friday je vždy prvý piatok po Dni vďakyvzdania (sviatok v Spojených štátoch), tradične ide o štvrtý piatok v mesiaci november. Tohtoročný Black Friday tak pripadá na 25.11.2022.
Na slovenskom trhu má však Black Friday isté špecifiká, a preto nie je rozumné fixovať sa len na tento dátum. Označenie Black Friday sa u nás používa aj na akcie, ktoré netrvajú len počas jedného dňa, ale celý víkend, prípadne týždeň. Niektorí obchodníci zároveň prichádzajú s Black Friday výpredajom o týždeň skôr alebo neskôr ako je oficiálny celosvetový Black Friday.
Ak však plánujete nákup oblečenia či elektroniky, rozhodne sa vám oplatí sledovať Black Friday ponuky vybraných obchodov. Presný dátum výpredaja sa dozviete vždy s dostatočným predstihom. Napríklad Nay Black Friday, ktorý je každoročným hitom vďaka až 50 % zľavám, štartuje na oficiálny Black Friday a pokračuje v priebehu celého víkendu.
Najviac „frčí“ počas Black Friday oblečenie a kozmetika
Podľa prieskumu Nosto patria celosvetovo medzi najpredávanejšie tovary počas Black Friday akcií oblečenie, obuv a elektronika, tesne ich nasleduje tovar zo segmentov zdravie a krása, dom a záhrada, šport. Podobne vyzerajú štatistiky Black Friday nákupov aj na Slovensku.
Priemerný Slovák minie počas Black Friday 216 eur, ktoré utratí za 3 až 4 produkty.
Reklamné triky alebo skutočné zľavy?
Hoci je Black Friday doménou aj u nás už dlhé roky, mnohí sa s týmto nákupným sviatkom stále nevedia stotožniť. Dôvodom sú najmä nekalé reklamné taktiky, ktoré v rámci tohto sviatku v minulosti používali niektorí obchodníci.
Podobných praktík sa dnes však už obávať nemusíte. Obchodníci pristupujú k Black Friday akciám naozaj zodpovedne. V mnohých obchodov preto kúpite počas týchto špeciálnych dní tovar za ceny, aké tam nenájdete nikdy inokedy cez rok, ani počas sezónnych výpredajov. A to ako v online prostredí, tak aj v kamenných prevádzkach.
Cyber Monday – mladší súrodenec Black Friday
Označenie Cyber Monday bolo prvýkrát použité v roku 2015. Tento deň označuje pondelok po Black Friday. Určení je ľuďom, ktorí nestihli nakúpiť počas Black Friday. Štandardne je taktiež typický vysokými zľavami a výhodnými ponukami. Oba nákupné dni tak môžeme považovať za akýchsi súrodencov.
Black Friday je pre mnohých akýmsi otváračom predvianočných nákupov a štartuje sériu zháňania tých pravých vianočných darčekov. Keďže v mnohých obchodoch sú zľavy naozaj vysoké, často bývajú dostupné len na obmedzené množstvo tovaru. Vždy je preto lepšie sledovať ponuku svojich obľúbených obchodov s predstihom a na Black Friday akcie sa vopred pripraviť.
Informačný servis