Andrea Sološová, 25-ročná rodáčka z Ostravy, vždy vedela, že svoje miesto vo svete nájde v oblasti umenia. Dnes sa meno študentky odevného dizajnu na UTB v Zlíne spája s vlastnou značkou AND.SO, ktorá je určená pre všetkých, ktorí nemajú strach sa odlíšiť. Andrea prezentovala svoje kolekcie na mnohých módnych prehliadkach vrátane Spring Urban Fashion Market v Bratislave, Exit 2012 v Zlíne a pred troma rokmi si z prestížnej súťaže Green design za svoju kolekciu Tridimensionale odniesla druhé miesto. Finalistka súťaže Schwarzkopf Fashion Talent svoj deň začína raňajkami, kávou a pochvalou a od zvuku šijacieho stroja sa odreagúva najmä pri športe, kultúre a písaní módnych článkov. Andrea verí vo vplyv odevu na ľudskú psychiku a do každého modelu, ktorý vznikne pod jej rukami, podľa vlastných slov vkladá aj kúsok svojho srdca.
Víťaz súťaže Schwarzkopf Fashion Talent 2012 získa možnosť vytvoriť svoju vlastnú kolekciu – máš už nejakú predstavu, ako by vyzerala tá tvoja?
Pravdupovediac som nad touto možnosťou ešte nepremýšľala, nerada predbieham udalosti. Ale jedno viem iste – pôjde o kolekciu, ktorá odkryje ďalší kúsok môjho ja. Dosiahnutie originálneho výsledku spojením premysleného konceptu a netradičného spracovania…Tvorba od srdca je veľmi dôležitá a tohto pravidla sa vždy snažím držať.
Aké boli tvoje prvé kontakty s módnym návrhárstvom?
Už na strednej škole. Vždy som tak nejako vedela, akým smerom by som sa chcela v živote vydať. Od tej doby idem v ústrety svojmu cieľu.
Pred troma rokmi si si založila vlastnú značku AND.SO – ako sa jej darí? Čím si musí študentka odevného dizajnu prejsť, aby vybudovala úspešnú značku?
Snažím sa ju stále rozvíjať, všetko je zatiaľ na začiatku. Momentálne je mojou najväčšou prioritou vytvoriť webové stránky, vďaka ktorým bude cesta k zákazníkom a ďalším možnostiam oveľa jednoduchšia. V rámci možností sa značka pomaly vyvíja a nadobúda smer. Podľa mňa je dôležité, aby si študent odevného dizajnu prešiel od neobmedzenej kreativity, originálnych jednokusových prehliadkových modelov až po konfekčný dizajn založený na kvalite a originalite spracovania. Ako študentka odevného designu mám možnosť nahliadnuť aj do základov marketingu, ktorý je dôležitý pre pochopenie základov predaja a budovania vlastnej značky tak, aby bol spokojný nielen návrhár, ale aj zákazník.
Ako by si charakterizovala svoju značku? Pre koho sú modely určené? Ako si získavaš nových zákazníkov?
Originalita, umelecké stvárnenie, kvalita spracovania, individuálny prístup – snažím sa do každého odevu vložiť kúsok seba, kúsok svojho srdca. Modely sú určené pre ženy aj mužov, ktorí sa neboja líšiť od ostatných, milujú originálnu sofistikovanú módu, ktorá im zaručí pohodlie aj obdiv okolia. Zatiaľ je získavanie nových zákazníkov zložitejšie, väčšinou ich získavam po známosti, na odporúčanie a podobne.
Aká je tvoja najlepšia a najhoršia skúsenosť v oblasti módneho biznisu?
Podľa mňa najlepšia skúsenosť je tá najhoršia, pretože to ma pripraví na budúcnosť. A najhoršou skúsenosťou je pre mňa pracovať pre svojich najbližších.
Venuješ sa aj písaniu módnych článkov – je písanie tvojou vášňou alebo ide len o prenos záujmu o módu na papier?
Bavím ma predovšetkým vkladať svoje myšlienky na biely papier. Je to pre mňa istý spôsob objasnenia vlastných myšlienok, ktoré prichádzajú rýchlosťou svetla a rovnako rýchlo zase odchádzajú. Mala som potrebu si ich všetky zaznamenať a postupne sa z potreby stala vášeň.
