BRATISLAVA 17. mája (WBN/PR) – V piatok, 17. mája 2013, si Linka detskej istoty, prevádzkovateľ čísiel 116 111 a 116 000, spolu s inými domácimi a zahraničnými linkami pripomína Medzinárodný deň detských liniek. Pri tejto príležitosti ako i pri príležitosti Medzinárodného dňa nezvestných detí (25. 5.) Linka detskej istoty organizuje okrúhly stôl pre odbornú verejnosť na tému “Zdroje financovania európskych čísiel sociálneho charakteru 116 111 a 116 000,” ktorý sa uskutoční v pondelok, 27. 5. 2013.
Okrúhly stôl Linky detskej istoty je určený pre odbornú verejnosť a médiá. Jeho témou je „Zdroje financovania európskych čísiel sociálneho charakteru 116 111 a 116 000.“ Linka detskej istoty ho zvoláva už po piaty rok. Robí tak pri príležitosti osláv Medzinárodného dňa detských liniek (17. 5.) a Medzinárodného dňa nezvestných detí (25. 5.). Deň konania okrúhleho stolu pripadol tohto roku na pondelok, 27. 5. 2013, začiatok je naplánovaný na 11:00 hodinu a miestom konania je už tradične Dom Európskej únie v Bratislave. Medzi pozvanými hosťami nechýbajú europoslanci, poslanci Národnej rady a Úradu vlády SR zaoberajúci sa sociálnou politikou a financiami, predstavitelia ministerstiev, ktorých sa problematika detských práv týka, predstavitelia IUVENTY Slovenského inštitútu mládeže, vedúci českej Linky bezpečí, predstavitelia Polície SR, Centra pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže, Verejná ochrankyňa práv a zástupcovia verejnoprávnej RTVS.
“Téma okrúhleho stola nastoluje otázku, či si linky pomoci definované ako jeden z orgánov chrániacich práva dieťaťa a zároveň čísla 116 111 a 116 000 odporúčané Európskou komisiou nezaslúžia systematické financovanie, aj keď len čiastočné. Už 17. rok je Linka financovaná len grantovými peniazmi a fundraisingom, ktorý v slovenských pomeroch tvorí zhruba 10% celkového ročného rozpočtu organizácie. Dôležitosť existencie prevádzky nonstop detskej linky podčiarkujú najmä deti samotné a to tým, že k nám volajú a zverujú sa nám. Telefóny sú u nás v prevádzke stále,” hovorí Eva Dzurindová, riaditeľka Linky detskej istoty.
17. máj je Medzinárodný deň detských liniek. Oslavujú ho detské linky pomoci po celom svete a to usporadúvaním rozličných podujatí, ktorými upozorňujú na dôležitosť svojej práce a dosiahnuté úspechy v oblasti ochrany a posilňovania detských práv. Aj preto medzinárodná organizácia Child Helpline International vyhlásila pre tento rok tému osláv “Posilňovania práv detí a mladých ľudí.”
“Po celom svete si 17. mája pripomíname pozoruhodné úspechy našich členov – detských liniek pomoci v jednotlivých krajinách.” hovorí Nenita La Rose, výkonná riaditeľka Child Helpline International. “Počúvaním detí a mladých ľudí a posúvaním ich hlasu hlbšie do spoločnosti, veríme, že pomáhame mladej generácii byť silnejšou, zrelšou a informovanejšou o svojich právach.”
Child Helpline International (CHI) je medzinárodná organizácia združujúca 173 detských liniek pomoci zo 142 krajín celého sveta, ktoré sa týmto spôsobom jedna druhú podporujú a motivujú. Od roku 2003, kedy bola Child Helpline International založená, získali detské linky pomoci po celom svete viac ako 126 miliónov kontaktov užitočných najmú v oblasti financovania a ich zviditeľňovania.
Zaujímavé fakty vychádzajúce z hovorov detí v roku 2012:
– V roku 2012 Linka detskej istoty zaznamenala 15 936 volaní, čo je takmer o 25% viac oproti roku 2011.
– Najviac zastúpená veková kategória volajúcich bola od 11 do 14 rokov. V nej dominujú najmä dievčatá, ktorých je takmer raz toľko ako chlapcov. Tento rozdiel sa stiera v druhej najpočetnejšej vekovej kategórií volajúcich a to od 15 do 18 rokov, kde je už chlapcov takmer rovnako ako dievčat.
– Až 20% hovorov z celkového počtu poradenských hovorov sa týkalo potreby komunikácie. Radia sa sem aj hovory, kde sa deti sťažujú na osamelosť a častú samotu.
– Viac ako 17% detí, ktoré volali počas roku 2012 na linku sa dopytovali po poradenstve s láskou, so vzťahmi.
– Ďalšou silnou témou na Linke boli vzťahy v rodine (týkalo sa ich takmer 16% hovorov). Deti sa ponosovali najmä na medzigeneračné problémy medzi nimi a rodičmi, prípadne starými rodičmi; výchovné metódy svojich rodičov, až ľahostajnosť a nezáujem o ne a časté konflikty/hádky medzi rodičmi častokrát súvisiace s rozvodom.
– O vzťahoch v školskom prostredí sa rozprávalo takmer 10% volajúcich. Deti v škole intenzívne prežívajú najmä vzťahy medzi spolužiakmi, vzťahy smerom k pedagógom, nespravodlivú klasifikáciu, či problémy s učením.
– až 10% detí, ktoré sa dovolali na Linku detskej istoty počas roku 2012 neboli z rôznych dôvodov spokojné so svojimi rodičmi. Keď k tomu pripojíme spomínaných 20% hovorov súvisiacich s potrebou komunikácie, vieme konštatovať, že až 30% detí, ktoré sa v roku 2012 dovolali na Linku detskej istoty by rado trávilo viac času so svojimi rodičmi, prípadne inými príbuznými alebo by zmenili kvalitu času stráveného s nimi.
– 8% volajúcich detí malo záujem o poradenstvo alebo rozhovor týkajúci sa sexuálneho dozrievania, pohlavného styku, prvej menštruácie, antikoncepcie a pochybností ohľadne sexuálnej orientácie.
– Takmer 5% hovorov zaznamenaných na Linke detskej istoty sa týkalo násilia páchaného na deťoch. Najčastejšie referovaným násilím bolo šikanovanie medzi deťmi navzájom, neuvedomujúc si, že i na prvý pohľad „nevinné“ šikanovanie (psychické alebo fyzické) je prejavom násilia alebo týrania dieťaťa a teda kriminálnym činom.
INFORMÁCIE O LINKE DETSKEJ ISTOTY:
Linka detskej istoty, prevádzkovateľ detských liniek 116 111 a 116 000, vznikla ako národný projekt Slovenského výboru UNICEF v roku 1996. Ako jediná poradenská linka pracuje v nepretržitej prevádzke vrátane víkendov a sviatkov. Aktuálne zamestnáva 35 až 40 konzultantov z radov študentov psychológie a iných odborov pomáhajúcich profesií a mladých odborníkov v týchto oblastiach a 21 supervízorov, ktorí garantujú odbornosť poskytnutých rád. Linka je bezplatná, anonymná a dostupná pre deti a ich rodičov z celého Slovenska. Jej hlavným cieľom je poskytnúť dieťaťu alebo mladému človeku okamžitý kontakt v situácii, kedy má potrebu komunikovať alebo poradenstvo v jeho krízovej a stresujúcej situácii. Denne odborne zrealizuje približne 70 až 100 telefonátov. Viac informácií nájdete na www.ldi.sk.