BRATISLAVA 14. novembra (WBN/PR) – Niekto sa možno pustí do upratovania so záhradnou hadicou a zmetákom v ruke. Ale je to práca nepríjemná a výsledok nemusí byť zďaleka stopercentný.
Podstatne jednoduchšie a účinnejšie je vziať si na pomoc elektrickú tlakovú umývačku. Stačí namieriť silný vodný lúč a spustiť. Voda vystrelená pod vysokým tlakom (minimálne by mal byť 110 bar) má obrovskú silu. Vďaka tomu všetku špinu, opadané lístie a iné nečistoty z chodníkov, z terás, ale aj z fasády, odkvapov či odtokových rúr, doslova odstrelí. Tlakové umývačky totiž dokážu vyvinúť až 40 krát väčší tlak než bežná záhradná hadica. A pritom sú v porovnaní s hadicou veľmi úsporné. Napríklad výrobca tlakových umývačiek Oleo-Mac uvádza, že umývačky spotrebujú na dôkladné umytie rovnako veľkej plochy až o 80 percent menej vody. To už stojí pri stále rastúcich cenách vodného a stočného naozaj za zamyslenie.
Ďalšou výhodou je, že k tlakovým umývačkám sa dá pripojiť rozličné príslušenstvo. Napríklad rotačná kefa na umývanie auta alebo zahnutá koncovka, vďaka ktorej sa dostanete aj do ťažko prístupných miest. Na chodníky a dlažby je zase platná rotačná tryska. A ak je potrebné z niečoho odstrániť hrdzu alebo starý náter, ocenítepieskovaciu súpravu, ktorá prisáva do vodného lúča jemný piesok. A pracuje potom ako veľkoplošný šmirgľový papier alebo oceľová kefa. Ak občas potrebujete zmyť odniekadiaľ aj mastnotu, je dobré zvoliť umývačku, ktorá má v sebe zabudované zariadenie na automatické prisávanie čistiaceho prípravku.
Tri boxíky do textu
Na akom princípe funguje? Tlakové umývačky fungujú tak, že vďaka výkonným el. motorom a vysokotlakovým čerpadlám je dodaná voda dopravená do tlakovej hadice. Lúč vody je potom pod veľkým tlakom usmerňovaný rôznymi tryskami na čistené plochy a je len na nás aký zvolíme tvar lúča, či úzky s menšou plochou alebo širší s menším tlakom pokrývajúcich väčšiu plochu.
Základným pravidlom pri použití umývačky je: Čím vyšší tlak – tým kvalitnejšie čistenie a čím väčší prietok – tým rýchlejšie čistenie
Čo si všímať ak chceme vybrať kvalitnú tlakovú umývačku | porovnanie kvalitných a nekvalitných umývačiek
• Pohonná jednotka: 2 – pólový alebo 4 – pólový asynchrónny elektromotor
• Celkovú hmotnosť: min. 12 kg zabezpečí prítomnosť robustného asynchrónneho elektromotora na rozdiel od nešťastných kolektorových elektromotorov, ktoré nemôžu dosahovať takú odolnosť a životnosť (hmotnosti takých umývačiek dosahujú bežne len 4 kg)
• Prevádzkový tlak: min. 110 bar
• Maximálny prietok: min. 6 l/min
• Maximálny tlak hadice / teplota (bar / °C): min. 155/60
• Dĺžka hadice: pozor na krátku tlakovú hadicu (hadica by mala mať min. 6-8 m jednak pre jednoduchú manipuláciu a tiež pre ochranu šasi a motora proti kontaktu odrazenej vody)
• Navijak tlakovej hadice: pre ľahšiu manipuláciu a elimináciu poškodenia hadice sa odporúča aktívny navijak
• Umiestnenie tlakovej hadice | spôsob pripojenia tlakovej hadice: k hrdlu pripojená hadica nesmie prekážať pri potrebnej manipulácii so strojom pri umývaní napr. auta alebo iných plôch
• Vyhotovenie šasi: horšie krytie spínača => ľahšie prienik vody do zariadenia.
• Jednoduchosť pripojenia štandardizovanej rýchlospojky: pri niektorých horších výrobkoch je ťažko možné pripojiť európsku rýchlospojku. Pri montáži európskeho tŕňa a rýchlospojky je tesnosť 100%
• Ochrana motora proti preťaženiu: tepelná (pozor niektoré umývačky od lacnejších výrobcov nemajú ochranu žiadnu)
• Systém TSS: zabezpečuje pri uzavretí pištole automatické vypnutie motora a pri následnom spustení pištole ho zase spustí
• Regulácia požadovaného tlaku vody: nemusí byť súčasťou, je skôr bonusom u drahších modelov
• Regulácia množstva detergentu: nemusí byť súčasťou, je skôr bonusom u drahších modelov
• Umiestnenie nádobky detergentu: odporúča sa na šasi prístroja
• Kolieska na prevoz: skontrolovať ľahkosť otáčania pri presune, pri lacnejších umývačkách nie je vyhotovenie uloženia plastových koliesok precízne a mnohokrát sa otáčajú ťažko alebo vôbec
• Upevnenie agregátu v plastovom šasi: vyskúšať tlak na výstupné hrdlo tlakovej hadice a pri spustení kedy sa celý agregát za prevádzky (vždy pri rozbehu) v šasi pootáča, čo je zle