Svoju súťažnú kolekciu si nazvala „Perfect Lie“. Podarila sa ti niekedy „dokonalá lož“ aj mimo tvorby? Aké miesto má v tvojom živote (seba)klam?
Záleží na tom, čo si človek pod týmto pojmom dokáže predstaviť. Pre mňa má „dokonalá lož“ svoje miesto v oblasti plastickej chirurgie a ľudskej závislosti na nej. Keď sa žena snaží o bezhraničnú dokonalosť, dokonale tým klame seba aj okolie. Úplne dokonalá na pohľad, ale vnútri zostáva prirodzenou bytosťou, akou vždy bola, len sa s ňou nedokázala stotožniť. Kladný postoj k tejto lekárskej vede mám len zo zdravotného hľadiska s jasným zámerom pomôcť.
Čo sa týka mojej osoby, lož nemá v mojom živote žiadne miesto, neznášam klamstvo. Vnímam ju ako priameho narušiteľa a nepriateľa dôvery a úprimnosti. Medziľudské vzťahy sú oveľa krajšie, keď nemusia bojovať so lžou a neúprimnými slovami.
Šaty z „anjelskej kolekcie“ si aranžovala intuitívne priamo na figuríne, podľa tvojich momentálnych pocitov. Riadiš sa intuíciou aj v bežnom živote, alebo prevláda racio?
V bežnom živote sa nedá konať len intuitívne, keďže dnešný svet je natoľko zložitý, že bez racionálneho uvažovania by bol človek stratený. Ako žena sa samozrejme intuíciou riadim – väčšinou je to správne riešenie. Ale ako pravý kozorožec vždy uvažujem o všetkých možnostiach, často sa mi však stáva, že sa vrátim k pôvodnej verzii. Verím vo vplyv odevu na ľudskú psychiku, čo je v módnom svete jeden z dôležitých aspektov, ako tvoriť. Obliecť sa každé ráno podľa momentálneho naladenia a chuti. Celý deň sa potom cítim oveľa lepšie.
Ako kľúčové slovo v tvojej kolekcii rezonuje aj „túžba“, vďaka ktorej človek síce nedokáže zmeniť celý svet, ale snaží sa zmeniť aspoň ten svoj. Ako sa ho pokúšaš zmeniť ty?
Myslím si, že osud každého z nás je vpísaný vo hviezdach. V istom meradle sme však schopní ísť v ústrety situáciám, ktoré dokážu ovplyvniť život a ísť iným smerom. Túžba nám dáva cieľ. Svoj svet sa snažím preto meniť aj napríklad len malými cieľmi, ktoré mi dodávajú istotu a zdravé sebavedomie každý deň. Vždy to však nebolo tak ľahké, ako to znie. Cesta k týmto istým slovám bola dlhá a myslím, že ešte je kam ísť.
Má osobný život vplyv na tvoju tvorbu?
Je to predovšetkým nevyčerpateľný zdroj vlastnej inšpirácie. Určite ma ovplyvňuje v prístupe k práci. Môj osobný život je momentálne vyrovnaný, mám teda možnosť hlavu zamestnávať iba vecami, ktoré ma bavia, ktoré ma posunú ďalej k novým možnostiam a cieľom.
Aký je tvoj doterajší najväčší úspech?
Spomínam si na okamih, keď som po prvý raz vo svojom živote dostala otázku: „Aký je tvoj najväčší sen?“ Bez rozmýšľania som vtedy odpovedala a až potom som si svoju odpoveď uvedomila. Mojím najväčším snom je byť vo svojom živote šťastná. Som a to považujem za najväčší úspech svojho doterajšieho života.
Na súťaži Green Design 2009 si vyhrala druhé miesto. Ako si spomínaš na súťaž? Ako vyzerala tvoja kolekcia?
Bola to moja prvá väčšia skúsenosť vo svete módy. Pamätám si, že všade vládol chaos a čím viac sa blížil dátum tejto módnej akcie, tým väčší ten chaos bol, predovšetkým vo vnútri mojej hlavy. Nemala som tušenia, čo všetko taká veľká akcia obnáša a v podstate som nevedela, do čoho idem – jednoducho som išla za svojím cieľom, bez toho, aby som domyslela závery. Bolo to príjemné prekvapenie. Tak si ročník 2009 pamätám ja.
