Spochybňovanie zmeny klímy je stále horúcou témou. Čoraz častejšie skúsenosti s „abnormálnymi“ prírodnými javmi poskytujú dôkaz, po ktorom niektorí ľudia volajú dlhodobo, zatiaľ čo iní už niekoľko desaťročí varovanie vedy odmietajú. Zmena klímy je tu.
Zatiaľ čo o rizikách pre planétu a celé ľudstvo panuje zhoda, o riešeniach, ako náš vplyv znížiť, sa stále málo diskutuje a rozdeľujú spoločnosť. Na otázku, či sú zmeny potrebné na vedenie tejto „bitky storočia“ prijateľné pre ľudské spoločenstvá z hľadiska sociálneho, ekonomického a kultúrneho, sa pokúša nájsť odpoveď nový nástroj skupiny Veolia – Barometer ekologickej transformácie. Ojedinelý prieskum verejnej mienky realizovala Veolia v spolupráci s agentúrou Elabe.
Prvý prieskum bol vykonaný v 25 krajinách na 5 kontinentoch, celkom sa výskumu zúčastnilo viac ako 25 000 osôb. Prieskum sa uskutočnil online od 24. augusta do 26. septembra 2022. V každej z 25 krajín bola vybraná reprezentatívna vzorka obyvateľov starších ako 18 rokov. Krajiny boli vybrané s ohľadom na ich demografickú váhu, váhu z hľadiska emisií skleníkových plynov a s cieľom zabezpečiť rôznorodosť politickej a kultúrnej ekologickej histórie. Vybrané krajiny predstavujú takmer 60 % svetovej populácie a 68 % celosvetových emisií skleníkových plynov.
Hlavné zistenia na globálnej úrovni:
- 67 % obyvateľov sveta si je istých, že náklady na následky zmeny klímy a znečistenie budú vyššie ako investície potrebné na ekologickú transformáciu
- 60 % obyvateľov sveta je pripravených prijať väčšinu zmien (hospodárskych, kultúrnych, sociálnych), ktoré by masívne nasadenie ekologických riešení vyžadovalo. Avšak s jasnými podmienkami: bez zdravotných rizík, spravodlivé rozloženie úsilia a preukázateľná užitočnosť riešení
- 56 % obyvateľov sveta je presvedčených, že o riešeniach na zmiernenie znečistenia a klimatických zmien sa dostatočne nehovorí.
Cieľom barometra je vyvolať verejnú diskusiu o klimatickej transformácii, ich riešeniach, možnostiach a prekážkach. „Barometer poukazuje na potrebu hovoriť o konkrétnych riešeniach a krokoch. V médiách sa často hovorí o katastrofách, ale už podstatne menej o tom, čo sa podarilo alebo čo treba urobiť. Ľudia tak nevedia, aké kroky môžu pomôcť znížiť znečistenie a obmedziť zmeny klímy. Preto chceme viac komunikovať ciele a výsledky skupiny Veolia a našim prístupom inšpirovať ďalšie firmy a inštitúcie.“ povedal Pavel Míčka, riaditeľ pre ekologickú transformáciu skupiny Veolia pre zónu strednej a východnej Európy.
Barometer ekologickej transformácie bude skupina Veolia v spolupráci s agentúrou Elabe realizovať každých 18 mesiacov a stane sa tak účinnou spätnou väzbou pre aktivity v tejto oblasti.
Viac informácií nájdete na: www.veolia.sk
Informačný servis