Jazdené autá: Jaguar X-Type

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 30. apríla (WEBNOVINY) – Jaguar X-Type bol predstavený v roku 2001 na autosalóne v Ženeve. Anglická automobilka využila podvozkovú platformu Fordu Mondeo, ktorá patrila k najlepším v triede a postavila na nej svoj najmenší sedan. Nový model rozšíril portfólio automobilky smerom nadol a umožnil tak širšej vrstve vlastniť luxusnú „šelmu“ z Coventry.

Výroba tohto modelu prebiehala až do roku 2009. V roku 2004 Jaguar predviedol dokonca aj kombi verziu tohto modelu, ktorá sa stala prvým kombi v histórii značky. X-Type ale má na konte ešte jedno prvenstvo pre túto britskú automobilku. Prvýkrát sa pod kapotou auta značky Jaguar objavil vznetový motor práve v modeli X-Type.

Spočiatku sa X-Type predával s pohonom všetkých štyroch kolies a na výber ste mali buď 2,5-litrový, alebo trojlitrový vidlicový šesťvalec. Od roku 2003 boli k dispozícii aj verzie s pohonom iba predných kolies, čo je mimochodom ďalšie prvenstvo pre X-Type. Dovtedy sa Jaguare s pohonom predných kolies nerobili. V rovnakom čase pribudol aj dvojlitrový a 2,2-litrový štvorvalcový turbodiesel. Ponuku benzínových motorov smerom nadol rozšíril opäť vidlicový šesťvalec, avšak s objemom iba dva litre.

Menšími modernizáciami prešiel Jaguar X-Type v rokoch 2004 a 2006. Výraznejšieho faceliftu sa auto dočkalo až v roku 2008, rok pred ukončením jeho výroby.

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Vo vnútri sa cítite ako v ozajstnej luxusnej limuzíne. Nie síce práve najnovšej, ale X-Type vám vie aj dnes sprostredkovať pocit, že sedíte v niečom výnimočnom. Samozrejme, záleží od stupňa výbavy, ale drevená dekorácia palubnej dosky, ktorá je štandardom, vyzerá dobre. Práve nami testované auto bolo v nižšej výbave, no pri tejto triede áut vám ani pri základnej výbave v podstate nič nechýba. Ulakomiť by ste sa mohli na kožené poťahy, alebo na štýlový koženo-drevený volant. V bratislavskom autocentre AAA majú aj takéto auto a je dokonca o 2 500 € lacnejšie. Je však o dva roky staršie a má zhruba o 100 000 km viac.

Každopádne, interiér najmenšieho Jaguaru je stále dostatočne priestranný a komfortný. Posed za volantom je výborný a určite sa nebudete tlačiť ani vzadu. Batožinový priestor ponúka 452 litrov. Sedadlá sa bohužiaľ sklopiť nedajú.

Motor

Svoj prvý vznetový agregát si Jaguar požičal od Fordu. Na jednej strane ho niekto môže považovať za „neurodzený“ motor nehodný tohto auta, no na strane druhej treba vidieť výbornú dostupnosť náhradných dielov a ich cenu. Neplatíte totiž za súčiastky na Jaguar, ale na Ford Mondeo, čo by mohlo znamenať istú úsporu nákladov.

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Čo sa týka spotreby paliva, v meste rátajte s minimálnou spotrebou 6,5 litra nafty na 100 km. Tá sa v závislosti od štýlu jazdy môže samozrejme meniť, no viac ako o liter by narásť nemala. Mimo mesta je to tých 5 litrov pri úspornejšej jazde, pri svižnejšej okolo šiestich litrov.

Jazda

Napriek tomu, že Jaguar X-Type porušil množstvo tradícii a ortodoxnými priaznivcami značky nebol príliš uznávaný, je to čistokrvný Jaguar. Veľmi komfortný a svižný. Aj základný vznetový motor udeľuje autu prekvapivo dobrú dynamiku. Naozaj. Predošlý majiteľ možno nejako nechal zvýšiť výkon motora, pretože na sériový dvojliter s výkonom 96 kW išlo nami testované auto naozaj výborne. A možno za to môže iba kratšie odstupňovaná päťstupňová manuálna prevodovka. Tej by sa naozaj zišiel šiesty stupeň. Pochvalu si však zaslúži presnosť radenia.

Napriek tomu, že auto má dostatok výkonu, nezvádza na športovú jazdu. Pruženie je dosť mäkké a tak je toto auto stavané skôr na pohodovú jazdu. Podvozok je však z Mondea a to vždy patrilo v tejto oblasti k špičke danej triedy. Zákrut sa teda v X-Type báť nemusíte.

Spoľahlivosť

Podobne ako v predošlých prípadoch, aj na Jaguar X-Type som sa bol opýtať v servise. V bratislavskom T.O.P Aute mi na X-Type nechceli prezradiť nič zlé. Údajne je to spoľahlivé auto a odchádzajú iba veci bežnej spotreby. Nezmieňovali žiadnu chronickú poruchu tohto vstupného modelu značky Jaguar. Hľadal som aj na internete, no k žiadnym závažným poruchám som sa nedopátral. Zmieňované boli iba niektoré závady spojené s problémami pri nabiehaní výroby. Je dobré teda vyhnúť sa kusom zo začiatku výroby v roku 2001. To však platí pre každé auto.

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Jaguar X-Type je ešte stále veľmi „imidžové“ auto a ak hľadáte komfortnú limuzínu strednej triedy s patričnou dávkou luxusu, X-Type by mohol byť tou správnou voľbou. Technika z Fordu Mondeo je spoľahlivá a náhradné diely sú lacnejšie, ako v prípade väčších limuzín od Jaguaru. Mňa si toto auto počas testu dokázalo získať aj keď nie som zaťažený na luxusné autá. Nič, čo by vám umožnilo štýlovejšie sa odlíšiť od davu, totiž za takéto peniaze nezoženiete.

Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA Auto

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Jaguar X Type
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1998

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

96 / 3500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

330 / 1800

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

201

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,6/4,5/5,6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

452

Objem nádrže (l):

61

Pohotovostná hmotnosť:

1505

Rozmer pneumatík:

205/55 R16

Dĺžka (mm):

4672

Šírka (mm):

1789

Výška (mm):

1430

Rázvor (mm):

2710

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Jaguar Land Rover v Nitre