V dobe, ktorej vládne internet a on-line komunikácia, tlačené slovo postupne stráca na popularite. Od úplného „vymretia“ však má ešte stále ďaleko a nájdu sa aj taký, ktorý papierovému svetu dokážu darovať druhý dych. Patrí k nim aj Gugger Petter, dánska umelkyňa, ktorej učaroval svet zrolovaných novín. Z nich vytvára originálne trojrozmerné portréty a obrazy, ktoré odolávajú aj času.
Guggerina vášeň pre novinové rolky vznikla koncom 80-tych rokov, keď vymenila podnájom v chladnej Kodani za ateliér v slnečnej Kalifornii. Práve tu prvýkrát zaregistrovala, ako slnko rýchlo vpíja farbu z novín a zanecháva po sebe jemné pastelové farby a zožltnuté strany. Dlho premýšľala, ako by tento materiál mohla zakomponovať do svojej tvorby. Nakoniec sa rozhodla noviny jednoducho zrolovať a zvláštnym prepletaním zakomponovať do dvoj- a trojrozmerných diel. Krehkým stranám so starým spravodajstvom tak dodala pevnosť a novú funkciu.
„Moja fascinácia novinami spočíva nielen v tom, že tvoria akýsi denník našich životov, ale aj limitovanou paletou farieb, ktorú som si vždy rada volila. Nikdy som noviny nepovažovala za odpad či materiál na recykláciu. Dokonca aj samotný faktor žltnutia starých stránok zohráva v mojej práci dôležitú úlohu. Často čakám práve na tento proces a až potom dovolím dielam, aby opustili moje štúdio,“ hovorí dánska umelkyňa.
Väčšina jej obrazov zobrazuje portréty fiktívnych ľudí alebo útržky každodenného ruchu ulice, ktoré sa dajú chápať aj ako metafory života. Hoci výber farieb či veľkosti novín je značne limitovaný, Gugger to nepovažuje za prekážku. „Vždy ma inšpirovali výzvy. Keď som sa rozhodla pracovať s novinami, bolo to čiastočne aj kvôli obmedzeniam a zložitosti práce, ktorú tento materiál predstavoval – či už z hľadiska farieb alebo jemnosti materiálu.“
Dánka, ktorá študovala v Ríme a má za sebou desiatky výstav v Amerike, Belgicku i Dánsku, považuje informačnú hodnotu novín za ďalší dôležitý aspekt svojej tvorby. „Každé dielo, ktoré vytvorím, v sebe zahŕňa svetové a domáce správy vo vybranom časovom rámci a tie sa stávajú dvojitou súčasťou histórie,“ tvrdí umelkyňa. Nielen všeobecnej, ale aj jej osobnej: „Tieto informácie nemusia byť dôležité pre diváka, ale pre mňa každý kus tvorí súčasť súkromného denníka.“
www.guggerpetter.com