Moja kolekcie „TRIDIMENSIONALE“ je založená na základe utváranie vlastného štýlu, vlastného priestoru, vlastnej dimenzie. Vyjadruje pohľad na svet mladého človeka, ktorý potrebuje mať svoj vlastný vymedzený priestor, ktorý ho bude pomyselne chrániť, ale zároveň v ňom bude nachádzať veľa možností. Tu je priestor vymedzený farebnými slamkami, ktorých ostré konce naznačujú, že priestor za nimi niekomu patrí. Pracovala som teda s netradičným materiálom a prichádzala na nové možnosti, ako vyjadriť želanú myšlienku.
Snažíš sa o „zelený dizajn“ aj mimo súťaží?
„Zelený dizajn“ – záleží na tom, čo si pod týmto pojmom predstavujeme. Prvá moja myšlienka padne na „ekodizajn“. V tomto smere si myslím, že človek musí k novému prístupu k starým veciam dospieť, pretože inak môže ľahko skĺznuť zo svojho pôvodného zámeru. Ešte som sa viac touto otázkou vo svojej práci nezaoberala.
Spolupracovala si aj s Project in Two – o čo konkrétne išlo? Pracuje sa ti lepšie samostatne alebo v kolektíve?
Pri spolupráci s Project In Two (Radovan Surý, Jakub Klír) išlo o vytvorenie videa k mojej kolekcii. Podľa mňa je spolupráca medzi jednotlivými odbormi veľmi dôležitá a to nielen v rámci fotografie a grafiky, vďaka ktorým sa móda najčastejšie prezentuje, ale aj video, animácia a postprodukcia majú svoje zastúpenie.
Na svojich kolekciách pracujem sama. Myslím si, že mojím myšlienkovým pochodom by porozumel len málokto. Dávam prednosť rýchlym nápadom na premyslenú koncepciu. Práci v kolektíve sa ale vôbec nebránim, mnohému sa pritom človek aj naučí a rady sú takmer na nezaplatenie.
Nosíš vlastne modely?
Áno. Je to šanca, ako zistiť, či sa moje nápady páčia okoliu. Sama tak môžem posúdiť, ako sa model daného strihu správa po dlhšej dobe používania. Tiež ak potrebujem vyskúšať novú technológiu, vyskúšam ju na niečom čo možno následne aj nosiť. Tieto prvé originály si väčšinou ponechávam.
Termín na odovzdanie hotovej kolekcie, ktorú predvedieš na SCHFT 2012 sa už blíži. Ako to vyzerá „v dielni“ Andrey Sološovej?
Kolekcia je takmer hotová, ešte pracujem na detailoch a doplnkoch. Čo sa mňa samotnej týka, cítim už také to ticho a pokoj pred búrkou, ale tá najväčšia nervozita a chaos ešte príde.
Čo ťa najviac inšpiruje, kde hľadáš nové nápady?
Zo všetkého najviac ma inšpiruje predovšetkým môj život, ľudia okolo mňa, ich pocity. Ďalej napríklad udalosti, ktoré pre mňa majú váhu. História je plná inšpirácie a stále nám ukazuje, aká bola úžasná. Rada hľadám inšpiráciu aj v maličkostiach a detailoch. Z tých sa dá tiež mnohé vyťažiť. Inšpirácia sa dá nájsť v podstate v čomkoľvek, ak k nej mám ešte navyše nejaký vzťah, dôvod, dostáva inšpirácia ďalší rozmer a hodnotu.
Čo robíš, keď ti veci nevychádzajú podľa tvojich predstáv?
Na chvíľku sa človek musí zastaviť a na svet sa pozrieť s väčším odstupom, získať určitý nadhľad. Môj recept na pohodu znie, zájsť si do obľúbenej kaviarne s milovanou osobou. Všetky problémy a zdanlivo neriešiteľné záležitosti sú v ten okamih oveľa jednoduchšie.
Tvojich 5 vychytávok, ktoré by si nevymenil za nič na svete?
Nedám dopustiť na samodržiacu podprsenku bez ramienok, ipad, kontaktné šošovky, ovsenú kašu a môjho priateľa, ktorý je vždy mojou oporou.
Tvorbu Andrey Sološovej uvidíte aj na slávnostnom finále Schwarzkopf Fashion Talent 2012 už 27. septembra v bratislavskom Auparku. Za svoje favoritky môžete hlasovať tu.
Zhovárala sa Zuzana Zimmermannová