BRATISLAVA 4. mája (WBN/PR) – Transformácia bánk, hnaná po-krízovou reguláciou a vlna FinTech start-upov prichádzajú z Veľkej Británie do kontinentálnej Európy, ovplyvnia teda aj Slovensko. Capco Slovensko aktívne spolupracuje s univerzitami a start-upmi na premene bánk na konkurencieschopných hráčov na finančno-digitálnom poli.
Digitalizácia je nevyhnutná pre budúcnosť odvetvia finančných služieb. Podľa výskumu vykonaného Nottinghamskou univerzitou „pobočková sieť bánk vo Veľkej Británii sa za posledných 20 rokov scvrkla o 40%“ (https://www.capco.com/insights/capco-blog/digital-banking-eclipsing-the-branch-enticing-customers, https://www.bbc.com/news/business-23759025). Aj napriek vysokému dopytu po digitalizácii v iných odvetviach (letecká doprava, telekomunikácie, nákup tovaru cez internet), britské banky stále ponúkajú len pomerne úzku škálu digitálnych služieb bez využitia ich plného potenciálu.
Toto sa však mení, keďže väčšina bánk zadefinovala digitálnu stratégiu pre retailový segment (niektoré aj pre segment veľkých firiem). Dodatočný tlak na banky vyvolala veľká vlna start-upov v oblasti Technológií pre finančné služby (skrátene FinTech). Tieto start-upy sa sústreďujú na zlepšenie zážitku klienta, napr. zjednodušením finančných transakcií cez ich bezproblémovú integráciu do činností vykonávaných na mobilných zariadeniach. Odhaduje sa, že v Británii v rámci FinTech start-upov pracuje vyše 40 tisíc odborníkov, prevažne v Londýne. Nie je preto prekvapenie, že mnohé banky vnímajú ako najväčšiu konkurenčnú hrozbu firmy ako Apple a Google skôr než iné banky. Aký je očakávaný dopad na slovenský bankový sektor?
Britániu s jej veľkým, inovatívnym a významným finančným sektorom možno vnímať ako priekopníka pre kontinentálnu Európu a aj Slovensko.
Súčasná situácia v digitalizácii slovenského retailového bankovníctva nie je príliš odlišná od tej v Británii. Keďže retailový biznis predstavuje najväčšiu časť príjmov pre väčšinu slovenských bánk, mali by sa pripraviť a prispôsobiť ich stratégiu novým požiadavkám klientov, napr. mladej generácie a aj bohatých zákazníkov, ktorí najčastejšie používajú smartfóny aj v styku s bankou. Chýbajúca bezproblémová integrácia digitálnych transakcií, napr. nákup cez mobilné zariadenie alebo chýbajúca kompaktná ponuka od front po back-office, ktorá charakterizuje súčasné bankové služby na Slovensku (a v mnohých iných krajinách), vytvára obrovský potenciál na ich zlepšenie a ponúka príležitosti pre nových konkurentov. Môžeme tiež pozorovať rast nových start-upov, ktoré by sa rýchlo mohli stať silnými konkurentmitých tradičných bánk, ktoré zatiaľ často ponúkajú iba základné procesy a transakcie prevažne prostredníctvom pobočiek.
Capco Slovensko a scéna FinTech Start-upov
Takzvaná startup-ová horúčka v odvetví FinTech, ktorá začala v USA, potom prišla do Londýna a teraz prichádza aj do Bratislavy. Capco Slovensko už v minulých rokoch úzko spolupracovalo s medzinárodnými FinTech start-upmi a táto spolupráca naďalej pokračuje.
Keďže digitálne prostredie je nesporne súčasť nášho každodenného života, inovácie v technológiách sú podstatné pre budúci rast. Capco vytvorilo platformu pre spoluprácu s mladou generáciou cez výskumno-vývojové laboratóriá na Ekonomickej a Technickej univerzite v Bratislave, čo vytvára ohromný potenciál na prenesenie nových riešení a potenciálnych start-upových nápadov z akademickej pôdy do odvetvia finančných služieb. Veríme, že prostredníctvom zníženia zložitosti súčasnej bankovej technológie spolu s novými nápadmi od študentov dokážeme obohatiť súčasné bankové prostredie.
S cieľom pomôcť slovenským bankám zvýšiť ich konkurencieschopnosť v digitálnom svete plánujeme zúročiť výstupy našej spolupráce so start-upmi a univerzitami a skombinovať ich s našimi bohatými skúsenosťami v oblasti finančných služieb prostredníctvom cca 150 zamestnancov Capco Slovensko, ktorí už dnes pracujú pre široký rozsah západoeurópskych finančných inštitúcii a start-upov.
Navštívte nás na www.capco.com alebo nám napíšte na Slovakia@capco.com pre viac informácií.